۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین برخی شهرداری‌ها به تعهدات خود در قبال کتابخانه‌ها عمل نمی‌کنند
کد خبر: ۳۳۲۰۰۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۲۶ ساعت: ۱۱:۴۹ ↗ لینک کوتاه

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس:

برخی شهرداری‌ها به تعهدات خود در قبال کتابخانه‌ها عمل نمی‌کنند

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: با توجه به بودجه محدود اداره کل کتابخانه‌ها، قانون تکالیفی برای شهرداری‌ها معین کرده و مقرر شده که شهرداری‌ها در راستای توسعه و اشاعه فرهنگ مطالعه کمک کنند اما بعضا گلایه‌هایی است که شهرداری‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.

برخی شهرداری‌ها به تعهدات خود در قبال کتابخانه‌ها عمل نمی‌کنند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ بهمن طاهرخانی در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار پیش از ظهر امروز(شنبه) در سالن اجتماعات کتابخانه امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: کتاب و کتابخوانی امری حائر اهمیت و از شاخصه‌های توسعه یافتگی جوامع بشری است.

وی افزود: علم و دانش منبع عقلانی دارد و عقل بازیگر اصلی زندگی بشری است که منشأ تولید همه علوم بشری است.

فضای مجازی می‌تواند به یک فرصت برای اشاعه فرهنگ مطالعه تبدیل شود
نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نظام تحول بشری متکی به دانشی است که به واسطه کتاب در سطح جامعه منتشر می‌شود؛ لذا توسعه همه علوم در تمامی رشته‌ها از کتاب و کتابت است که منشا عقلی دارد.

وی عنوان کرد: در جوامع توسعه یافته کتاب و کتابخوانی از اهمیت به سزایی برخوردار است؛ لذا برای رسیدن به پیشرفت و توسعه در همه علوم و دستیابی به جایگاه رفیع در دنیا باید به مطالعه و کتاب متکی باشیم.

طاهرخانی بیان کرد: ۷۰ درصد تولیدات کتاب و کتابخوانی در جامعه توسعه یافته غربی انجام می‌شود که حدود ۲۰ درصد جمعیت انسانی را دارند؛ در حالیکه کمتر از ۳۰ درصد تولیدات کتاب در جوامع کمتر توسعه یافته با بیش از ۸۰ درصد جمعیت دنیا است.

وی در پایان با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه استان تصریح کرد: ما باید اهمیت ویژه‌ای به بحث کتاب دهیم و جامعه را به کتاب و کتابخوانی عادت دهیم و تلاش کنیم که فرزندانمان در آینده جزو کتابخوان‌های برتر باشند.

در ادامه داود محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر معتقدیم کتاب می‌تواند در رشد علمی و بینش جامعه موثر باشد و همچنین علم باعث تسلط و چیرگی در دنیای امروز بوده و پایه و اساس آن کتاب و کتابخوانی است، باید از این امر مهم غفلت نکنیم.

وی افزود: زندگی ماشینی امروز بسیاری از مشکلات را به مردم تحمیل کرده و ضیق اوقات مردم، مشکلات این حوزه را نیز مضاعف کرده است که لازم است اقداماتی در این راستا صورت گیرد.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس تصریح کرد: سرانه مطالعه کتاب در کشور ما ۱۲ دقیقه و 33 ثانیه است که نسبت به میانگین دنیا پایین است.

استفاده از ظرفیت وقف برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
وی اضافه کرد: باید کتابخانه را به مراکز پرتردد و محل مراجعه مردم مثل پارک‌ها و مدارس و دانشگاها و اماکن عمومی و حتی در داخل اتوبوس‌ها به صورت کتابخانه سیار برده تا آحاد جامعه از اوقات فراغت خویش به نحو احسنت استفاده کنند.

محمدی تاکید کرد: فضای مجازی تهدیدی برای کتاب و کتابخوانی تلقی نمی‌شود بلکه می‌تواند در عصر حاضر با توجه به کمبود وقت به عنوان یک فرصت در اختیار کتاب و کتابخوانی با اشاعه صوتی کتاب‌ها در فضای مجازی قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به بودجه محدود اداره کل کتابخانه‌ها، قانون تکالیفی برای شهرداری‌ها معین کرده و مقرر شده که شهرداری‌ها در راستای توسعه و اشاعه این امر بسیار مهم و ضروری کمک کنند اما بعضا گلایه‌هایی است که شهرداری‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.

نماینده مردم قزوین در مجلس در پایان گفت: دایره شمول وقف در کشور ما خیلی محدود است لذا ما در حوزه کتاب و کتابخوانی هم می‌توانیم با تبلیغ و فرهنگسازی از ظرفیت وقف استفاده کنیم.

گفتنی است؛ در پایان مراسم کتابداران برتر، مسئولان برگزیده کتابخانه‌ها، مسئول برتر کتابخانه مشارکتی، کتابخوانان و پیشکسوتان برتر این حوزه تجلیل شدند.

انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان