۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین بن سلمان در عراق به دنبال چیست؟
کد خبر: ۲۷۳۳۷۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ ساعت: ۹:۵۸ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

بن سلمان در عراق به دنبال چیست؟

با آغاز شمارش معکوس برای سفر ولیعهد سعودی به عراق، سوال های زیادی مطرح است از جمله اینکه آیا هدف از این سفر تقویت روابط با عراق است یا دور کردن آن از ایران؟

بن سلمان در عراق به دنبال چیست؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  به نقل از پایگاه خبری "عربی 21"، با نزدیک شدن زمان سفر "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی به عراق که قرار است تا کمتر از دو هفته آینده انجام شود، سوال های زیادی در مورد اهداف این سفر مطرح است از جمله اینکه آیا بن سلمان به دنبال تقویت روابط با عراق است یا کاهش نفوذ ایران در این کشور و دور کردن بغداد از تهران؟

در این میان باید گفت همزمان با اخبار منابع پارلمانی عراق در مورد  سفر قریب الوقوع بن سلمان به عراق خبر سوال هایی در مورد پیام ها و نشانه های تصمیم او برای سفر به نجف و دیدار با مراجع شیعه در این شهر نیز مطرح است.

وجه تمایز سفر بن سلمان به عراق چیست؟

شاید وجه تمایز سفر ولیعهد سعودی به عراق این باشد که این اولین سفر یک مسئول بلندپایه سعودی به عراق از سال 1989 به شمار می آید؛ سالی که فهد بن عبدالعزیز پادشاه وقت سعودی برای حضور در نشست سران عرب راهی بغداد شد.

در همین ارتباط "یحیی الکبیسی" گفت: عربستان در حال اتخاذ گام های پی در پی در مسیر از سرگیری روابط بهتر با عراق در مقایسه با روابط مشترک از سال 1991  یعنی زمان حمله عراق به کویت است.

به عقیده او مشکل اساسی این است که این راهبرد بیش از اینکه به طور مستقیم مبتنی بر تلاش برای برقراری روابط دو جانبه باشد، با ماهیت دسته بندی منطقه ای و تلاش برای دور کردن عراق از ایران گره خورده است.

 الکبیسی این سوال را مطرح کرد: آیا عربستان در قبال عراق راهبرد روشن و مشخصی دارد؟ آیا عراق راهبردی متوازنی برای روابط منطقه ای دارد؟

به گفته او آنچه اهمیت دارد ماهیت راهبردی است که عراق و عربستان در آینده نزدیک و برای طولانی مدت در پیش خواهند گرفت.

نمی توان آیت الله سیستانی را به استقبال از بن سلمان فراخواند

این کارشناس عراقی در مورد تصمیم بن سلمان برای دیدار با مراجع شیعه نجف مانند کاری که در مصر انجام داد و راهی الازهر شده و از کلیسای مسیحیان دیدار کرد، گفت: اوضاع عراق متفاوت است زیرا آیت الله سیستانی کاملا مستقل است و دولت نمی تواند از او بخواهد از ولیعهد سعودی استقبال کند.

سفر بن سلمان به نجف بعید است

وی بعید دانست که بن سلمان راهی نجف شود زیرا سفر به این شهر بدون ملاقات با آیت الله سیستانی ناقص بوده و بسیار سوال برانگیز خواهد بود، از همین رو به نظر نمی رسد وی به نجف سفر کند اما در ارتباط با مقتدی صدر رهبر جریان صدر وضعیت فرق دارد زیرا او روابط خوبی با عربستان دارد و همچنین امکان ملاقات با عمار الحکیم وجود دارد.

در همین ارتباط  "امیر الساعدی" یک کارشناس دیگر مسائل سیاسی عراق گفت: سفر ولیعهد سعودی به عراق در چارچوب تکمیل روند تقویت روابط بین دو کشور صورت می گیرد که پس از قدرت گرفتن بن سلمان کلید خورده است.

تلاش بن سلمان برای کاهش نفوذ ایران در عراق

به گفته او بن سلمان با حمایت و مشورت آمریکا در تلاش برای سوق دادن نفوذ ایران به بیرون از عراق است تا یک کشور عربی در آنجا حضور بیشتری داشته باشد، اما عراق روابط راهبردی با ایران دارد و این چیزی است که حیدر العبادی نخست وزیر عراق بر آن تاکید کرده و اظهار داشت عراق امکان روابط خارجی را با سایر کشورها فراهم می کند و علیه یک طرف به سمت طرف دیگر گرایش پیدا نمی کند.

وی نیز مانند الکبیسی سفر بن سلمان به نجف اشرف و دیدار با آیت الله سیستانی  را بعید دانست و گفت اما ملاقات او با صدر و برخی مراجع دیگر عجیب نیست با این حال امکان میانجیگری صدر و تغییر روابط راکد دو کشور وجود دارد.

این کارشناس سیاسی عراق، سفر ولیعهد سعودی به نجف را تکمیل سفر مقتدی صدر به ریاض دانست که امکان نزدیک شدن روابط دو کشور و نیز طرف های شیعی در عراق را برای عربستان فراهم کرد.

نارضایتی گروه‌های شعیه عراق از سفرقریب الوقوع بن سلمان به عراق

در این میان جریان های سیاسی شیعه عراق و بیش از همه "اهل الحق" و ائتلاف دولت قانون بر خلاف العبادی و جریان صدرناخشنودی خود را از سفر قریب الوقوع ولیعهد سعودی به عراق ابراز داشتند.

در همین ارتباط سعدون الدلیمی از نمایندگان پارلمان عراق فاش کرد، بن سلمان در یک سفر رسمی دو روزه عازم عراق خواهد شد و در جریان آن یک روز را در بغداد سپری می کند که هدف از آن امضای توافقنامه هایی با حیدر العبادی است و روز دوم نیز عازم نجف می شود تا در آنجا با مراجع دین ملاقات داشته باشد.

الدلیمی این سفر را برای منطقه و مسلمانان نوید بخش آغاز مرحله جدیدی از صلح و همزیستی بین مسلمانان به دور از تکفیر و کشمکش طایفه ای دانست.

همچنین رسانه های عرب زبان منطقه خلیج فارس از جمله روزنامه "اخبار الخلیج" بحرین تاکید کردند، بن سلمان به زودی راهی عراق خواهد شد و در جریان آن توافقنامه هایی را با بغداد امضا می کند و گذرگاه مرزی عرعر را بین دو کشور بازگشایی خواهد کرد و علاوه بر این در صدد افتتاح کنسولگری در نجف است.

در همین ارتباط روزنامه "الجریده" کویت به نقل از منابع نزدیک به دولت بغداد اعلام کرد، سرویس اطلاعات و نیروهای ویژه عراق از دو روز پیش در تکاپوی اقدامات شدید امنیتی در بغداد و نجف هستند که احتمال دارد این اقدامات مربوط به سفر ولیعهد سعودی باشد.

"جاسم جعفر" نماینده پارلمان عراق در نوامبر گذشته اعلام کرد، عبادی در جریان سفر اخیر به عربستان سعودی از ولیعهد سعودی برای سفر به عراق دعوت بعمل آورد.

انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان