۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین شناسایی ۳هزار بیمار درگیر اختلال افسردگی/ نوجوانان در معرض مسائل خطرساز قرار دارند
کد خبر: ۲۶۹۵۹۷ نویسنده: دکتر علی طایفه تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۸ ساعت: ۱۵:۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس گروه سلامت روانی علوم پزشکی قزوین مطرح کرد

شناسایی ۳هزار بیمار درگیر اختلال افسردگی/ نوجوانان در معرض مسائل خطرساز قرار دارند

رئیس گروه سلامت روانی علوم پزشکی قزوین گفت: غربالگری در جمعیت و ارزیابی سلامت روان و اجتماعی در مراکز درمانی بصورت رایگان درحال انجام شدن است و در طی دوسال گدشته ۳۰۰۰ بیمار درگیر اختلال افسردگی شناسایی شده اند.

شناسایی ۳هزار بیمار درگیر اختلال افسردگی/ نوجوانان در معرض مسائل خطرساز قرار دارند
دکتر علی طایفه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: خودکشی امری ا‌ست که نیازمند پیش‌زمینه است و در زندگی هرکسی ممکن است عوامل متعددی وجود داشته باشد که باعث ایجاد افکار خودکشی در ذهن شود.

رئیس گروه سلامت روانی و اجتماعی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: عواملی مانند اختلالات روان‌پزشکی، بیولوژیکی، مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و مسائل خانوادگی می‌تواند افکار خودکشی را در ذهن فرد به وجود آورد اما این افکار خودکشی امری قابل پیشگیری و درمان است.

وی با بیان اینکه خودکشی به معنای خاتمه دادن به زندگی بصورت آگاهانه و خواسته است، گفت: بیشترین عامل اثرگذار در امر خودکشی اختلالات روان‌پزشکی است؛ به طور مثال فردی که زمینه افسردگی دارد بیشتر مستعد آن است که افکار خودکشی در ذهنش ایجاد شود.

این مسئول با اشاره به اینکه چرا خودکشی و یا افکار آن در نوجوانان و جوانان بیشتر از دیگر گروه‌های سنی است، عنوان کرد: مهارت‌های تاب‌آوری، حل‌مسئله، کنترل خشم و خودآگاهی در نوجوانان و جوانان کمتر است؛ بنابراین بیشتر در معرض مسائل خطرسازی که زمینه‌ساز خودکشی است، قرار می‌گیرند.

رئیس گروه سلامت روانی و اجتماعی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: متاسفانه شکل ارتباطات امروزی و فضای گسترده و بی‌حد و مرز ارتباطات نیز می‌تواند یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش خودکشی در بین نوجوانان و جوانان باشد.

نقش بسزای خانواده در جلوگیری از ایجاد افکار خودکشی
طایفه با بیان اینکه خانواده نقش بسزایی در جلوگیری از شیوع افکار منفی در ذهن نوجوانان و جوانان دارد، ابزار کرد: خانواده یعنی پدر و مادر در گام اول قبل از به دنیا آوردن فرزند خود باید مهارت‌های فرزند‌پروری را آموزش ببینند.

وی افزود: والدین باید مهارت‌های زندگی را نیز آموزش دیده باشند که البته گفتنی است که کلاس‌هایی در حوزه علوم پزشکی و در جهت آموزش مهارت‌های زندگی در مراکز روانشناسی برگزار می‌شود.

این مسئول بیان کرد: اساسی‌ترین مهارت‌های زندگی که می‌تواند از ایجاد افکار خودکشی و اختلالات روان‌پزشکی جلوگیری کند مهارت خودآگاهی، حل‌مسئله، تصمیم‌گیری، کنترل خشم، کنترل استرس، مهارت جرأت ورزی و تفکر نقاد است.

وی با اشاره به اینکه مهارت حل‌مسئله مهم ترین مهارت است،گفت: زمانی که فردی مهارت حل‌مسئله را داشته باشد توانایی شناخت و حل آن را دارد و می‌تواند تعارضات و مشکلات به وجود آمده را حل ‌کند.

طایفه اضافه کرد: والدین با کسب مهارت‌های لازم از جمله مهارت حل‌مسئله و انتقال این مهارت‌ها به فرزندانشان کمک بسیار زیادی را به آنها داشته باشند.

وی درباره مهارت برقراری ‌ارتباط گفت: یکی دیگر از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی، مهارت برقراری‌ ارتباط است و والدینی که این مهارت را داشته باشند، می‌دانند که با نوجوان و جوان خود چگونه باید رفتار کنند.

رئیس گروه سلامت روانی و اجتماعی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: نوجوانان به شدت دنبال الگویی برای خود هستند و اولین الگو برای آنها والدین است و لازم است که والدین مهارت‌های کافی را کسب کنند تا بتوانند الگویی مناسب برای فرزندان خود باشند.

این مسئول افزود: والدین باید هم بهترین الگو و هم بهترین دوست برای فرزندان خود باشند؛ اگر یکی از والدین دوست دختر جوان خود یا پسر جوان خود باشد اگر آن جوان خودش نیز مهارت‌های لازم را نداشته باشد مسائل خود را با والدین خود در میان می‌گذارد و بهترین راهنما برای نوجوانان و جوانان والد آنها است.

طایفه درباره مشکلات حوزه سلامت روان بیان کرد: در حوزه سلامت روان با مشکلاتی همچو عدم آگاهی جامعه نسبت به اهمیت این حوزه و عدم اطلاع رسانی کافی روبرو هستیم.

موضوع سلامت روان مانند یک شمشیر دولبه است
رئیس گروه سلامت روانی و اجتماعی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در ادامه اضافه کرد: اختلال روان‌پزشکی هم یک نوع بیماری مانند سرماخوردگی است؛ اما متاسفانه افراد جامعه ما به چنین بیمارانی نگاه بدی دارند و این نوع دیدگاه‌ها در جامعه باید تغییر کند.

وی اذعان کرد: وجود دیدگاه‌های نادرست کار ما را در حوزه سلامت روان سخت‌تر کرده است؛ چون فردی که دارای افسردگی ساده‌ای است به دلیل همین دیدگاه‌های غلط در جامعه به پزشک مراجعه نمی‌کند و افسردگی آن روزبه‌روز حادتر می‌شود تا جایی که ممکن است افکار خودکشی در ذهن او ایجاد شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: حوزه سلامت روان و همچنین رسانه‌ها باید تمام تلاش خود را به کار ببرند تا چنین دیدگاه نامناسب و اشتباه در جامعه تغییر کند و البته گفتنی است که این کار در حوزه علوم پزشکی و در وزارت بهداشت با جذب نیرو در بخش سلامت روان در حال انجام شدن است.

طایفه اعلام کرد: غربالگری در جمعیت و ارزیابی سلامت روان و اجتماعی آنها توسط روانشناسان مجرب در مراکز درمانی بصورت رایگان درحال انجام شدن است و در طی دوسال گدشته 3000 بیمار درگیر اختلال افسردگی شناسایی شده و تحت درمان قرارگرفته‌اند.

رئیس گروه سلامت روانی و اجتماعی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی درباره وظایف رسانه‌ها در این حوزه گفت: وقتی رسانه‌ها می‌خواهند به حوزه سلامت روان بخصوص خودکشی بپردازنند لازم است که قبل از آن با یک پزشک متخصص و یا یک روانشناس مجرب مشورت کنند.

وی ادامه داد: پرداختن به موضوع سلامت روان مانند یک شمشیر دولبه است به همین دلیل از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است؛ به طور مثال وقتی درباره خودکشی صحبت می‌شود نباید آمار خودکشی‌ها و یا راه‌های خودکشی در آن به طور واضح مطرح شود بلکه باید راه‌های کنترل و از بین بردن افکار خودکشی را بیان کنیم و یا افرادی را معرفی کنیم که توانسته‌اند افکار خودکشی خود را از بین ببرند.

رئیس گروه سلامت روانی و اجتماعی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی افزود: در رسانه‌ها باید آموزش بدهیم که وقتی چنین افکاری در ذهن به وجود می‌آید به کجا باید مراجعه کنیم.

وی در پایان اعلام کرد: زمانی که چنین افکاری در ذهن ایجاد شد افراد می‌توانند علاوه بر مراجعه به مراکز درمانی با تلفن‌ 33572997 از ساعت 17الی 20 تماس بگیرند و با یک روانشناس یا روانپزشک صحبت کنند.
انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان