۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین آغاز به‌کار فرماندهی یگان حفاظت امور اراضی در قزوین
کد خبر: ۳۳۴۰۹۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۳۰ ساعت: ۱۵:۱۳ ↗ لینک کوتاه

برای اولین بار در کشور صورت گرفت؛

آغاز به‌کار فرماندهی یگان حفاظت امور اراضی در قزوین

در آئین معرفی و آغاز به فعالیت فرمانده یگان حفاظت مدیریت امور اراضی، قزوین به عنوان نخستین استان از فرمانده یگان حفاظت مدیریت امور اراضی بهره‌مند شد.

آغاز به‌کار فرماندهی یگان حفاظت امور اراضی در قزوین
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ آئین معرفی و آغاز به فعالیت فرمانده یگان حفاظت مدیریت امور اراضی ظهر امروز(سه شنبه) با حضور مسئولین کشوری و استانی در سالن باغستان سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد.

در این مراسم قزوین به عنوان نخستین استان از فرماندهی یگان حفاظت در امور اراضی بهره مند و سرهنگ سیاوش نصرتی به عنوان فرمانده این واحد معرفی شد.

فاطمه خمسه در این برنامه اظهار کرد: قزوین استانی کشاورزی است و وجود دشت قزوین بیانگر تقدم پیشینه کشاورزی بر صنعت در این استان است و حفاظت از خاک آن اولویتی اساسی است.

وی ادامه داد: قزوین با وجود داشتن یک درصد از خاک کشور سهم چهاردرصدی در تولیدات محصولات کشاورزی کشور را داراست، بنابراین باید توجه به بهره وری از آب و خاک محدود موضوعی ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ابراز کرد: موقعیت خاص قزوین باعث شده همواره افرادی به دنبال تغییر کاربری اراضی باشند، زیرا نزدیکی به پایتخت و شاهراه بودن بازاریابی محصولات صنعتی را تسهیل می‌کند.

وی افزود: اقلیم مناسب و داشتن مناظر طبیعی نیز ویلاسازی را به همراه داشته است، مجموعه جهاد کشاورزی و عوامل پشتیبان کننده به دنبال حفظ اراضی کشاورزی و باغی استان هستند.

این مسئول عنوان کرد: سازمان امور اراضی کشور به این ضرورت رسید که ضمانت اجرایی مسائل حفظ اراضی به همراهی دستگاه انتظامی نیاز دارد و از این رو یگان حفاظت امور اراضی شکل گرفت.

وی ادامه داد: البته تاکنون نیروی انتظامی در استان به طور مداوم با سازمان جهاد کشاورزی و امور اراضی همکاری داشته است، پس از این نیز این همکاری در قالب یگان حفاظت افزایش می‌یابد.

خمسه اذعان کرد: برخورد اولیه و پیشگیری هزینه‌های بعدی که به دولت تحمیل می‌شود را بسیار کاهش می‌دهد، زیرا از بین بردن ساخت و سازهای غیرمجاز هزینه‌های صرف شده برای ساخت آن‌ها را از بین می‌برد.

وی تاکید کرد: علی رغم اینکه استان قزوین مستعد تغییر کاربری است، در مقایسه با شهرها و استان‌های اطراف تخلفات بسیار کمتری در استان اتفاق می‌افتد و مدیران به طور پیوسته تخلفات را رصد می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: در تعطیلات عید نوروز میزان تخلفات افزایش می‌یابد از این رو در این ایام کشیک‌ها و بازرسی‌ها انجام می‌شود و اخطارها در روزهای اولیه صادر می‌شود.

وی گفت: قوانین سخت گیرانه تری اعمال خواهد شد زیرا تخلفات اراضی در کنار تبعات اجتماعی هزینه‌های اقتصادی گزافی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

در ادامه علی فرخزاد اظهار کرد: هم افزایی از جمله نکات مهم است، در این راستا باید بتوان از ظرفیت یگان‌های حفاظتی در بخش‌های مختلف بهره برد، درواقع منابع و امکانات محدود، ضرورت هم افزایی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: با پیشرفت تکنولوژی باید از روش‌های نوین، ساده و کم هزینه‌تر بهره برد و ساخت و سازهای غیرمحاز را کنترل کرد که استفاده از ماهواره و سیستم‌های الکترونیکی از جمله این روش‌ها است.

معاون عمرانی استاندار قزوین ابراز کرد: لازم است مردم را سمت عدم تخلف سوق داد، زیرا باتوجه به اینکه در ساخت و ساز از سرمایه‌های ملی استفاده می‌شود، پیشگیری و کنترل میدانی در بدو شروع بسیار ضروری است.

وی افزود: باید سیاستگذاری‌ها و استراتژی‌ها بر اساس تامین نیازهای مردم تعریف شود تا مردم از ساخت و سازهای غیرمجاز پرهیز کنند، این موضوع در کمیسیون‌های مختلف بررسی و اعمال می‌شود.

این مسئول عنوان کرد: ساخت و سازها بصورت خانه‌های کوچک این نیاز را ایجاد کرده که محیطی برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح درنظر گرفته شود و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که با رعایت خطوط قرمز این نیازها تامین شود.

وی افزود: تفاوت قائل شدن میان موضوعات مختلف نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، لازم است باتوجه به شرایط محیطی در مناطق مختلف و میان افراد بومی و سودجو خارج از منطقه سیاستگذاری‌ها و برخورد ها متفاوت باشد.

فرخزاد تاکید کرد: نباید میان افراد و مراجع بانفوذ و سایر افراد تفاوت قائل شد، این موضوع تاحدودی مانع از سودجویی می‌شود.

وی اذعان کرد: علاوه بر اراضی کشاورزی و باغات سیاست‌های اعمال شده در ساخت و سازهای شهری نیز منجر به کاهش آمار ساخت و سازهای غیرمجاز نسبت به شهرهای همجوار شده است.

معاون عمرانی استاندار در پایان گفت: عموما تخلفات در ایام تعطیلات و نوروز افزایش می‌یابد و از این رو هماهنگی‌ها برای کنترل این موارد انجام می‌شود.
انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان