۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین نیروی کار، مهمترین عامل تولید/ دولت جوانان را در مسیر آموزش علوم دانش بنیان قرار دهد
کد خبر: ۳۲۵۲۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

اختصاصی/دکترای اقتصاد در مصاحبه با صبح قزوین:

نیروی کار، مهمترین عامل تولید/ دولت جوانان را در مسیر آموزش علوم دانش بنیان قرار دهد

دکتر بیت الله اکبری مقدم گفت: دولت و دانشگاهها و صنعت باید دست در دست یکدیگر دهند و با اعتماد به جوانان آنها را در مسیر آموزش علوم دانش بنیان قرار هند.

نیروی کار، مهمترین عامل تولید/ دولت جوانان را در مسیر آموزش علوم دانش بنیان قرار دهد

بیت الله اکبری مقدم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سرویس اقتصادی صبح قزوین، با بیان اینکه رشد اقتصادی به معنای افزایش در سطح تولید واقعی کشور است اظهار داشت: این تعریف با مفهوم توسعه متفاوت است و اگر بخواهیم تعریفی از رشد اقتصادی داشته باشیم باید گفت رشد اقتصادی درصد تغییر در تولید واقعی کشور است.

وی درباره راهکارهای تقویت رشد اقتصادی در کشور اذعان داشت: تولید تابعی از عوامل تولید و تکنولوژی است در واقع اگر بخواهیم تولید واقعی کشور را افزایش دهیم باید به نوع تکنولوژی با عنوان استراتژی توسعه  و هم به بهره وری عوامل تولید توجه داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین ادامه داد: تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می دهد مهمترین عامل تولید که قابل توجه است دانش فردی نیروی کار می باشد یعنی با بحث آموزش نیروئی کار و ایجاد تخصص های لازم در آنها می توان افراد نوع آور و مبدع ایجاد کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: این نیروی کار مفید پیشرفت تکنولوژی را خلق می کنند که هم به بهره وری نیروی کار ختم می شود و هم به افزایش بهره وری تکنولوژی و ماشین آلات که در مجموع به رشد اقتصادی منجر خواهد شد.

اکبری مقدم یادآور شد: یکی از مشکلات بزرک کشور ما وابستگی شدید به نفت و تک محصولی بودن می باشد یعنی ما نفت خود را صادر می کنیم و در مقابلش ماشین آلات و کالاهای مصرفی خود را وارد می کنیم که این امر باعث شده که نتوانیم به استراتژی توسعه و رشد اقتصادی بپردازیم.

وی تصریح کرد: این وابستگی مضر باعث شده رشد اقتصادی ما در سایه تکنولوژی قرار بگیرد که از بیرون مرزها به کشور تحمیل شده است و در شرایط تحریم هم نمی توانیم این رشد اقتصادی را وارد کنیم و این امر باعث می شود تکنولوژی در حال استفاده کشور فرسوده شده و فرسوده شدن تکنولوژی رشد منفی در کشور را به دنبال خواهد داشت.

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد قزوین با تاکید بر اینکه راهکار حل روند پیشرفت رشد اقتصادی کشور توجه به مسائل دانش بنیان است خاطرنشان کرد: باید توجه کرد در مسائلی که برای کشور مزیت دارد قدم برداریم اگر اطلاعات ما در دانش علوم پایه و مهندسی و فنی و تکنولوژی روز و مسائل هایتک تقویت شود و جوانان برای کسب این علوم در جامعه تشویق شوند نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت.

وی اذعان داشت: دولت و دانشگاهها و صنعت باید دست در دست یکدیگر دهند و با اعتماد به جوانان آنها را در مسیر آموزش علوم دانش بنیان قرار هند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین به وظایف مسئولین دولتی در کشور اشاره کرد و گفت: دولت با حمایت های مالی و ارشادی و حتی نظارتی، صنایع با سپردن کارها و برنامه ها به دانش آموختگان جوان و دانشگاهها و با پرورش و آموزش این نخبگان در جامعه می توانند در مدت یک دهه تهدید تحریم اقتصادی را به یک فرصت تبدیل کنند.

وی در ادامه یادآور شد: این فرصت خوب برای ساختن یک کشور ایده آل در بلند مدت جواب می دهد و سایر کشورها نیز از ما یاد خواهند گرفت، ایران اسلامی نباید فقط در جایگاهی قرار بگیرد که وارد کننده تکنولوژی دیگر کشورها باشد.

اکبری مقدم در پایان تاکید کرد: تکیه بر صنایع دانش بنیان و هماهنگی بین دولت و بخش و صنعت و دانشگاه ها می تواند به حل معضلات اقتصادی که محصول جبر زمان و تاریخ است کمک کرده و این معضلات را به یک فرصت برای رشد تبدیل کند.

انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان