۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین شناسایی ۲۲۳ فرد مبتلا به ایدز در قزوین / سرنگ آلوده مهمترین عامل انتقال است
کد خبر: ۲۶۷۸۴۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۴ ساعت: ۱۲:۵۵ ↗ لینک کوتاه

معاون فنی معاونت بهداشتی استان خبر داد:

شناسایی ۲۲۳ فرد مبتلا به ایدز در قزوین / سرنگ آلوده مهمترین عامل انتقال است

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: از ابتدای شناسایی افراد مبتلا به ایدز تاکنون، ۲۲۳ فرد مبتلا در استان شناسایی شده که ۱۷۵ نفر از این تعداد مرد و ۴۶ نفر زن هستند.

شناسایی ۲۲۳  فرد مبتلا به ایدز در قزوین / سرنگ آلوده مهمترین عامل انتقال است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ ناهید یزدی معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در نشست خبری که پیش از ظهر امروز(یکشنبه) در سالن کنفرانس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد با اشاره به روش‌های انتقال بیماری ایدز اظهار کرد: این بیماری به طرق مختلفی همچون استفاده از سرنگ مشترک آلوده، رابطه جنسی ناسالم، شیردهی و انتقال ایدز از مادر به جنین منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری ایدز در صورت رعایت موارد بهداشتی قابل کنترل است، افزود: متاسفانه روش‌های انتقال این بیماری در حال تغییر است؛ به طوریکه در حال حاضر بیشترین راه‌های انتقال این بیماری از طریق روابط جنسی ناسالم و سرنگ آلوده است.

سرنگ آلوده مهمترین عامل انتقال ایدز در استان است
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در قزوین 23 درصد مبتلایان به بیماری ایدز را زنان و 77 درصد را مردان تشکیل می‌دهند که این نسبت در کشور برای زنان 30 درصد و برای مردان 70 درصد است.

وی تصریح کرد: از ابتدای شناسایی افراد مبتلا به ایدز تاکنون، 223 مورد فرد مبتلا شناسایی شده است که 175 مورد آن را مرد و 46 مورد را زن تشکیل می‌دهند.

یزدی در ادامه گفت: بیشترین راه انتقال در استان قزوین 62 درصد از راه مصرف سرنگ مشترک آلوده و 27 درصد از طریق روابط جنسی ناسالم است.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: باتوجه به اینکه این بیماری از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود؛ به همین دلیل جوانان به هنگام ازدواج باید با انجام تحقیقات و با دقت همسر خود را انتخاب کنند.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از انتقال عفونت ایدز از مادر به کودک گفت: در استان قزوین 21479 نوزاد در سال متولد می‌شود که از این تعداد نزدیک به 18 هزار مادر تحت پوشش مراقبت‌های بهداشتی هستند؛ بنابراین در تلاش هستیم که همه مادران تحت پوشش قرار گیرند.

یزدی خاطرنشان کرد: باید فرهنگ نوع رفتار با افراد مبتلا به بیماری ایدز در جامعه ایجاد شود؛ تا این افراد دچار انزوا و فرار از محیط اجتماعی نشوند و بتوانند به زندگی خود ادامه دهند.


 2875 مورد حیوان گزیدگی در سال گذشته
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به بیماری خطرناک هاری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در گذشته اتلاف سگ‌های ولگرد انجام می‌شد؛ اما اکنون به منظور رعایت حقوق حیوانات به صورت زنده‌گیری صورت می‌گیرد؛ لذا تعداد حیوانات و بالطبع گردش ویروس و احتمال گزش انسان از طریق حیوانات نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: سال گذشته در استان قزوین 2875 مورد حیوان گزیدگی گزارش شده است.

یزدی عنوان کرد: با توجه به خطرناک بودن بیماری هاری لذا در صورت رخ دادن هرگونه حیوان گزیدگی باید بلافاصله محل گزش با اب و صابون مورد شستشو قرار گیرد و در ادامه در اسرع وقت به مراکز بهداشت مراجعه کرد.

وی در پایان گفت: افرادیکه تمایل به نگهداری حیوان دارند باید برای حیوانات خود حتما از قلاده استفاده کرده و آنها را واکسینه کنند.

انتهای پیام/7003



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان