۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین سبقت آزاد لاکچری بازها!
کد خبر: ۲۶۶۳۷۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۱ ساعت: ۱۰:۳۶ ↗ لینک کوتاه

فقر فرهنگی؛

سبقت آزاد لاکچری بازها!

فقر فرهنگی، فقری جدا از سرِ نداری نیست؛ فقر افکار است، ممکن است از نظر مالی در بهترین حالت ممکن به سر ببرید ولی فقر فرهنگی در جای جای زندگی‌تان به چشم بخورد.

سبقت آزاد لاکچری بازها!
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، چشم و هم‌چشمی و زندگی لاکچری (luxury) مدتی است که در جامعه امروزی ما وارد شده و روز بروز هم جوانان را بیشتر درگیر این مدل زندگی کرده است زندگی که پیامبر اسلام به شدت آن را نهی کرده‌اند.
بیماری چشم هم‌چشمی که جزو یکی از بیماری‌های روانی است و فرد را آنقدر در تجملات و نگاه کردن به زندگی دیگران غرق می‌کند که فرد کم کم مشاعرش را از دست داده و فقط به فکر تقلید از زندگی دیگران می‌افتد. حتی لوازم و وسایلی را خریداری می‌کند که نیازی به آن ندارد و مورد استفاده اش نیست و تنها به دلیل این که اطرافیانش وسیله‌ای را خریداری کرده اند او نیز می‌خواهد داشته باشد .به میان آنهایی که دنبال تجمل هستند که می‌روی، هر یک دلایل خود را دارند، هیچکدام اسم این کار را تجمل گرایی و یا چشم و هم‌چشمی نمی‌گذارند و از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.

فقیر پولدار!

همه این تجملات برمی‌گردد به فقر فرهنگی، چرا اینگونه فقر فرهنگی در جامعه ما به وضوح دیده می شود و مانند زالو خون تک تک مردم را می‌مکد؟ 

فقر فرهنگی cultural poverty ، فقری جدا از سر نداری و فقر افکار است، ممکن است از نظر مالی در بهترین حالت ممکن به سر ببری ولی فقر فرهنگی در جای جای زندگی ات به چشم بخورد آن جایی واقعا درد ناک است که به جای درست کردن ماشین خرابت که خرج زندگیت از آن تامین می شود باید به فکر خریدن جدید ترین گوشی سال باشی و برای مدل جدیدش برنامه ریزی کنی یا بجای هزینه کردن فرزندانت در بهترین مدرسه شهر، دارو ندار زندگی ات را بفروشی آنوقت به فروش لواشک و الو در محل کارت روی بیاوری و دائم در حال ناله باشی که وضع مالی درستی نداری و همه عالم و آدم را مقصر بدبختی خود بدانی.
تجمل گرایی بطور کلی تحت تاثیر چند عامل است که یکی از بارزترین عواملش ابزار و وسایل لوکس مانند خانه، ماشین و...

جشن مجلل، پدیده‌ای خانمان سوز

چندی است جشن‌هایی در ایران مد شده که  آن سیسمونی‌های مجلل برای کودک تازه متولد شده است. بطوری که حتی سر شیشه و پستونک شیشه کودک از طلا ساخته شده .
سیسمونی‌هایی که هزینه آن به 70،80 میلیون تومان می‌رسید و در فضای مجازی سروصدای زیادی به راه انداخته، بطوری که تا مدتی بعضی از طلا فروشی‌های شهر نیز داشت کم کم به آن سمت می رفت که فرهنگ استفاده از سر شیشه طلایی را در بین مردم جا بیندازند و همه را به خرید آن وا دارند، بعد از مدتی که این امواج فروکش کرد به فراموشی سپرده شد.
حال دوباره جشن‌هایی در بین مردم باب شده که در حال افزایش است جشن تعیین جنسیت کودک، جشن خداحافظی پوشک، جشن اولین قدم برداشتن کودک، جشن اولین دندونی (اولین دندان کودک)، جشن اولین ماه زندگی کودک و ... عناوین مختلفی که به چشم می خورد و تاسف برانگیز است .

علت تجمل گرایی مردم ایران چیست؟

امروزه در کشور ما اصل مادیات است، که حرف اول را می زند و مردم دوست دارند با ابزار و اشیاء خود را به رخ دیگری بکشند یا به قول معروف پز دهند. به دلیل آنکه افراد دیگر مانند گذشته شناخته نمی شوند با توجه با اینکه جمعیت در گذشته محدود بود و همه از احوال هم باخبر بودند و دیگر نیازی به شناساندن اینکه دختر یا پسر چه کسی و یا از چه خانواده ای بود باب نبود. اما اکنون ما خودمان را با اشیا نشان می دهیم با مدل ماشین، مدل لباس پوشیدن و یا خانه ای که در آن زندگی می کنیم این اسباب و وسایل باعث شده تجمل گرایی بالا رود .
باتوجه به بزرگی و کوچکی شهرها که نقش بسیار زیادی در این شناساندن ایفا می کند. در کلان شهرها بخصوص تهران ما این پدیده را بیشتر و بزرگتر به چشم می بینیم که روز به روز نیز در حال افزایش است. یکی از دلایلی که باعث شناساندن و مطرح کردن خودمان، در بین مردم است و می توانیم سری در بین سرها پیدا کنیم تجملات است . 

در مملکت ما شئ سروری حاکم شده ما نوکر دست به سینه اشیا شده‌ایم و این اشیا هستند که برای ما شخصیت می آورد و متاسفانه بدلیل خود کم بینی از خودمان شخصیت نداریم و این تجملات هستند که برای ما شخصیت آورده اند. نکته مهم و قابل بررسی این است که نوکیسگی در جامعه بسیار زیاد شده است هرکسی به هر چیزی می رسد اولین کاری که انجام می دهد خرید یا اجاره کردن خانه در بهترین مناطق تهران است و سپس به تغییر ماشین و پوشش و ... روی می آورد. 

جهان امروز جهان مادیات است

در جهان امروزی ما هر رابطه یا امری که می خواهد به وقوع بپیوندد اول به مادیات آن توجه می شود بعد به درستی یا نادرستی آن. همچنین در مسئله ازدواج به عقیده عده ای اصلا شخصیت فرد و خانواده برایشان مهم نیست و آنچه مهم است تجملات و مادیات است در حقیقت ما عمرمان را می فروشیم تا تجملات را بخریم، اکثر ماشین های ما لیزینگی و قسطی شده اند حتی لوازم خانگی مان نیز همینطور هرچیزی را بعد مدتی با قرض می خریم بعد پرداخت وام دوباره وام دیگری می گیریم و مدلی جدیدتر را وارد زندگی خود می کنیم .

کلام آخر

باید نتیجه بگیریم نظریه‌ای که "برخی به یک‌باره وضعیت مالی خوبی کسب می‌کنند؛ باید از همه بالاتر باشند" درست نیست. این اختلافات طبقاتی مشکلات فراوان روحی و روانی به همراه بحران‌های اجتماعی به وجود می‌آورد. پس در این راستا باید سعی شود که معنویات را بالا برده و در مادیات غرق نشویم تا از دنیای معنویت دور بمانیم.






انتهای پیام/1404
منبع: تبیان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان