۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین روابط جنسی، آغاز موج سوم بیماری ایدز در ایران
کد خبر: ۳۸۸۲۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس بیماری اچ آی وی اعلام کرد:

روابط جنسی، آغاز موج سوم بیماری ایدز در ایران

مژگان اسماعیلی با ابراز نگرانی از ورود ایران به موج سوم بیماری ایدز گفت: متاسفانه ایران در موج سوم بیماری اچ آی وی که روابط جنسی پرخطر است قرار دارد.

روابط جنسی، آغاز موج سوم بیماری ایدز در ایران
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، مژگان اسماعیلی کارشناس بیماری اچ آی وی در همایشی تحت عنوان "تازه‌های ایدز" که با همکاری شهرداری و مرکز بهداشت شهید بلندیان پیش از ظهر امروز در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای بانو به مناسبت روز جهانی پیشگیری از ایدز برگزار شد گفت: هشتم تا چهاردهم آذرماه هفته ملی مبارزه با بیماری ایدز است.
وی در ادامه افزود: مستعدترین سن برای ابتلا به بیماری اچ آی وی سنین ۱۵ تا ۲۴ سال به دلیل بالابودن رفتارهای پرخطر جنسی است.
این مسئول در ادامه به تاریچه‌ای از اولین مشاهدات این بیماری در آمریکا اشاره کرد و اذعان کرد: برای اولین بار در ابتدای دهه ۸۰ همجنس بازان آمریکا به بیماری‌های عفونی خاصی دچار شدند که بسیار نادر بوده و سیستم دفاعی بدن بیماران به حد بالایی ضعیف شده بوده که توانایی دفاع در برابر بیماری‌ها را نداشته‌اند.

۲۱۸۸۰۴_۲۲۵

اسماعیلی با تاکید به در خطر بودن جوانان ناآگاه تصریح کرد: آموزش مهمترین مسئله‌ای است که خانواده‌ها باید در رأس امور تربیتی خود قرار دهند و از تعارف و پرده پوشی در آگاهی بخشی به فرزندان خود در حوزه مسائل روابط جنسی خودداری کنند.
وی با ابراز نگرانی از شیوع بالای بیماری در کشور تاکید کرد: سال‌های گذشته در کشور بیشترین شیوع بیماری ایدز بین معتادان تزریقی بوده است اما متاسفانه در حال حاضر این آمار به سمت روابط جنسی پرخطر متمایل شده است.
این کارشناس ابراز کرد: در حال حاضر حدود ۴۰ میلیون نفر در سراسر جهان با این بیماری زندگی می کنند و حدود ۳۰ میلیون نفر تاکنون بر اثر این بیماری در دنیا جان باخته‌اند.

images (4)

اسماعیلی عنوان کرد: اگر مسائل آموزشی و راه‌های پیشگیری از انتقال و شیوع بیماری ایدز در کشور از طرف تمامی مسئولان و مربیان بهداشت مراکز بهداشتی جدی گرفته نشود تا چند سال آینده ایران نیز در وضعیتی مشابه با کشور آفریقا در برابر این بیماری قرار خواهد گرفت.
وی با ابراز نگرانی از ورود ایران به موج سوم بیماری ایدز گفت: موج اول این بیماری در ایران بین دریافت‌کنندگان فراورده‌هایِ خون وارداتی دیده شد و پس از آن در اواسط سال ۱۳۷۰ با شیوع این بیماری بین معتادان تزریقی در زندان‌ها ایران در موج دوم این بیماری قرار گرفت، اما متاسفانه در حال حاضر ایران در موج سوم این بیماری خطرناک که روابط جنسی پرخطر است قرار دارد.

images (2)

 این مسئول با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران تشریح کرد: هند و روسیه از جمله کشورهایی هستند که بالاترین آمار شیوع بیماری اچ آی وی را دارا می باشند و متاسفانه ایران از نظر جغرافیایی بین این دوکشور قرار دارد که مسافرت‌های خارجی و کنترل نشده جوانان و بعضا ایجاد روابط جنسی پرخطر ریسک ابتلا به بیماری را در بین جوانان بالا می برد.
اسماعیلی تصریح کرد: تا زمانی که مردم جامعه نگاه خود را به افراد مبتلا به بیماری اچ آی وی تغییر ندهند و صرفا انحرافات جنسی را ملاک ابتلا به این بیماری قرار دهند جامعه هر روز مبتلایان بیشتری را به خود خواهد دید چراکه برخورد غلط مردم جامعه سبب می شود که مبتلایان بیماری خود را پنهان کنند و این مسئله صدمات بسیاری به بطن جامعه وارد می کند.
۱۱۹mpe9 وی در ادامه با اشاره به راه‌کارهای پیشگیری از این بیماری اذعان کرد: استفاده از وسایل پیراش شخصی در آرایشگاه‌ها، خویشتن‌داری در زمان تجرد، وفاداری به همسر، عدم استفاده از وسایل تیز و برنده و تزریق مشترک در بین معتادین و .
.
.
از جمله مواردی هستند که می توانند به افراد در پیشگیری از ابتلا به این بیماری کمک کنند.
این کارشناس با بیان این موضع که آزمایش انجام شده در تشخیص بیماری اچ آی وی در بازه‌های زمانی مختلف انجام می شود عنوان کرد: فرد مشکوک به ابتلا در دوره‌های زمانی یک ماهه، سه ماهه، ۶ ماهه و یک ساله مورد آزمایش قرار قرار خواهد گرفت که پس از این مدت می توان نتیجه قطعی آزمایش را اعلام کرد.
images اسماعیلی اضافه کرد: حدود ۲ تا ۶ هفته پس از انجام رفتار پر خطر در صورت ورود ویروس به بدن، فرد علائمی شبیه به آنفولانزا اعم از تب و لرز، اسهال و .
.
.
خواهد داشت و پس از آن علائم کاملا برطرف می شود و ممکن است این بیماری ۱۰ الی ۱۵ سال پنهان بماند.
وی در ادامه با اشاره به ترویج استفاده از مواد مخدر در بین جوانان گفت: تأثیر موارد مخدر را در ایجاد یک رابطه جنسی پر خطر و در ادامه آن ابتلا به بیماری هپاتیت و ایدز نمی توان نادیده گرفت.
images (1) این کارشناس در خاتمه سخنانش، دسترسی به آموزش، پیشگیری، مراقبت و درمان ایدز را حق هر انسانی دانست و گفت: مشاوران کلینیک مرکز بهداشت شهید بلندیان به صورت رایگان آزمایش‌های تشخیص بیماری ایدز را برای همشهریان انجام می دهند.
لازم به ذکر است هم استانی‌های محترم می توانند برای دریافت مشاوره تلفنی با شماره ۳۳۶۶۹۰۱۵ تماس بگیرند.
انتهای پیام/۹۰۰۳/خ  

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان