۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین هم سفر خارجی می‌رویم هم بیانیه می‌دهیم!
کد خبر: ۳۱۳۸۸۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۱۰ ساعت: ۱۰:۲۵ ↗ لینک کوتاه

حاشیه‌ای بر بیانیه وزارت ورزش مبنی بر صرفه‌جویی و جلوگیری از سفر‌های غیرضروری خارجی

هم سفر خارجی می‌رویم هم بیانیه می‌دهیم!

وزارت ورزش در حالی در بیانیه‌ای بر صرفه‌جویی و پرهیز از سفر‌های غیرضروری خارجی در شرایط سخت اقتصادی کشور تأکید کرده که هزینه‌های چند صد میلیونی سفر بدون دستاورد وزیر ورزش و لشکری از معاونانش به روسیه برای تماشای جام‌جهانی از حساب بیت‌المال، شعاری بودن بیانیه را نشان می‌دهد!

هم سفر خارجی می‌رویم هم بیانیه می‌دهیم!
به گزارش سرویس ورزشی  صبح قزوین ،وزارت ورزش در حالی در بیانیه‌ای بر صرفه‌جویی و پرهیز از سفر‌های غیرضروری خارجی در شرایط سخت اقتصادی کشور تأکید کرده که هزینه‌های چند صد میلیونی سفر بدون دستاورد وزیر ورزش و لشکری از معاونانش به روسیه برای تماشای جام‌جهانی از حساب بیت‌المال، شعاری بودن بیانیه را نشان می‌دهد!
شرایط سخت اقتصادی این روز‌های کشور بر کمتر کسی پوشیده است، روز‌هایی که با گرانی‌های افسارگسیخته و بالا رفتن صعودی قیمت ارز، سفره خیلی‌ها کوچک‌تر شده، در چنین شرایطی بود که هفته گذشته حسن روحانی به وزارتخانه‌های مختلف توصیه کرد که صرفه‌جویی در هزینه‌ها و پرهیز از سفر‌های خارجی غیرضروری باید از دولت آغاز شود. چند روز پس از صحبت‌های روحانی بود که وزارت ورزش و مدیران فدراسیون‌ها با صدور بیانیه‌ای حمایت و همراهی کامل خود را از برنامه‌های کشور در مقابله با تهدیدات و جنگ اقتصادی امریکا اعلام کردند. در بخشی از این بیانیه با تأکید بر محور قرارداشتن اقتصاد مقاومتی در برنامه‌های این وزارتخانه آمده بود: «صرفه‌جویی در تمامی هزینه‌ها و به ویژه پرهیز از هرگونه سفر‌های غیرضروری از جمله اقدامات پیشروی ورزش و جوانان کشور در همراهی با برنامه‌های اقتصادی دولت خواهد بود.»

روسیه گردی با هزینه بیت‌المال

حال با توجه به بیانیه پرطمطراق وزارت ورزش، باید پرسید آیا همان‌طور که در این بیانیه به صراحت اعلام شده است، جلوی سفر‌های غیرضروری خارجی گرفته شده است؟ آیا برنامه‌ریزی وزارت ورزش در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای داخلی بوده است؟ تنها با نگاهی به فعالیت‌های وزارت ورزش در چندماه گذشته پاسخ منفی است و مرور عملکرد وزیر ورزش نشان می‌دهد که مسعود سلطانی‌فر و همکارانش دقیقاً در جهت عکس بیانیه‌شان حرکت می‌کنند و نه تنها خبری از صرفه‌جویی در هزینه‌ها و سفر‌های غیرضروری و حمایت از تولید داخلی نیست، بلکه برای سفر‌های تفریحی وزیر و معاونانش به روسیه از بیت‌المال هزینه چند صد میلیونی می‌شود. در حالی در بیانیه مذکور بر «پرهیز از هرگونه سفر‌های غیرضروری» تأکید شده که مسابقات جام‌جهانی روسیه بهترین مدعا برای نقض این بیانیه است. حضور وزیر ورزش به همراه لشکری از معاونانش و همراهی چند مدیرکل ورزش و جوانان استان‌های مختلف در روسیه برای تماشای بازی‌های جام‌جهانی با صرف هزینه‌های چند صد میلیونی از جمله نمونه‌های سفر‌های غیرضروری بود که هیچ آورده‌ای برای کشور نداشت. نکته قابل تأمل اینکه در برنامه اولیه قرار بود، وزیر ورزش تنها بازی اول ایران مقابل مراکش را در روسیه از نزدیک تماشا کند، اما سلطانی‌فر در اقدامی عجیب و در روز‌هایی که شرایط سختی بر اقتصاد کشور حاکم است، برای بازی سوم تیم کشورمان مقابل پرتغال، هم به روسیه رفت تا چند صد میلیون دیگر هم فاکتور روی دست بیت‌المال بگذارد، سفر‌هایی که هیچ دستاورد مثبتی برای کشور نداشت. 
البته گشاده‌دستی‌های وزارت ورزش برای وزیر و معاونانش کم بود، آن‌ها قصد داشتند چند نماینده مجلس را با هزینه وزارت به روسیه بفرستند که البته رسانه‌ای‌شدن این موضوع و مخالفت صریح مجلس، سبب شد تا سفر نمایندگان با هزینه وزارت ورزش به روسیه برای تماشای جام‌جهانی منتفی شود. نکته قابل تأمل، دفاع وزارتی‌ها از این اقدام‌شان بود، طوری که محمدرضا داورزنی معاون وزیر ورزش در واکنش به انتقادات از سفر نمایندگان در شرایط سخت اقتصادی کشور، ۱۰۰ میلیون هزینه سفر چند نماینده مجلس را در برابر دیگر هزینه‌های جاری کشور، ناچیز دانسته بود! 
حیف و میل بیت‌المال در زیرمجموعه
علاوه بر این در زیرمجموعه وزارت ورزش هم خبری از صرفه‌جویی و پاسداری از بیت‌المال نیست، نمونه آن عملکرد مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است. دو باشگاهی که زیرمجموعه وزارت هستند و سالانه بیش از ۵۰ میلیارد خرج روی دست بیت‌المال می‌گذارند. در حالی که وزارت ورزش دم از پرهیز از سفر‌های غیرضروری می‌زند، باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در روز‌های گرانی ارز و مشکلات اقتصادی کشور، برپایی اردو‌های خارجی را در برنامه‌شان قرار داده‌اند، قرمز‌ها به کرواسی رفته‌اند و آبی‌ها هم قرار است به ترکیه یا ارمنستان بروند، آن هم در شرایطی که این اردو‌ها می‌توانست در داخل کشور برگزار شود و ارز از کشور خارج نشود. 
علاوه بر این در حالی وزارت ورزش بر حمایت از کالای داخلی و اقتصاد مقاومتی تأکید دارد که البسه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از شرکت‌های خارجی تأمین می‌شود، در حالی که تولیدکننده داخلی به رغم تولید جنس مرغوب با توجه به عدم حمایت در آستانه تعطیلی است. این‌ها علاوه بر هزینه‌های میلیاردی و بدون ضابطه این دو باشگاه زیرمجموعه وزارت ورزش از جیب بیت‌المال برای قرارداد بستن با بازیکنان است.




انتهای پیام/1404
منبع: روزنامه جوان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان