۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین ترامپ باید قبل از اینکه ایران، بن سلمان را از میان بردارد به کمک او بشتابد
کد خبر: ۲۷۲۸۴۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ ساعت: ۱۰:۷ ↗ لینک کوتاه

نویسنده آمریکایی:

ترامپ باید قبل از اینکه ایران، بن سلمان را از میان بردارد به کمک او بشتابد

آقای رئیس جمهور، قبل از دیدار شاهزاده محمد بن سلمان، می خواهم برخی از ایده های مرتبط را با شما به اشتراک بگذارم فریدمن در این نامه ی می نویسد: این موضوع که ملک سلمان قدرت را به محمد بن سلمان واگذار کند به زمان مناسب موکول شده است

ترامپ باید قبل از اینکه ایران، بن سلمان را از میان بردارد به کمک او بشتابد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،کمی پیش از دیدار محمد بن سلمان طی چند روز آینده از ایالات متحده و نشست او با دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده روزنامه نگار آمریکایی توماس فریدمن، مقاله ای را در «نیویورک تایمز» منتشر کرده که حاوی مجموعه ای از توصیه های اختصاصی است که به صورت نامه ای به رئیس جمهور آمریکا ترامپ نوشته است.

آقای رئیس جمهور، قبل از دیدار شاهزاده محمد بن سلمان، می خواهم برخی از ایده های مرتبط را با شما به اشتراک بگذارم فریدمن در این نامه ی می نویسد: این موضوع که ملک سلمان قدرت را به محمد بن سلمان واگذار کند به زمان مناسب موکول شده است گرچه ثابت شده او قبلا نیز حاکم واقعی عربستان بوده است محمد بن سلمان دموکرات نیست و علاقمندی به ترویج دموکراسی ندارد.

بیش از اینکه ما از او انتظار داشته باشیم او به نوسازی اقتصاد عربستان بپردازد و اصلاحگر ساختار مذهبی و اجتماعی باشد او یک دیکتاتور مدرن است. اما با توجه به وضعیت بد این کشور که سال ها از اصلاحات موقت رنج می برد توجه به این امر بسیار مهم است. این کشور دارای دو نظام حاکمیتی است و بعید نیست چندی بعد افراط گرایان مذهبی این کشور تمام زمام امور را در دست گیرند.

اقدامات محمد بن سلمان قطعا جسورانه است. من نمی توانم کسی را در خانواده ی حاکم پیدا کنم اصلاحات اجتماعی، مذهبی و اقتصادی را که او جرأت انجام آن را داشته است اما همچنین نمی توانم فکر کنم که کسی که مانند او در آن خانواده، ابتکارات سیاست خارجی قلدرانه بازی های سیاست داخلی موجود را صورت دهد حتی او با جرأت تمام به خرید شخصیت های اطرافش پرداخته است او نیاز به این دارد تا از سوی ما مورد مراقبت ویژه قرار گرفته و ترمز او را بکشیم اما بازی های سیاسی و مذهبی او زمان و هزینه فراوانی را نیاز مند است.

محمد بن سلمان از بخش ضعیف تر آل سعود می آید و ادعای مبارزه ی او با فساد اقتصادی تنها برای بدست آوردن پول های بیشتر غیر قانونی و انتقام جویی و قدرت طلبی است و حالا بسیاری از سرمایه گذاران خارجی از بروز وضعیت مشابه برای خودشان حاضر به ریسک نیستند. و تیم کاری او تنها شامل دو وزیر مسلط برکار می شود که آن دو هم غرق مشکلات خودشان هستند و از طرفی گوش بن سلمان به حرف هایشان بدهکار نیست و یا جرائت اظهار نظر را ندارند.

 در کنار همه ی اینها بن سلمان از شکست های قطر و لبنان و یمن رنج می برد. تعهداتی که او برای خودش ایجاد کرده می تواند تمام اصلاحات مورد نظرش را از بین ببرد بنابراین ما باید از او در تمام این مسائل به طور منظم با مشورت دهی حمایت کنیم. رکس تیلرسون در ریاض محترم نیست و ما هیچ معاون وزیر امور خارجه دائمی برای امور خاور نزدیک نداریم و هیچ سفیری وجود ندارد.

شما باید جیمز بیکر یا دیوید پترائوس را به عنوان نماینده ویژه خود در خلیج فارس تعیین کنید که می تواند پادشاه سعودی را از شر یمن خلاص کند و اختلافات را با همسایگانش به پایان برساند و تمام انرژی های خود را برای ساختن عربستان سعودی که در خانه و در کنار همسایگانش رشد می کند سایرین را شگفت زده کرده متمرکز کند. این بهترین قلعه در برابر گسترش نفوذ ایران است.

اگر محمد بن سلمان ایران را در همه جا تحت تعقیب قرار دهد تهران تمام قدرت او را از بین خواهد برد و پایان آن پادشاه جوان بسیار نزدیک خواهد بود. فریدمن در پیام خود می گوید: اگر فکر می کنید می توانید او رابا موضع ضد ایرانی و اصلاحات مذهبی تقویت کرده و همه چیز روبراه باشد، شما  اشتباه می کنید.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان