۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین برخی بانک‌ها در واریز سود سهام عدالت تعلل می‌کنند
کد خبر: ۲۷۰۶۳۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ ساعت: ۸:۴۶ ↗ لینک کوتاه

بی‌عدالتی در سهام عدالت؛

برخی بانک‌ها در واریز سود سهام عدالت تعلل می‌کنند

سود سهام عدالت بالاخره با ۴ ماه تاخیر در حالی به حساب مشمولان واریز شد که با نواقصی در پرداخت همراه بود؛ به گونه‌ای که با گذشت ۶ روز بسیاری از بانک‌ها سود سهام عدالت را پرداخت نکرده‌اند.

برخی بانک‌ها در واریز سود سهام عدالت تعلل می‌کنند
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ دولت وعده پرداخت سهام عدالت را تا پایان شهرویور ماه سال جاری اعلام کرده بود اما اجرایی شدن این وعده تا دی ماه به طول انجامید.

دوشنبه هفته گذشته بود که رئیس‌جمهور با حضور در وزارت اقتصاد، دستور داد تا سود سهام عدالت به حساب مشمولان واریز شود.

سود سهام عدالت بالاخره با ۴ ماه تاخیر در روز سه شنبه ۱۹ دی ماه در حالی به حساب مشمولان واریز شد که با نواقصی در پرداخت همراه بود؛ به گونه‌ای که با گذشت ۶ روز بسیاری از بانک‌ها سود سهام عدالت را پرداخت نکرده‌اند.

از طرفی بسیاری از مردم نسبت به اختلاف دریافت سود سهام نسبت به رقم اعلام شده گله مند هستند چراکه اقشار مختلف مردم بویژه خانواده‌های کم درآمد برای مبلغ دریافتی از سود سهام عدالت برنامه‌ریزی کرده بودند.

این داستان و پیگیری‌های همه جانبه مردم تا به امروز ادامه داشت تا سرانجام نوزدهم دی ماه سال جاری طبل واریز سود سهام عدالت به صدا درآمد.

سود مرحله اول سهام عدالت ۲۶۶۰۰ تومان تعیین شد!
سود اولیه سهام عدالت برای افرادی که نسبت به پرداخت مبلغ ۴۷۰ هزار تومان اقدام نکرده‌اند، ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان محاسبه شده است.

مابقی افراد که صاحب یک میلیون تومان سهام عدالت هستند هم ۵۰ هزار تومان سود دریافت می‌کنند.

و اما می‌شنویم از گلایه‌های مردم که در خصوص سود سهام عدالت دارند…

یکی از شهروندان از میزان سود سهام واریزی به حسابش گلایه کرد و گفت: با توجه به وعده‌های دولت در پرداخت سود سهام عدالت انتظار دریافت مبلغ بالاتری را داشتیم.

وی افزود: سهام ما به ارزش یک میلیون تومان است اما سود واریزی به حساب ما کمتر از میزان حداقل سود اولیه سهام عدالت است.

شهروند دیگری اظهار کرد: طبق گفته مسوولین، حداقل سود اولیه سهام عدالت ۲۶۶۰۰ تومان محاسبه شده است و این در حالی است که برخی بانک‌ها مبلغ ۲۴۶۰۰ تومان به حساب افراد واریز کرده‌اند؛ علت این تفاوت در پرداخت‌ها چیست؟!و رقم‌های کجا رفته است؟آیا این تخلف آشکار در بانک‌ها نیست؟!

یکی دیگر از شهروندان که دارای یک خانواده ۴ نفره است، اظهار کرد: من ۲ فرزند دارم که هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند و باتوجه به اینکه اعلام شده بود سود سهام عدالت هر فرد فقط به حساب شخصی‌اش واریز می‌شود ما مجبور به افتتاح حساب برای ۲ فرزندم شدیم.

وی با اشاره به اینکه یک کارگر است و به علت وضعیت نامناسب پرداخت حقوق‌ها از مشکلات اقتصادی رنج می‌برد، افزود: باتوجه به اینکه کمترین میزان سپرده برای افتتاح حساب در بانک‌های عامل ۵۰ هزار تومان بود ما این مبلغ را قرض کردیم تا بتوانیم برای فرزندانم حساب بانکی باز کنیم.

این شهروند در ادامه بیان کرد: از آنجایی که بر اساس مقررات بانکی حق برداشت میزان سپرده اولیه را نداشتیم تنها این به ذهنمان خطور می‌کند که میزان واریزی به حساب فرزندانم سود سپرده شان است یا سود سهام عدالت؟!

وی تصریح کرد: این مشکل برای اکثر خانواده‌ها وجود دارد که باید مورد رسیدگی مسوولین قرار گیرد.

این شهروند بیان کرد: برای سود سهام چندین برنامه‌ریزی کرده بودیم که با این رقم‌های واریز شده تمام نقشه‌های ما نقش بر آب شد.

«پورحسینی رئیس سازمان خصوصی سازی سهام عدالت در نخستین روزهای ثبت نام مشمولان سهام عدالت اعلام کرده بود که طبق مقررات، هر مشمول سهام عدالت باید یک شماره حساب اختصاصی در بانک ایجاد کند زیرا سود سهام فقط به حساب خود مشمولان واریز می‌شود.

به گفته پورحسینی امکان افتتاح حساب برای افراد صغیر که به سن قانونی نرسیده‌اند، به منظور ارائه شماره آن‌ها به سامانه سهام عدالت وجود دارد اما موضوع حق برداشت بر اساس مقررات بانکی خواهد بود.»

شهروند دیگری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، گفت: همه اعضای خانواده برای سهام عدالت ثبت نام کرده ایم اما با کمال تعجب برای تعدادی از اعضای خانواده پرداخت نشده است.

مردم به سازمان اقتصاد و دارایی استان مراجعه کنند
فهیمه لزگی معاون اقتصادی اداره امور اقتصادی و دارایی درباره این موضوع اظهار کرد: افرادی که دارای سهام عدالت به ارزش یک میلیون تومان هستند، سود ۱۵۰ هزار تومان را دریافت می کنند.

وی افزود: سود ۱۵۰ هزار تومان به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) ، بهزیستی و یا اشخاصی که سقف سهام خود را به یک میلیون رساندند، تعلق می گیرد.

معاون اقتصادی اداره امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: سود سهام عدالت برای سایر مشمولان به نسبت مبلغ صورتحساب واریز می‌شود لذا با مراجعه به سامانه www.samanese.ir می توانند از وضعیت سهام و سود خود مطلع شوند.

وی در رابطه متفاوت بودن مبالغ اضافه کرد: حداکثر سهام عدالت تعلق گرفته به یک خانواده ۵ میلیون تومان بوده است بنابراین در صورت تجاوز اعضای یک خانواده از ۵ نفر این مبلغ در بین اعضای خانواده سرشکن شده و ارزش سهام هرفرد از یک میلیون تومان کم تر است.

لزگی عنوان کرد: مبلغ سهام عدالت ۵۳۳ هزار تومان برای برخی ازافراد است اما گاهی به علت دریافت سود در گذشته مبالغ ۴۰ هزارتومان به ازای یک بار و ۸۰ هزار تومان به ازای ۲ بار دریافت سود از این مبلغ کسر می‌شود.

این مسئول افزود: ارزش واقعی سهام عدالت در ابتدا یک میلیون تومان بوده و امروز این مبلغ برای هرفرد به ۲میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته ‌است.

معاون اقتصادی اداره امور اقتصادی و دارایی در خصوص تعلل برخی بانک‌ها در پرداخت سود سهام عدالت گفت: دریافت سود سهام عدالت بستگی به بانک عامل دارد و برخی بانک‌ها به علت شرایطی که دارند با چند روز تاخیر مبلغ را واریز می‌کنند.

وی در انتها اعلام کرد: افرادی که فکر می‌کنند سود کمتری به حسابشان واریز شده می‌توانند برای پیگیری بیشتر به سازمان اقتصاد و دارایی مراجعه نمایند.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان