۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین کلاهبرداری از اعتماد مردم در سکه ثامن/ چه کسانی مسئول هستند؟
کد خبر: ۳۲۷۴۴۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۳۰ ساعت: ۱۶:۰ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

کلاهبرداری از اعتماد مردم در سکه ثامن/ چه کسانی مسئول هستند؟

سکه ثامن، نام سایتی است که در چند روز اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده است که علتش هم کلاهبرداری از اعتماد و سرمایه های خرد و کلان گروهی از مردم است.

کلاهبرداری از اعتماد مردم در سکه ثامن/ چه کسانی مسئول هستند؟
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، هفته ای که گذشت برای تعدادی از مردم همراه بود با خبرهای بد و غیرقابل انتظار! عنوان برخی از اخبار این بود که مدیر سکه ثامن فرار کرد؛  سکه ثامن ورشکسته شد؛ سکه ثامن تعطیل شد و ... .

شرکت بازرگانی آریو پرگاس آیلین با عنوان "سکه ثامن" که از سال 95 فعالیت خود را  در زمینه مرکز معاملات سکه و طلای آبشده، معاملات حواله شنبه ای طلا، معاملات جهانی انس طلا، گشایش اعتبارات و ال سی، واردات و صادرات کالاهای مجاز، اخذ وام و اعتبارات ارزی و ریالی ازتمام بانک های خارجی و داخلی به صورت مجازی آغاز کرده و در حال فعالیت بوده اخیرا با عدم پاسخگویی به کاربران، مشکلاتی را برای گروهی از مردم ایجاد کرده است.

ماجرا از این قرار است که تعدادی از مردم با توجه به تبلیغات سایت سکه ثامن، متاسفانه فریب خورده و سرمایه های خود را برای کسب سود بیشتر به این شرکت داده و مدتی به صورت آنلاین به خرید و فروش سکه مشغول بودند. ولی چند روزی است که این افراد امکان برداشت وجوه سرمایه گذاری خود را از سکه ثامن ندارند.

این شرکت از ابتدای هفته گذشته مشتریان خود را سرگردان کرده و موج جدیدی از نگرانی و اضطراب مالباختگی را بین گروهی از مردم که فریب تبلیغات شرکت ثامن را خورده بودند، ایجاد کرده است.

آمار غیر رسمی و تایید نشده از مالباختگان شرکت سکه ثامن خبر از کلاهبرداری 15 هزار میلیارد تومانی سکه ثامن و عدم توانایی این موسسه ورشکسته برای بازپرداخت اصل پول مالباختگان را دارد که باعث اعتراض سرمایه گذاران شده است.

کلاهبرداری از اعتماد مردم در سکه ثامن/ چه کسانی مسئول هستند؟

سکه ثامن بعد از تشدید نگرانی ها در بین سرمایه گذاران خود رسماً اعلام ورشکستگی کرد و نوشت: "به اطلاع می ‌رساند بنا به استفاده کاربران و تریدرها از ربات‌ های غیرمجاز و همچنین کارمند ثامن که به نام شوهر خود معامله می ‌کرد به مبلغ 500 میلیون تومان و.........به مبلغ 500 میلیون تومان و سودهای غیر متعارف کاربران که به وسیله ربات‌ ها و اتورفرش استفاده شده است، به اطلاع می ‌رساند سکه ثامن ورشکستگی خود را اعلام می ‌نماید و از امروز فقط کاربران می‌ توانند پول‌ های خود را بدون دریافت سودهای غیر متعارف، ثبت درخواست نمایند. کاربران امروز مهلت دارند موجودی خود را به فروش رسانده و درخواست واریز نمایند".

مراجعه به سایت سکه ثامن در روزهای قبل نشان میداد که این شرکت نمـاد اعتمـــــاد الکتـرونیـکی کسب و کارهای اینترنتی را دارد و شاید به همین دلیل هم بوده که مردمی که سرمایه های خود را در اختیار این شرکت قرار داده بودند، اطمینان داشتند این شرکت حداقل تایید شده و دارای مجوز است.

نماد اعتماد الکترونیکی کسب و کارهای اینترنتی نشانه‌ای است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران به فروشگاه های اینترنتی که صلاحیت شان تایید شده داده می شود.

گفتنی است، نماد اعتماد الکترونیکی این شرکت طی یکی دو روز اخیر حذف شده و دیگر اثری از ای نماد یا همان مجوز فعالیت و کسب و کار اینترنتی در سایت سکه ثامن وجود ندارد.

سوال اساسی در مورد نماد اعتماد الکترونیکی این شرکت این است که اگر این نماد جعلی بوده و از سوی مرکز تجارت الکترونیکی وزارت صنعت داده نشده بود چرا طی 2 سال از فعالیت سکه ثامن، واکنشی از سوی مسئولان این وزارت خانه مشاهده نشده و این هشدار به مردم داده نشد که فریب شرکت را نخورند؟

یکی دیگر از اقدامات این شرکت که رسماً عدم صلاحیت و صداقتش را تایید می کند این است که در قسمت مجوزهای خود اعلام کرده از اتحادیه طلا و جواهر نیز مجوز فعالیت دریافت کرده است درحالی که محمدولی رییس این اتحادیه از عدم اعطای هر گونه مجوزی به این شرکت خبر داده  و تاکید کرده: از ابتدا فعالیت این شرکت فاقد مجوز بوده و تذکرهای لازم و همچنین اقدامات لازم برای توقف فعالیت این شرکت داده شده بود.

همانطور که از وزارت صمت انتظار می رفت به مردم درباره جعلی بودن نماد سکه ثامن هشدار دهند، قطعاً از اتحادیه طلا نیز این انتظار وجود داشت که قبلاً به مردم هشدارهای لازم را نسبت به این شرکت دهند نه اینکه بعد از بالاگرفتن هیاهو پیرامون این شرکت رئیس اتحادیه اعلام کند که از حدود دو ماه قبل اخطارهایی از سوی اتحادیه طلا و جواهر درباره قطع فعالیت این شرکت داده شد و از راه قانونی نیز برای پلمب این واحد اقدام شد زیرا عملکرد و شیوه فعالیت این شرکت مطابق قوانین و چارچوب‌های اتحادیه طلا و جواهر نبود.

این شرکت با تبلیغ در برخی رسانه های خبری سعی در جلب اعتماد بیشتر مردم از طریق این رسانه ها داشته و تبلیغاتی با این مضمون منتشر کرده است: "مرکز سکه و طلای ثامن به‌ عنوان بزرگ‌ترین و بروزترین مرکز خرید و فروش آنلاین طلا در ایران شناخته شده است. سرمایه‌گذران می‌توانند بدون هیچ‌گونه نگرانی نسبت به سرمایه‌گذاری در این مرکز اقدام کنند. زیرا این مرکز فعالیت خود را با مجوزهای معتبر و رسمی از جمله پروانه کسب و پروانه کسب الکترونیکی و نماد اعتماد الکترونیکی و نماد ثبت در رسانه‌های دیجیتال آغاز کرده و دارای گواهی اس اس ال برای امنیت کاربران است؛ همچنین طلای ثامن دارای تندیس مدیریت عملکرد در سنجش جهانی در زمینه طلا و جواهر و سنگ‌های زینتی است.

یکی از مزیت‌های سیستم معاملات آنلاین سکه و طلای ثامن این است که سرمایه‌گذاران به صورت 24 ساعته می‌توانند به خرید و فروش بپردازند. سامانه طلای ثامن توانسته است این امکان را برای کاربران خود به وجود آورد که بتوانند طلا، سکه و انس طلای خود را به صورت حضوری نیز دریافت کنند که این امر برای اولین بار در ایران و در بین سامانه‌های معاملاتی صورت می‌گیرد.

فرهاد زاهدی‌فر مدیریت مرکز طلای ثامن این سامانه را برای سهولت تجارت هموطنان، بدون دغدغه زمانی و مکانی ایجاد کرده و از مهم‌ترین محاسن این مرکز امنیت بالای اطلاعات شخصی کاربران است. علاقه‌مندان نیز می‌توانند با دسترسی به اینترنت و با مراجعه به سایت طلای ثامن به صورت رایگان در سامانه معاملاتی سکه و طلای ثامن ثبت‌نام و معاملات خود را آغاز کنند."

یکی از مشتریان این سایت با ابراز نگرانی از مسدود شدن حساب های این شرکت و ابهام در دریافت سرمایه خود، گفت: "به ما اعلام شده که دلیل اینکه حساب ها از طرف بانک مرکزی مسدود شده باید برای دریافت پول خود صبر کنیم و اگر قرار هم باشد که پول های ما پرداخت شود، سودی به آن تعلق نمی گیرد و اصل پول را پرداخت می کنند که با این حساب بسیاری از مشتریان این سایت مبالغ میلیاردی متضرر خواهند شد. "


هنوز بانک مرکزی واکنشی به سرنوشت سکه ثامن نشان نداده است و باید منتظر ماند و دید که سرانجام این شرکت و مشتریان آن چه خواهد شد و هنوز مشخص نیست که می توان برای آنها عبارت مالباخته را به کار برد یا خیر...

البته سرهنگ تورج کاظمی، رییس پلیس فتای تهران با اشاره به پرونده شرکت سکه ثامن، گفته است: پرونده شرکت تجارت الکترونیک ثامن یا همان "سکه ثامن" در مراحل تحقیقات اولیه خود بوده و چند نفر شاکی هم دارد.

رییس پلیس فتای تهران افزود:  اگر فردی شکایتی در این خصوص دارد باید در دادسرای جرایم رایانه‌ای شکایت خود را مطرح کند تا پرونده آنها برای رسیدگی در دستور کار قرار گیرد. موضوع این سایت در حال بررسی است و امیدواریم پس از احضار گردانندگان سایت مذکور وضعیت آن مشخص شود.

پلیس فتا اما به مشتریان شرکت سکه ثامن هشدار داده که بار دیگر فریب تبلیغات فضای مجازی را نخورند و اعلام کرده است که برخی افراد سودجو با استفاده از وضعیت پیش‌آمده در خصوص شرکت تجارت الکترونیکی «سکه ثامن» با تبلیغات گسترده در سایت‌ها، کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی به قربانیان و مالباختگان اعلام کرده‌اند که با دریافت مبالغی به صورت نقدی بر اساس روابط و تعاملات با مدیریت شرکت مذکور توانایی استرداد مبالغ و وجوهات آنان را دارند.

سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا با هشدار با مالباختگان موسسه سکه ثامن گفته است: هدف این افراد سودجو صرفا کلاهبرداری ثانویه از مالباختگان بوده و با توجه به پیگیری‌های پلیس فتا در خصوص شرکت مذکور و سرنخ‌های به دست آمده صرفا مالباختگان از طریق مراجع قضایی و پلیس فتا پیگیر امورات خود بوده و تحت هیچ عنوان از پرداخت هرگونه وجوهات به افراد سودجو و کلاهبردار خودداری کنند.

انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان