۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین افزایش ۳۵ درصدی جمعیت حیات وحش/ آمار پلنگ در استان مناسب است
کد خبر: ۲۷۰۶۷۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ ساعت: ۱۴:۸ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل محیط زیست استان قزوین اعلام کرد:

افزایش ۳۵ درصدی جمعیت حیات وحش/ آمار پلنگ در استان مناسب است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی جمعیت حیات وحش گفت: وضعیت جمعیت تعداد پلنگ در استان خوب است.

افزایش ۳۵ درصدی جمعیت حیات وحش/ آمار پلنگ در استان مناسب است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، نشست مطبوعاتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین پیش از ظهر امروز (دوشنبه) با حضور جمعی از اصحاب رسانه در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

سیاوش شمسی‌پور در این نشست با اشاره به وضعیت نامطلوب محیط زیست در تمامی حوزه‌ها، گفت: وجود مشکلاتی در حوزه آب، آلاینده‌ها، آلودگی هوا، ریزگردها، مدیریت پسماندها و آلودگی خاک شرایط زیست محیطی استان را تحت الشعاع قرار داده اما اقدامات جدی و اثربخشی جهت مدیریت و کنترل شرایط آغاز شده است.

وی افزود: وضعیت نامناسب محیط زیست طی سالیان طولانی ایجاد شده و نیازمند زمان زیادی جهت بهبود و کنترل است.

این مسئول ادامه داد: امسال برنامه عملیاتی محیط زیست جهت ساماندهی و اولویت‌بندی برنامه‌ها به تمامی حوزه ها ابلاغ شده و مبنای عملکرد این اداره کل این برنامه است.

شمسی‌پور اظهار کرد: در 9 ماهه امسال 60 هزار نفر ساعت کلاس‌های آموزشی برای کودکان در مهدکودک‌ها و مدارس و مسئولین واحدهای صنعتی جهت آگاهی‌بخشی و ارتقا بینش عمومی در حوزه محیط زیست برگزار شده است.

وی با بیان اینکه جهت بهبود شرایط محیط زیست نیازمند حضور و همکاری همه اقشار جامعه هستیم، تصریح کرد: سرشماری زمستانی امسال در اواخر آذرماه برای اولین بار به صورت جدی و پررنگ با مشارکت و حضور تشکل‌های زیست محیطی و شکارچیان قدیمی انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، با اشاره به افزایش آمار حیات وحش در منطقه طارم و الموت، ادامه داد: این سرشماری طی 5 روز در 5 منطقه انجام شد که جمعیت حیات وحش استان نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش داشته است که نشانه پوپایی اکوسیستم است.

شمسی‌پور بیان کرد: جمعیت پلنگ در استان قزوین خوب است و در حدود 12 مورد خسارت از طریق این گونه حیات وحش به کشاورزان و دامداران گزارش شده که پس از بررسی‌های کارشناسان تمام خسارت‌ها از طریق این اداره کل پرداخت شده است.

وی اظهار کرد: ضدعفونی و پاکسازی آبشخورها طی 117 دوره و همکاری در مهار 15 مورد آتش سوزی در همکاری با سازمان منابع طبیعی از دیگر اقدامات این اداره کل است.

این مسئول با اشاره به تعداد کم مامورین اجرایی، گفت: حدود 42 مامور اجرایی مسئولیت حفاظت و نگهبانی از 500 هزار هکتار عرصه حفاظتی را بر عهده دارند.

شمسی‌پور با بیان اینکه در حال حاضر 10 پاشگاه محیط زیست در مناطق مختلف استان دایر است، ادامه داد: ساخت پاسگاه‌های محیط زیست جهت ساماندهی نیروها و کنترل بهتر در دستور کار قرار دارد و طی هفته جاری یک پاسگاه در دشت الله آباد افتتاح خواهد شد.

وی اضافه کرد: هم اکنون سه دوربین آنلاین در منطقه حفاظت شده باشگل و یک دوربین روی دریاچه اوان قرار دارد که در کنترل محیط بسیار موثر بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین، با اشاره به افزایش سطح مناطق تحت پوشش استان، گفت: از سال گذشته با پیگیری‌های انجام شده از طریق شورای عالی محیط زیست مناطق تحت پوشش از یک و نیم درصد به هشت درصد افزایش یافته است.

شمسی‌پور ادامه داد: هم اکنون 52 هزار هکتار از منطقه الموت، 49 هزار هکتار از طارم و 25 هزار هکتار منطقه باشگل جزو مناطق تحت پوشش و مدیریت شده این اداره کل قرار گرفته است.

وی به برنامه‌هایی در حوزه محیط زیست استانی اشاره و تصریح کرد: احیای آهو در دشت قزوین یکی از برنامه‌های این اداره کل است که با واگذاری به بخش خصوصی در صدد رسیدن به این هدف هستیم.

این مسئول با اشاره به همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با محیط زیست استان، اظهار کرد: 19 سلاح غیرمجاز، 29 سلاح مجاز در حوزه شکار و صید کشف شده که 49 پرونده در بخش قضایی برای این تخلفات تشکیل شده و 32 پرونده در جریان است.

شمسی‌پور به اقدامات اداره کل محیط زیست در حوزه محیط زیست انسانی اشاره کرد و گفت: 365 مورد استعام در خصوص استقرار واحدهای صنعتی و تولیدی از این اداره کل انجام شده که با 339 مورد موافقت شده است.

وی ادامه داد: 280 مورد استعلام در خصوص بهره‌برداری واحدهای صنعتی طی 9 ماهه سال جاری انجام شده که با 257 مورد موافقت شده است و 1400 مورد پایش و کنترل واحدهای صنعتی فعال انجام شده است.

این مسئول با اشاره به وضعیت مطلوب استان نسبت به مدیریت پسماندها، گفت: در حال حاضر پسماندهای پزشکی و صنعتی 15 شهر از 25 شهر استان قزوین به سایت محمدآباد منتقل می‌شود و نیمی از مطب‌ها و همه رادیولوژی‌ها و آزمایشگاه‌ها پسماندهای خود را به بخش خصوصی واگذار می‌کنند.

انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان