۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین پساب شهرصنعتی البرز بصورت غیرقانونی در کشاورزی استفاده می‌شود/ رهاسازی بیش از ۵۰۰ هزار قوطی سم در مزارع
کد خبر: ۲۷۱۰۲۵ نویسنده: سیاوش شمسی‌پور تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۵ ساعت: ۱۲:۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین اعلام کرد:

پساب شهرصنعتی البرز بصورت غیرقانونی در کشاورزی استفاده می‌شود/ رهاسازی بیش از ۵۰۰ هزار قوطی سم در مزارع

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین با اشاره به رهاسازی بیش از ۵۰۰ هزار قوطی سم در مزارع کشاورزی استان، گفت: پساب شهرصنعتی البرز بصورت غیرقانونی و غیرمجاز توسط کشاورزان استفاده می‌شود.

پساب شهرصنعتی البرز بصورت غیرقانونی در کشاورزی استفاده می‌شود/ رهاسازی بیش از ۵۰۰ هزار قوطی سم در مزارع
سیاوش شمسی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در خصوص لزوم مدیریت بهره‌برداری از پساب‌ها در استان، اظهار کرد: پساب‌ها منابع آبی خوبی هستند و با توجه به بحران آب در منطقه باید در جهت بهره‌برداری صحیح از پساب‌های شهری و صنعتی برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود.

وی افزود: تصفیه پساب‌های انسانی ساده‌تر از پساب‌های صنعتی است به همین دلیل تصفیه‌خانه شهر قزوین را تایید کرده تا از پساب‌های تصفیه شده انسانی در کشاورزی استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: استفاده از پساب‌های صنعتی در کشاورزی و کشت صیفی‌جات که مورد استفاده مستقیم مردم قرار می‌گیرد مورد تایید سازمان محیط زیست نیست و روش‌های جایگزینی برای بهره‌برداری از این پساب‌ها در نظر گرفته شده است.

شمسی‌پور تصریح کرد: با توجه به افت سفره‌های آب زیرزمینی می‌توان پساب‎‌های صنعتی را پس از تصفیه برای جایگزینی منابع زیرزمینی آب هدایت کرد و جنگل‌کاری صنعتی و تالاب‌های مصنوعی ایجاد کرد تا از افزایش ریزگردها در منطقه جلوگیری شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که در تصفیه فاضلاب وجود دارد، گفت: تصفیه فاضلاب در کشور برعهده یک دستگاه و بهره‌برداری از آن بر عهده دستگاه دیگری است به همین جهت عدم هماهنگی‌هایی وجود دارد که سبب بروز مشکلاتی در این بخش می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه برنامه مدیریتی مناسبی در استفاده از پساب‌ها در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: خروجی پساب شهرصنعتی البرز به صورت غیرقانونی و غیرمجاز در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مورد تایید اداره کل محیط زیست نیست.

شمسی‌پور با اشاره به اهمیت سلامت خاک در محیط زیست، تصریح کرد: اطلس آلودگی خاک محیط زیست استان چند سال قبل توسط سازمان محیط زیست تهیه شده و وجود آلودگی‌هایی در خاک تایید شده است.

وی اضافه کرد: بیشترین نگرانی ما در حوزه آلودگی خاک استان میزان آلودگی سموم کشاورزی است؛ سالانه بیش از 500 هزار قوطی سم در طبیعت و مزارع کشاورزی رها می‌شود که سبب سرایت آلودگی از خاک به آب می‌شود که بسیار آسیب‌دهنده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: کمیته‌های تخصصی برای مدیریت پسماندهای کشاورزی در بخش‌های مختلف تشکیل شده وهم اکنون یک بخش خصوصی جهت مدیریت کودهای دامی و مرغی اعلام آمادگی کرده چراکه این پسماندها منشا شیوع بسیاری از بیماری‌ها است.

شمسی‌پور در خصوص استقرار صنایع فولاد در استان، اظهار کرد: ما تمایلی به استقرار صنایع آب‌بر در استان نداریم اما در حال حاضر برخی نیروگاه‌ها در کشور با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در حدود یک بیست و هشتم نیروگاه‌های قدیمی مصرف انرژی دارند و پاک هستند که نیاز به بررسی دارد.

وی ادامه داد: ما نیازمند توسعه در حوزه اشتغال و مباحث اجتماعی هستیم و نباید بدون بررسی‌های کارشناسانه و سنجش جوانب کار سریعا با آن مخالفت کنیم اما در این حوزه حساسیت بالایی داریم و هم اکنون موضوع جدیدی در حوزه استقرار فولاد در استان قزوین نداریم.

انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان