۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین تراژدی تلخ "دورهمی"!/ فرهنگی که دستاویز سلبریتی‌ها شده است
کد خبر: ۲۷۱۳۹۷ نویسنده: ندا حبیبی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱۲ ساعت: ۱۴:۵۳ ↗ لینک کوتاه

نقد روز؛

تراژدی تلخ "دورهمی"!/ فرهنگی که دستاویز سلبریتی‌ها شده است

دورهمی‌ خلاقانه "مهران مدیری" که از جهت ایده پردازی کپی شده یک برنامه هندی بود، بعد از مدتی شبیه جنگ هفتگی دهه ۷۰ می‌شود و نمی‌تواند مخاطبانش را اغنا کند.

تراژدی تلخ "دورهمی"!/ فرهنگی که دستاویز سلبریتی‌ها شده است
صبح قزوین ؛_____ ندا حبیبی.

سه، دو، یک دوربین می‌رود و آقای کارگردان، که بیش از این در جایگاه یک بازیگر خودنمایی می‌کرد، در پشت صحنه "پاورچین" آن روزها به مخاطب معرفی می‌شود.

کمتر پیش می‌آید که کارگردانی اینچنین در دل مخاطبش جا باز کند و فیلم‌هایش پر فروش‌ترین‌های سینما ایران باشد، اما مهران مدیری که "با ساعت خوش" به بیننده دهه 70 معرفی شد توانست گمنامی طنز پردازان ایران را از بین ببرد و به عنوان اولین‌های طنز ایران بعد از انقلاب در دهه 70 گلچین بهترین بازیگران را از گروه خود به مخاطب معرفی کند.

بازیگرانی که همچنان به عنوان اولین‌های طنز و کمدی ایران در سینما و تلویزیون می‌درخشند و این درخشش و بزرگی را مدیون مجری این روزهای دورهمی هستند.

شاگردپروری مهران مدیری جز ویژگی‌های اصلی این هنرمند است و کمتر کسی توانسته علاوه بر خود یک گروه شاخص طناز را رشد دهد.

بی شک مهران مدیری را می‌توان نمونه بارزانسانی دانست که به خوبی می‌تواند از کار گروهی بربیاد و تک روی‌های اعضا گروه را با صبر هنری خود پایان دهد.

مهران مدیری بعد از آنکه در سریال‌های تلویزیون با گروه هنرمندش درخشید قدم به عالم سینما گذاشت و قله‌های طنز را در آنجا نیز فتح کرد.

ساختارشکنی مهران مدیری در نقد مسائل روز جامعه باعث شد، برای مدتی نتواند به کار خود ادامه دهد. تا آنجا که به اجبار سریال‌های پر مخاطبش را میانه راه رها کرد و سکوت چندین ساله را ترجیح داد.

سکوت مهران مدیری باعث شد شاگردانش بیشتر از قبل فرصت رشد پیدا کنند و فضای طنز تلویزیون ایران را بدست بگیرند.

به گونه ای که در دهه هشتاد رشد سریال‌هایی به سبک "خانه به دوش" و "متهم گریخت" به صورت صعودی افزایش می‌یابد. موج ساخت این سریال‌ها نگران کننده می‌شود وقتی که اخلاق در آن کمتر دیده شد و تمسخر و بی‌احترامی به بزرگترها و زن‌ها با تکه‌کلام‌های به ظاهر شیرین علی صادقی و رضا عطاران به اوج خود رسید.

عمر اینگونه طنزها با هدایت کارگردانانی همچون "سروش صحت و "رامبد جوان" به عرصه تلویزیون پایان یافت و اعتراض‌های مخاطبین به این نوع طنزها موجب حذف این سریال‌ها می‌شود.

بعد از این اتفاق و ناملایمتی‌های برخی مسئولین با مهران مدیری، علاقه مخاطبین را نسبت به او و کارهایش از بین نبرد و منتقدین این کارگردان با رشد برخی از کمدین‌هایی که مرز اخلاق را می‌گذارندند، متوجه شدند که حضور طنازانی مانند مهران مدیری برای تلویزیون و سینما ایران با ارزش است.

شایعه بازگشت دوباره مهران مدیری با سریال مرد هزار چهره در دهه نود تحقق یافت و باز هم خلاقیت‌های مهران مدیری و گروهش بر سر زبان‌ها افتاد. این همکاری با سریال پر از حاشیه "در حاشیه" برای مدتی به پایان می‌رسد. آستانه صبر مخاطبین خاص این سریال کار دست مهران مدیری می‌دهد و باز هم یکی دیگر از آثار این کارگردان ناتمام رها می‌شود.

نقد جامعه پزشکی دردسر سازترین و فیلم درحاشیه مهران مدیری پرحاشیه ترین ساخته اوست.

اما بازهم استقبال مخاطبین و حمایت آنها از او باعث می‌شود زمان دوری اش از تلویزیون به طول نیانجامد و با برنامه پرطرفدار "دورهمی" از شبکه تماشا حضور خود را بیشتر از سال‌های قبل پررنگ کند.

"دورهمی" فصل یک، در ابتدا مانند دیگر کارهای مهران مدیری مورد استقبال میلیونی مخاطبین قرار می‌گیرد، ولی بعد از مدتی ساختار این برنامه پر طرفدار با تغییرات ناگهانی مواجه می‌شود و همین ماجرا موجب ریزش مخاطبین آن می‌شود.

"دورهمی"‌ خلاقانه مهران مدیری که از جهت ایده پردازی کپی شده یک برنامه هندی بود، بعد از مدتی شبیه جنگ هفتگی دهه 70 می‌شود و نمی‌تواند مخاطبش را اغنا کند.

درست است مهران‌مدیری در قالب یک شومن به خوبی ایفای نقش می‌کند و نقدهای صریحش تریبونی برای انتقال حرف‌ها و دغدغه‌های مردم شده است، اما دعوت از بازیگران دسته سه و چهار و حتی آنهایی که مدتی است از سینما و تلویزیون حذف شده اند، برنامه خوش ساخت دورهمی را تبدیل به تریبونی برای تبلیغ خودشیفتگی قشر بازیگر کرده است.

توجه بیش از اندازه برنامه دورهمی به بازیگران به عنوان یکی از پرطرفدارترین‌ها موجب شده است، تلویزیون خانه شخصی این قشر شود و جایگاه سلبریتی‌ها را محکم تر از قبل کند.

این جایگاه بادآورده سلبریتی‌ها موجب می‌شود که بازیگران به آسانی فرهنگ غربی را در صفحه‌های شخصی خود تبلیغ کنند و به جامعه ایرانی و اسلامی آسیب زنند.

زیان سلبریتی پروری آنجایی خود را نشان می‌دهد که شبکه‌های خارج نشین مانند "من و تو" از سطح پایین ترین بازیگران ایرانی برای ضربه زدن به ایران استفاده می‌کنند و به آنها شهرت را هدیه ‌می‌دهد.

همین موضوع باعث می‌شود، تلویزیون ایران با برنامه‌های شاخصی مثل دورهمی بازیگران داخلی را هرچند سطح پایین محبوب کند و همزمان با شبکه‌های سطح پایین "من و تو" و "جم تی وی" رشد نزولی داشته باشد.

این نوع رقابت منفی با شبکه‌هایی که زیر بنای سیاسی دارند، در شأن تلویزیون ایران با سابقه 40 سال فعالیت نیست.

رشد نزولی برنامه دورهمی به جایی می‌رسد که محتوا نمایش‌هایش به سطح پایین ترین درجه اجرا یک کمدی می‌رسد و شوخی‌های جنسی اش نمود بیشتری پیدا می‌کند.

دورهمی ساخته مهران مدیری در فصل دو، نمی‌تواند مدیریت درستی در اجرا نمایش‌ها و رضایت ستاره‌هایش داشته باشد.

عدم رضایت این ستارگان طنز از افت مشهود برنامه باعث شد، که در بین راه این مجموعه را ترک کنند و حفظ سطح هنری خود را بر ماندن در پرمخاطب‌ترین برنامه تلویزیون ترجیح دهند.

درست است مهران مدیری کارنامه درخشانی در عرصه طنز پردازی دارد، اما نمی‌توان آثار ضعیفی مانند "در حاشیه 2" و فیلم سینمایی "ساعت پنج عصر" را نادیده گرفت.

مخاطبین خاص مهران مدیری خوب می‌دانند، تولید آثار زیاد با فاصله زمانی کم توسط این کارگردان، ضربه محکمی به کیفیت آثارش می‌زند و موجب ریزش فرآوان مخاطب می‌شود.

به طور کلی ذائقه مخاطب ارتباط مستقیمی با کیفیت ساخت برنامه‌های اینچنینی دارد و دورهمی بی کیفیت نمی‌تواند مخاطبین سریال‌های با کیفیت مرد "هزار چهره" و "قهوه تلخ" را اغنا کند.
انتهای پیام/2004


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان