۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین کربلا تعطیل شدنی نیست/ امام شناسی راه رهایی از مشکلات کنونی است
کد خبر: ۲۶۸۰۳۵ نویسنده: حاج محمد نبوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۸ ساعت: ۸:۵۶ ↗ لینک کوتاه

مصاحبه خواندنی با مداح قزوینی؛

کربلا تعطیل شدنی نیست/ امام شناسی راه رهایی از مشکلات کنونی است

مداح قزوینی با بیان اینکه امام شناسی راه رهایی از مشکلات کنونی است، گفت: کربلا تعطیل شدنی نبوده و مختص به زمان خاصی نیست.

کربلا تعطیل شدنی نیست/ امام شناسی راه رهایی از مشکلات کنونی است
حاج محمد نبوی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که امروزه در زندگی فردی و اجتماعی ما، چه در هیئت‌ها و چه در برنامه‌ریزی‌ها و حتی بعضا در منابر و مداحی‌ها مورد غفلت قرار گرفته است؛ بحث شناخت امام و جایگاهش در عالم می‌باشد.

وی افزود: این موضوع از مباحثی است که بسیار مهجور واقع شده و علی رغم بیشترین نیاز به این بحث؛ متاسفانه کمترین توجه را به آن داریم. 

این مداح اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: علما در بحث امام شناسی رسالتی دارند که در حد توانشان به این موضوع پرداخته و آن را مطرح کرده‌اند؛ اما آنچه که باید در جلسات ما ساری و جاری شود؛ متاسفانه واقع نشده است.

وی ادامه داد: دلیل گرفتاری جامعه ما نیز، عدم شناخت نسبت به امام است؛ چراکه در این مسیر آنطور که شایسته است؛ قدم برنداشته‌ایم.

امام شناسی به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود
نبوی تصریح کرد: وقتی برای زیارت یک امام معصوم(ع) نیز نائل می‌شویم، نکات اولیه ادب نسبت به حرم و جایگاه امام را رعایت نمی‌کنیم و این از مباحثی است که به عقیده من باید رسانه‌ها، سلسله وار به آن بپردازند؛ تا همه نسبت به وظایف خویش نسبت به امامان آگاه شوند.

وی بیان کرد: برخی حوادث در گذر زمان به فراموشی سپرده می‌شوند؛ اما باید بدانیم که کربلا تعطیل شدنی نبوده و مختص به زمان محدودی هم نیست و فقط محصور به سال 61 هجری نیست که بگوییم گذشت و تمام شد.

این مداح عنوان کرد: باید به این امر توجه داشته باشیم که هیچ کس را نمی‌توانیم در جایگاه امام قرار دهیم و رعایت حریم امام، بر همه ما واجب است؛ لذا باید به این سطح از شناخت و درک برسیم.

وی در ادامه گفت: شاید با مطالعه تاریخ، مشاهده کنیم که حوادثی دلخراش‌تر از کربلا هم وجود داشته یا در جنایت‌های داعش می‌بینیم که دست به چه جنایاتی می‌زنند؛ اما دلیل اینکه باید به کربلا پرداخته و پررنگش کنیم و در نسل پروری و مناسباتمان به آن بپردازیم؛ این است که در راس این هرم، یک امام قرار دارد که در بقیه حوادث اینگونه نیست.

نبوی تاکید کرد: اهمیت جریان کربلا از آن جهت است که در راس آن، یک امام معصوم قرار دارد که اطاعتش بر همه ما واجب است.

وی ادامه داد: حالات و اعمال ما در زندگی کنونی، یک مقدار با آنچه که باید اتفاق بیفتد، منافات دارد به عبارتی با سلمان شدن، فاصله زیادی دارد؛ بنابراین هرچه این فاصله را کمتر کنیم، سلمان‌تر می‌شویم.

این مداح اهل بیت(ع) تصریح کرد: در وجود ما هم ابوجهل هست و هم ابوذر و این ما هستیم که با توجه به امام، وجودمان را ابوجهلی تربیت می‌کنیم یا ابوذری و این خطری است که همه جامعه و ابعاد زندگی ما را در بخش‌های مختلفی نظیر خانواده، تحصیل، ازدواج، اشتغال و معاملات تحت الشعاع قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: در هر موردی از موارد زندگی که نظر امام را تامین کنیم در واقع ابوذری رفتار کرده‌ایم و در غیر این صورت، ابوجهلی عمل کرده‌ایم و باید پاسخگو باشیم.

نبوی در ادامه اظهار کرد: صراط مستقیم همان امامان معصوم(ع) است که مصداق بارز آن امیرالمومنین(ع) و فرزندان بزرگوار آن امام مظلوم می‌باشد.

وی در ادامه گفت: امام شناسی و پرداختن به ابعاد مختلف آن از جمله موضوعات مهمی است که باید در محافل و مجالس مختلف به آن پرداخته شود و رسانه در این زمینه خیلی مسئولیت دارد.

این مداح اهل بیت(ع) در پایان بیان کرد: امیدواریم این موضوع به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و همانطور که امروز شاهد تشکیل کمپین‌های مختلف پیرامون مباحث مختلف هستیم، کمپین امام شناسی نیز تشکیل شود و همه طالب این امر باشند که "من می‌خواهم امامم را بشناسم".

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان