۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین داشته های فرهنگی بیوگرافی ما هستند/ کودکی پر فراز و نشیبم، مرا به نویسندگی در حوزه کودک و نوجوان سوق داد
کد خبر: ۳۳۵۹۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

نویسنده قزوینی کتاب کودک و نوجوان بیان کرد:

داشته های فرهنگی بیوگرافی ما هستند/ کودکی پر فراز و نشیبم، مرا به نویسندگی در حوزه کودک و نوجوان سوق داد

شفیعی از داشته های فرهنگی هر کشور به عنوان بیوگرافی آن کشور یاد کرد و گفت: یکی از عوامل موفقیت ادبیات و هنر غرب، وابستگی و توجه آنان به ادبیات کهن و داشته های فرهنگی کشورشان است. باید به افسانه ها و اسطوره ها رجوع کنیم زیرا در پس آن ناخودآگاه جمعی ۷۰ میلیون نفر نهفته است.

داشته های فرهنگی بیوگرافی ما هستند/ کودکی پر فراز و نشیبم، مرا به نویسندگی در حوزه کودک و نوجوان سوق داد
به گزارش صبح قزوین، مجید شفیعی نویسنده کتاب کودک و نوجوان متولد سال 1350 قزوين می باشد.
وی تا کنون کتاب های زیادی را به چاپ رسانده و جوایز بی شماری را از آن خود نموده است که از این تعداد می توان به مجموعه شعر «کجاست من هر کجایی‌ام»، رمان «کفش‌های بابا»، «ماه پیشانی قصه‌ى ما»، «فرشته های خیس»، «کتاب شاهزاده‌ى بابل»، «حکایت‌های شیرین زهرالربیع»، «رمان پهلوان و آقای نویسنده » و «پهلوان گودرز وافسانه‌ى البرز» اشاره کرد.

image_gallery

مجید شفیعی در حال حاضر مشغول نگارش رمان جدیدی با عنوان "بهرام و هفت رویای روشن" است که در مجموعه رمان نوجوان امروز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ خواهد رسید.
مجید شفیعی در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین اظهار داشت: ابتدای ورودم به عالم ادبیات از شعر بود زیرا همه هنرها در منتهای اوج خود به شعر می رسند به گونه ای که اگر بخواهند به موضوع یا اثری اهمیت هنری یا هستی شناسانه دهند، از آن به عنوان شعر تعبیر می شود.

n00160014-b

نویسنده قزوینی خاطر نشان کرد: علاقمندی به فعالیت در عرصه هنر موجب حضورم در بسیاری از رشته ها و حوزه های هنری همچون تئاتر شد که در کنار آن علاوه بر سرودن شعر، گذری نیز به داستان نویسی داشتم.
وی در ادامه یادآور شد: عمده همکاری های من با نشریات معتبر ادبی و فرهنگی کشور اعم از آدینه، کارنامه، عصر پنج شنبه و فرهنگ توسعه بود که تعدادی از شعرهایم در آن ها به چاپ رسید.
نویسنده قزوینی عنوان کرد: سال 75 شعرهای من به فواصل در مجلات و روزنامه های محلی چاپ می شد تا اینکه در سال 79 مجموعه شعری از من با عنوان «کجاست من هر کجاییم» به چاپ رسید که برنده جایزه کتاب اولی ها در فرهنگسرای  بهمن شد.
شفیعی از کودکی خود به عنوان دورانی دشوار یاد کرد و گفت: کودکی پر فراز و نشیبم، مرا به نویسندگی در حوزه کودک و نوجوان سوق داد.
دوست داشتم از ریشه کار کرده، کودکان را با ادبیات کهن آشنا کنم به گونه ای که بسیاری از آثار و تالیفات من بر بستری از داستانهای اساطیر و افسانه ها روایت می شود.
کتاب-خواندن-برای-کودکانوی در ادامه توضیح داد: با الهام از ادبیات کهن و داستان های قدیمی و با توجه به شرایط زمانی و واقعیت دنیای امروز به بازآفرینی و تالیف برخی آثار پرداختم زیرا از یک داستان تعابیر مختلفی استناد می شود که بر گرفته از افکار و دیدگاه متنوع افراد نسبت به موضوعات است.
شفیعی در خصوص تفاوت بازی های کودکان قدیم و جدید گفت: بازی های کودکانه ما محصور به بازیهای متحرکی بود که در کنار سایر بچه ها در کوچه ها سپری شد اما کودکان امروز به دلیل برخورداری از امکانات و تکنولوژی به روز، به سمت بازی های کامپیوتری که عمدتا بازی های غیر متحرکی هستند روی آورده اند این مسئله یکی دیگر از علل انگیزه من به نوشتن در حوزه کودکان می باشد.
وی با بیان اینکه "نویسندگی در دو حوزه کودکان و بزرگسالان از نظر اصول و معیارهای داستان نویسی هیچ تفاوتی با هم ندارند" یادآور شد: آغاز فعالیت نویسندگی ام از انتشارات شباویز بود که از ناشران معتبر کشوری بوده و توانسته جوایز بی شماری در سطح بین المللی کسب نماید بدین ترتیب 7 کتاب از من در این انتشارات به چاپ رسید.

IMG10085314

شفیعی از داشته های فرهنگی هر کشور به عنوان بیوگرافی آن کشور یاد کرد و گفت: یکی از عوامل موفقیت ادبیات و هنر غرب، وابستگی و توجه آنان به ادبیات کهن و داشته های فرهنگی کشورشان است.
باید به افسانه ها و اسطوره ها رجوع کنیم زیرا در پس آن ناخودآگاه جمعی 70 میلیون نفر نهفته است.
وی در ادامه عنوان کرد: ادبیات و داستان  کشور های غربی بر بستری از روایات متون کهن همچون کتاب مقدس، الیاس و اودیسه و یا نمایشنامه های شکسپیر بنا شده است.
شفیعی یادآور شد: نویسندگی در کشورهای آمریکایی و اروپایی و حتی در جهان عرب از ارزش و جایگاه بالایی برخوردار است.
مسئولین کشور ما نیز باید از مولفین و نویسندگان حمایت کنند.
نویسنده قزوینی با اشاره به نقش پر رنگ سیاست گذاری کشورها در جذب مخاطب گفت: رمان هری پاتر دارای چنان محبوبیتی در نزد کودکان بود که به محض ورود به بازار با استقبال بی نظیر کودکان مواجه می شد این موضوع نشان دهنده فعالت های فرهنگی مناسبی است که در این زمینه انجام می شود.
کشور ما نیز به دلیل داشتن ادبیات غنی، دارای چنین قابلیتی است.

12

وی در خصوص کتاب کابوس ماهان گفت: سال 91 به درخواست کانون پرورشی فکری کودکان از 40 نویسنده سراسر کشور برای شرکت در طرح "رمان نوجوان امروز" دعوت به عمل آمد تا متولی تغییرات سازنده ای در این حوزه باشند.
شفیعی از این کار به عنوان یک طرح موفق یاد کرد و گفت: بسیاری از این کتابهای ارائه شده در این طرح جوایزی را به خود اختصاص داد.
5 طرح من نیز مورد قبول واقع شد که از سال 91 شروع به نگارش آن کردم.
شفیعی در ادامه افزود: یکی از ویژگی های برتر این طرح فراهم شدن شرایطی مناسب برای بازخوانی فصل به فصل رمان ها و نقد بررسی کتاب پیش از چاپ آن بود که موجب خلق آثاری جامع و پخته می شود.
وی در خصوص کتاب کابوس ماهان که به تازگی نامزد بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل شد، گفت: این رمان براساس شخصیت ماهان یکی از شخصیت‌های «هفت پیکر» نظامی و در فضایی تاریخی و اسطوره‌یی نوشته شده است.
نویسنده قزوینی در پایان اذعان داشت: برای کسب موفقیت و نگارش آثاری برتر، علاوه بر مطالعه که موجب پر کردن خلا های وجودی هر فردی می شود؛ باید با دقت دنیای اطراف را نگریست زیرا نوشتن، تنها در کلمات خلاصه نمی شود و مجموعه ای از هنر را در برمی گیرد.
انتهای پیام/ 7003/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان