۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین دامپزشکی قزوین درباره شیوع بیماری "تب سه روزه" هشدار داد
کد خبر: ۲۹۹۷۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۱۵ ساعت: ۹:۲۲ ↗ لینک کوتاه

با آغاز فصل گرما؛

دامپزشکی قزوین درباره شیوع بیماری "تب سه روزه" هشدار داد

با توجه به شروع فصول گرم سال و افزایش فعالیت حشرات، احتمال بروز بیماری "تب سه روزه" در دام‌های سنگین افزایش می‌یابد.

دامپزشکی قزوین درباره شیوع بیماری "تب سه روزه" هشدار داد
دکتر مهدی مهرزاده، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: بیماری تب سه روزه یک بیماری ویروسی و عفونی دامی غیر قابل انتقال به انسان است که تنها در گاو و گاومیش بروز می‌کند و می‌تواند موجب ایجاد خسارت‌های اقتصادی فراوان به دامداران شود.

وی اذعان کرد: بیماری اغلب با علائمی همچون تب (42 درجه سانتیگراد)، لنگش، بی اشتهائی، آبریزش چشم و بینی، درد مفاصل، سفتی عضلات و تب به صورت دو یا چند مرحله‌ای مشاهده می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: در فاز اول بیماری، درجه حرارت پایین‌تر از فازهای بعدی است و قطع فعالیت شکمبه منجر به انباشتگی آن می‌شود. کاهش یا قطع کامل تولید شیر درگاوهای شیری و فلجی موقت یا دائمی در اندام‌های حرکتی، ازدیاد ترشحات بزاقی، کاهش هضم و نفخ از علایم دیگر بیماری است؛ کاهش پاسخ‌های حیاتی و به دنبال آن، کما و مرگ ظرف ۱ تا 4 روز بعد از فلجی به وقوع می‌پیوندد.

دکتر مهرزاده بیان کرد: با توجه به ماهیت اپیدمیولوژیک بیماری و وقوع سینوسی بیماری در بازه زمانی هردوسال یکبار، احتمال بروز این بیماری در سال اخیر قوت یافته است.

وی ابراز کرد: همچنین با توجه به ایمنی مناسب بوجود آمده در اثر واکسیناسیون، این اداره کل اقدامات پیشگیرانه در خصوص اطلاع رسانی و تامین واکسن مورد نیاز را انجام داده است؛ لذا توصیه اکید ما بر برنامه ریزی و انجام واکسیناسیون در مناطق پرخطر و دامداری‌های پرتراکم است.

این مسئول افزود: تنها راه انتقال بیماری پشه‌ها می‌باشند،لذا مبارزه با ناقلین بیماری از طریق انجام سمپاشی جایگاه دام و استفاده از توری در دامداری‌ها بسیار مفید خواهد بود.

دکتر مهرزاده در پایان از دامداران خواست در صورت بروز هر گونه بیماری با چهره‌‌‌ای متفاوت که به صورت همه گیر در گله یا روستا تظاهر می‌کند، از طریق شماره 1512 یا سامانه پیامکی 50001512 موضوع را به اداره کل دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان