۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین افزایش ۹۷ درصدی جرائم سایبری در قزوین/ برداشت از حساب‌های بانکی جزو بیشترین تخلفات است
کد خبر: ۳۱۳۲۴۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۵ ساعت: ۱۳:۲۴ ↗ لینک کوتاه

رئیس پلیس فتا استان اعلام کرد:

افزایش ۹۷ درصدی جرائم سایبری در قزوین/ برداشت از حساب‌های بانکی جزو بیشترین تخلفات است

رئیس پلیس فتا استان قزوین گفت: در بحث سایت‌ها و تبلیغات کالاهایی که دست دوم و یا نو ارائه می‌شود بیشترین پرونده‌ها در حوزه برداشت از حساب‌های بانکی است و در مجموع کلیه جرایم ۹۷ درصد افزایش یافته است.

افزایش ۹۷ درصدی جرائم سایبری در قزوین/ برداشت از حساب‌های بانکی جزو بیشترین تخلفات است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ سرهنگ فخرالدین توکلی، رئیس پلیس فتا استان قزوین ظهر امروز(سه شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه در مرکز معاونت اجتماعی اظهار کرد: متاسفانه افزایش جرایم طی سه ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش روبرو بوده است.

وی افزود: شاهد افزایش 97 درصدی جرایم حوزه فضای سایبر هستیم که البته غالب این جرائم تکراری است، اما برای کاربران ما در استان قزوین مشکلات عدیده‌ای ایجاد کرده است.

این مسئول بیان کرد: برداشت از حساب‌های بانکی و کلاهبرداری و مزاحمت‌های اینترنتی بیشترین جرائم در سطح استان است که در سال‌های گذشته مزاحمت‌های اینترنتی در رتبه اول قرار داشت.

وی ادامه داد: البته ارائه تبلیغات اینترنتی و خریدهای اینترنتی از طریق سایت‌ها یکی از جرایم مهم امروز است که از طریق درگاه‌های تقلبی صورت می‌گیرد، شهروندان گرامی در بحث خریدهای اینترنتی به درگاه‌های ارائه اطلاعات کارت و آدرس لینک سایت را توجه کنند.

توکلی اضافه کرد: در بحث سایت‌ها و تبلیغات کالاهایی که دست دوم و یا نو ارائه می‌شود بیشترین پرونده‌ها در حوزه برداشت از حساب‌های بانکی است و در مجموع کلیه جرایم ۹۷ درصد افزایش یافته است.

وی ابراز کرد: طی یک ماه اخیر یعنی خرداد سال جاری در مقایسه با خرداد سال گذشته ما شاهد افزایش ۹۶ درصدی در حوزه فضای جرایم سایبری بودیم.

رئیس پلیس فتا استان قزوین با اشاره به افزایش پرونده‌ها در بحث کلاهبرداری و برداشت از حساب‌های بانکی اذعان کرد: در بحث برداشت از حساب‌های بانکی به خرید اینترنتی و خرید از طریق سایت‌های مجاز و غیرمجاز مربوط می‌شود، غالب کاربران ما به آدرس اینترنتی توجه لازم ندارند.

وی ادامه داد: کاربران در حوزه خرید اینترنتی به درگاه اینترنتی توجه کنند و اطلاعات کارت را براساس چینش تعریف شده سایت وارد نکنند، همچنین به کد ورود امنیتی توجه کنند و درگاه را یکبار بسته و باز کرده اگر کد امنیتی تغییر پیدا کرد قابل اطمینان خواهد بود.

این مسئول اضافه کرد: کاربران در خریدهای اینترنتی اگر اطلاعات کارت را وارد کردند و کد خرید ارسال شد عملکرد صحیح است؛ اما اگر عملیات با خطا مواجه شد احتمال اینکه دچار کلاهبرداری شده باشد، وجود دارد.

وی گفت: در خرید از آگهی‌های سایت‌ها توصیه این است که در ارائه کالاهایی که به قیمت‌ غیرواقعی ارائه می‌شود مشتریان کمی دقت نظر داشته باشند و آنها را قیمت واقعی بسنجد و حتما از فروشنده شماره تماسی دریافت کنند و کسانی که اطلاعات کافی در زمینه خرید اینترنتی ندارند حتما از افراد مطلع کمک بگیرند.

توکلی اعلام کرد: در پلیس فتا واحدی به نام واحد تشخیص و رصد و پیشگیری وجود دارد، اما بالای ۱۸۰ شبکه اجتماعی وجود دارد که اکثر مردم عضو این شبکه‌ها هستند که حوزه کار بسیار گسترده است و همه کاربران باید برای حفظ امنیت خود باید یک پلیس باشند.

وی ابراز کرد: در حوزه استانی در بحث هکرها اشراف اطلاعاتی بسیار خوبی وجود دارد، اما پرونده‌های رخ داده از بی توجهی کاربران نشأت می‌گیرد.

رئیس پلیس فتا استان قزوین بیان کرد: طی سه ماه سال جاری کشفیات جرایم سایبری ۲۴ درصد افزایش یافته است و بیشترین میزان هزینه کلاهبرداری 70 میلیون تومان مربوط به یکی از کشاورزان در خرید ابزارآلات کشاورزی بود.

وی عنوان کرد: طبق قانون جرایم رایانه ای میزان جریمه نقدی از ۵۰۰ هزارتومان تا ۵ میلیون جرایم و از ۹۱ روز تا سه سال حبس تعریف شده است.

این مسئول با بیان اینکه جایگاه استان در حوزه جرایم سایبری نسبت به کشور مطلوب است، تصریح کرد: عده ای که فیشینگ یا درگاه‌های اینترنتی تقلبی راه اندازی کرده اند، ممکن است سرور آن خارج از کشور قرار داشته باشد که ما از طریق پلیس بین الملل اقدام می‌کنیم.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان