۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین سرنگونی هواپیمای روسیه برخورد مسکو با حملات اسرائیل به سوریه را تغییر می‌دهد؟
کد خبر: ۳۲۷۲۷۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۸ ساعت: ۱۴:۳۴ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

سرنگونی هواپیمای روسیه برخورد مسکو با حملات اسرائیل به سوریه را تغییر می‌دهد؟

هنوز مشخص نیست پاسخ روسیه به اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی در آسمان سوریه چه باشد، ولی بعید نیست مسکو به‌غیر از تقویت پدافند هوایی ارتش سوریه، از این به بعد به هر تجاوزی از سوی اسرائیل به خاک سوریه واکنش شدید نشان دهد.

سرنگونی هواپیمای روسیه برخورد مسکو با حملات اسرائیل به سوریه را تغییر می‌دهد؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه شب گذشته در جریان گفت‌وگوی تلفنی با "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل تاکید کرد که عملیات نیروی هوایی اسرائیل در آسمان سوریه، نقض تمامیت ارضی کشور مستقل سوریه محسوب می‌شود.

لازم به یادآوری است که چهار فروند جنگنده اف-16 اسرائیلی در زمان حمله به خاک سوریه، موقعیت خطرناکی را در آسمان منطقه لاذقیه ایجاد کردند که در نتیجه آن هواپیمای ترابری «ایل-20» روسیه که 15 نظامی روسی سرنشین آن بودند، توسط سامانه موشک «اس-200» پدافند هوایی ارتش سوریه مورد اصابت قرار گرفته و در آبهای ساحلی دریای مدیترانه سقوط کرد.

ضمن اینکه طرف اسرائیلی فرماندهی نظامی روسیه در سوریه را در جریان این عملیات قرار نداده بود که این مسئله بر خلاف توافقات قبلی دو طرف درباره اجتناب از بروز سوانح هوایی است.

ولادیمیر پوتین همچنین به نخست وزیر رژیم صهیونیستی گوشزد کرد که اجازه ندهد چنین حادثه‌ای بار دیگر تکرار شود. البته نتانیاهو ضمن ابراز تاسف از وقوع این حادثه و کشته شدن نیروهای نظامی روسی، تلاش کرد تا مسئولیت وقوع این حادثه را به عهده ارتش سوریه بیاندازد. وی همچنین پیشنهاد نمود که فرمانده ارتش اسرائیل برای بررسی این حادثه به مسکو اعزام شود.

مسکو دیگر حملات نظامی رژیم صهیونیستی به سوریه را تحمل نخواهد کرد

روزنامه «کامرسانت» در رابطه با این حادثه که رئیس جمهوری روسیه آن را «زنجیره‌ای از اتفاقات تاسف‌بار» نامیده، نوشته است: وزارت دفاع روسیه از ابتدای امر اسرائیل را مقصر در کشته شدن 15 نظامی این کشور در جریان این حادثه معرفی کرده و دلایل و شواهد لازم برای اثبات این مسئله را اعلام کرده است، هرچند مقامات اسرائیلی نمی‌خواهند مسئولیت این حادثه را بر عهده بگیرند.

در هر صورت ولادیمیر پوتین وعده داد که روسیه حتما به این اقدام پاسخ مناسب خواهد داد به گونه‌ای که همه متوجه آن خواهند شد. طرف اسرائیلی نگران آن است که مسکو از این به بعد به حملات هوایی آنها به خاک سوریه واکنش شدیداللحن نشان دهد.

"گری کورن" سفیر اسرائیل در مسکو نیز به وزارت امور خارجه احضار شده و مراتب اعتراض دولت روسیه به وی ابلاغ شده است. "سرگئی ورشینین" معاون وزیر امور خارجه در جریان این مذاکرات تاکید کرده که مقامات مسکو این اقدام تل آویو را اقدامی غیردوستانه و غیرمسئولانه ارزیابی می کنند.

در شورای فدراسیون (سنای) روسیه و دومای دولتی این اقدام اسرائیل را «اقدامی متجاوزانه» نامیده و خواستار واکنش شدیداللحن مسکو به آن شدند. حتی چنین درخواستی نیز صورت گرفته که روابط دیپلماتیک با اسرائیل قطع شده و حتی به آن حمله نظامی شود.

سفارت اسرائیل در مسکو تاکنون از اراده هر نوع تفسیری در رابطه با وضعیت به وجود آمده خودداری می‌کند، ولی مقامات نظامی اسرائیلی وعده داده‌اند که کلیه اطلاعات لازم برای انجام تحقیقات به منظور روشن شدن علت این حادثه را در اختیار روسیه قرار دهند.

به نوشته این روزنامه، البته روسیه به خاطر این اشتباه نظامی صورت گرفته بعید است که مبادرت به درگیری نظامی با اسرائیل ورزد و این مسئله در مجموع به نفع مسکو نیست. ولی بعد از این حادثه ممکن است روسیه دیگر مانند گذشته با سکوت حملات نظامی اسرائیل به خاک سوریه را نگاه نکرده و به آنها واکنش شدید نشان دهد.

گزارش تسنیم| سرنگونی هواپیمای روسیه برخورد مسکو با حملات اسرائیل به سوریه را تغییر می‌دهد؟

هدف قرار گرفتن هواپیمای روسی را می‌توان «اقدامی تحریک‌آمیز» ارزیابی کرد

سرهنگ کل "لئونید ایواشف" رئیس سابق اداره همکاری‌های نظامی بین المللی در وزارت دفاع روسیه در مصاحبه با روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، یکی از پاسخ‌های احتمالی روسیه به این اقدام اسرائیل را آغازمورد هدف قرار دادن هواپیماهای اسرائیلی نامید که به طور غیرقانونی وارد حریم هوایی سوریه شوند.

وی همچنین بعید ندانست که روسیه تجهیزات نظامی پیشرفته در اختیار جنبش حزب الله لبنان قرار دهد تا بتوانند از خود در برابر حملات اسرائیل دفاع کنند.  این مقام سابق نظامی روس ابراز اطمینان نمود که مسکو باید پدافند ضدهوایی ارتش سوریه را به تجهیزات مدرن‌تر مجهز سازد تا بتوانند هواپیماهای خودی را از بیگانه تشخیص دهند.

سپهبد "یوری نیتکاچیف" کارشناس برجسته نظامی نیز در گفت‌وگو با این روزنامه یادآور شده است، فاجعه سقوط هواپیمای ایل-20روسی را باید اقدامی تحریک‌آمیز برای تیره شدن روابط روسیه با اسرائیل و حتی با آمریکا نامید.

به گفته وی، کمتر کسی به این واقعیت توجه کرده است که حملات موشکی به خاک سوریه از سوی ناوگان دریایی فرانسوی صورت گرفته است. این مسئله باید روشن شود.

این کارشناس یادآور شد که چنین تشدید روند اوضاعی می‌تواند به درگیری نظامی مستقیم روسیه با نیروهای ائتلاف غربی به سرکردگی آمریکا منجر شود و به طور کلی اوضاع نه تنها در سوریه، بلکه کل خاورمیانه را تشدید کند.

روسیه توان دفاعی پایگاه‌های نظامی خود در سوریه را تقویت خواهد کرد

روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو نیز امروز در تحلیلی ضمن تشریح اوضاع پیش آمده در سوریه نوشت: "ولادیمیر شامانوف" رئیس کمیته امور دفاعی دومای روسیه معتقد است که این مسئله نشان داده مسکو باید تماس‌های خود با اسرائیل و ائتلاف غربی پیرامون اقدامات در سوریه را افزایش دهد.

وی یادآور شده که توان دفاعی پایگاه هوایی روسیه در فرودگاه "حمیمیم" در سطح قابل قبولی است ولی ضروری است تا توان دفاعی پایگاههای نظامی روسیه در خاک سوریه در برابر تهدیدات هوایی تقیت شود.

این سناتور یادآور شد چنین حوادثی باید از قبل پیش بینی و از وقوع آنها جلوگیری شود. چرا که حادثه رخ داده نه به نفع روسیه و نه به نفع اسرائیل است و تنها روابط دو کشور را تیره می‌کند.

این روزنامه یادآور شده است، اسرائیل اخیرا حملات زیادی را به تاسیسات نظامی در خاک سوریه انجام داده، ولی تاکنون این اقدام تهدیدی برای نظامیان روسیه محسوب نشده بود، ولی اکنون اوضاع تغییر خواهد کرد.  به همین دلیل رئیس‌جمهوری و وزیر دفاع روسیه علنا هشدار داده‌اند که اقدام روز گذشته اسرائیل بدون واکنش باقی نخواهد ماند.

پیش از این مقامات مسکو از تحویل سامانه‌های موشکی مدرن اس-300  به ارتش سوریه به خاطر درخواست تل‌آویو خودداری کرده بودند، ولی اکنون این وضعیت ممکن است تغییر کرده و روسیه نیروهای دولتی سوریه را به تجهیزات دفاعی پیشرفته‌تری مجهز کنند تا چنین اتفاقاتی دیگر رخ ندهد.

انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان