رسانه ملی به هدف زد یا به بیراهه رفت؟
چهار شنبه 4 مهر 1397

معضل کمبود سواد رسانه‌ای؛

رسانه ملی به هدف زد یا به بیراهه رفت؟/ مردم عطش شنیدن چه اخباری از صداوسیما را دارند؟

رسانه ملی به هدف زد یا به بیراهه رفت؟/ مردم عطش شنیدن چه اخباری از صداوسیما را دارند؟
کد خبر: 315797/ کدخبرنگار : 24/ تاریخ انتشار: 1397/04/21 ساعت: 10:47 AM


مردم این روزها منتظرند تا از رسانه ملی در مورد مفاسد اقتصادی و همچنین شفاف سازی عملکرد دولت در حوزه اقتصادی اخباری را دریافت کنند.



به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین،  این روزها بازهم توجه‌ها به رسانه ملی جلب شده است. رسانه ای که بسیار تاثیرگذاری است اما در برخی از موارد نیز بدون قاعده و سواد رسانه ای لازم عمل می کند و بیشتر تخریب را بر اثرگذاری مثبت رحجان می دهد. در این عرصه برخی از گروه‌های سیاسی که همیشه به هر شکل ممکن با صداوسیما مخالفت خود را ابراز داشته‌اند به میان آمده و از آب گل آلود ماهی خود را می گیرند.

رسانه ملی این روزها هم در کانون توجه و هم در کانون انتقاد قرار دارد. البته این انتقادات این بار کمی بیشتر از یک گروه سیاسی است. از گروه همیشه مخالف اصلاح طلب با رسانه ملی بگذریم، فعالان رسانه ای جناح مخالف نیز نسبت به بررسی و پوشش دهی موارد تخلف مالی و فسادهای اقتصادی گلایه دارند.


در شرایطی که اقتصاد کشور وضعیت نابه سامانی را تجربه می کند، به نظر می رسد رسانه ملی در پوشش دهی این حوزه بیشتر باید تلاش کند. درواقع در این شرایط نیاز رسانه ای جامعه که حالت عطش گونه ای دارد، پوشش دهی حوزه اقتصاد و وضعیت بازار کشور و همچنین عملکرد مسئولان دولتی در این حوزه است.

در این زمینه دولتمردان نیز وعده‌هایی به مردم می دهند که رسانه ملی بایستی در جهت پیگیری آن کوشش و اهتمام جدی به خرج دهد تا رضایت افکارعمومی را نسبت به عملکرد رسانه‌ای خود جلب کند. اگرچه موضوعات فرهنگی و اجتماعی نیز برای سلامت جامعه مهم است اما بایستی اولویت دهی در کار رسانه ای وجود داشته باشد و همچنین در حوزه های فرهنگی و اجتماعی هم اولویت با موضوعاتی است که به زندگی مستقیم افکارعمومی ارتباط داشته و روزانه مردم با مشکلات آن دست و پنجه نرم می کنند؛ وگرنه رسانه ملی نیز خود متهم به انحراف افکارعمومی در زمانه ای که نابه سامانی اقتصادی کشور را فراگرفته و مردم را با مشکلات زیادی همراه کرده است، می شود.

اخیرا «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رییس جمهور وعده داد که مردادماه به صورت جدی و کامل در موضوع فساد اقتصادی با مردم صحبت کند. یکی از مطالباتی که مردم همیشه در این حوزه داشته اند شفاف سازی بحث اقتصاد خصوصا فساد مالی است. مسئولان هم همیشه وعده داده اند که به شفاف سازی می پردازند و با مردم به طور صادقانه صحبت می کنند اما بسیاری از جمله کارشناسان طرفدار دولت بیان می کنند که هنوز این مطالبه و وعده محقق نشده است.


 بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در زمانی که آمریکایی‌ها دشمنی خود را با حضور دونالد ترامپ در راس قدرت کاخ سفید علنی کرده اند و هر روز فشار و تحریم های اقتصادی بیشتری بر کشور وارد می کنند، برخی نیز از داخل در حال تخریب هستند که اثرگذاری این افراد برای تخریب کشور بیشتر است.

چراکه در این حوزه مسئولان بایستی با عوامل داخلی و مفسدان مالی برخورد کند و در حوزه خارجی نیز مردم به خوبی با مقاومت از پس مشکلات بر خواهند آمد اما وقتی که در داخل مردم مشاهده می کنند که در زمان بحران عده ای سوء استفاده می کنند و با سرکیسه کردن آنها پولدار می شوند و در کاخ‌ها زندگی مرفه و مجللی برای خود رقم می زنند، رضایت افکارعمومی کاهش می یابد.

از این رو صداوسیما بایستی بیشتر بر کار هیئت دولت و عملکرد هر روزه آنان نظارت رسانه ای داشته باشد و به قولی به عنوان رکن چهارم دموکراسی دنبال کننده مطالبات مردمی باشد. صرف پوشش نطق های انقلابی شده  مسئولان دولت نمی تواند چاره گشای مشکلات کشور باشد.

رئیس جمهور، معاون اول و وزیر خارجه در این عرصه از جمله شخصیت‌های دولتی هستند که بایستی بیشتر از وزرای دولتی مورد توجه رسانه ای صداوسیما قرار بگیرند. وزیر خارجه در این عرصه که برجام معلق مانده و دولت همچنان امیدوارانه آنرا با اروپا پیگیری می کند، بایستی مانند زمان مذاکرات هسته ای مورد رصد رسانه ملی قرار بگیرد تا برای مردم به طور واقعی و ملموس وضعیت برجام و فعالیت هایی که دولت دیپلمات انجام داده است، شفاف و مشخص شود، تا دیگر برای سرنوشت واقعی برجام شبهه ای ایجاد نشود.

از سوی دیگر معاون اول رئیس جمهور نیز در عرصه‌های مختلف کشور به عنوان مهره مهم دولتی کارهایی انجام می دهد تا فشار اقتصادی از گرده مردم کاسته شود. رسانه ملی می تواند با پوشش دهی اخبار روزانه فعالیت های معاون اول دولت میزان اثربخشی این فعالیت ها را نشان دهد.

رئیس جمهور هم به عنوان مهره اصلی دولت در زمانه‌ای که دولت به طور ستادی و برنامه ریزی شده باید بر بحران اقتصادی فائق آید، بایستی به طور ستادی عمل کرده و این اطمینان را به مردم بدهد که به وظیفه خود به خوبی عمل می کند.

در این عرصه مجلس نیز می تواند قوه دیگری باشد که از سوی رسانه ملی روزانه مورد رصد قرار بگیرد تا مردم با میزان تلاش نمایندگان خود برای بهبود وضعیت زندگی شان بیشتر آشنا شوند و در آینده ای نزدیک نیز تصمیم درستی در قبال ماندن یا نماندن آنان در خانه ملت بگیرند.

این رویه از سوی دیگر می تواند انتقادات بر رسانه ملی را بکاهد. رسانه ای که در بحبوحه مشکلات اقتصادی مردم بایستی به درستی عمل کند و در حوزه پوشش دهی اخباری که واقعا مردم نیازمند شنیدن و دیدن آن هستند تلاش کند. وگرنه هم انتقادات به رسانه ملی بیشتر می شود و هم اینکه در خلاء اخباری که مردم منتظر آن هستند، به سراغ رسانه های تصویری و شنیداری بیگانه می روند که این رسانه‌ها قطعا نه مصلحت نظام جمهوری اسلامی را خواهان هستند و نه رفاه و سعادت مردم ایران را. از این رو ممکن است با دادن آدرس های غلط به جامعه موجب ایجاد بحران هایی هم شوند. بنابراین رسالت اصلی صداوسیما در این عرصه شناخت درست نیاز مردم و با تدبیر و سواد رسانه ای عمل کردن است.



انتهای پیام/1404


منبع خبر : جهان

با کانال صبح قزوین اخبار استان و کشور را دنبال کنید


linkedin

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.