۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین قیام عاشورا با هنر آمیخته شده است
کد خبر: ۲۶۶۰۴۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۳ ساعت: ۱۲:۴۹ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

قیام عاشورا با هنر آمیخته شده است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در تکیه هنرمندان گفت: قیام عاشورا با هنر آمیخته شده و به همین خاطر جاودانگی و ماندگاری پیدا کرده است.

قیام عاشورا با هنر آمیخته شده است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در تکیه هنرمندان قزوین که به مناسبت ایام محرم برپا شده است، با بیان اینکه هر کاری با هنر آمیخته شود بقا می‌یابد، اظهار کرد: «جاودانگی» و «ماندگاری» دو شاخصه مهم و برجسته هنر است که قیام عاشورا از آن‌ها برخوردار است.

وی تصریح کرد: شاهدیم قیام اباعبدالله‌ الحسین(ع) با گذشت تاریخ، ماندگاری و جاودانگی بیشتری می‌یابد و این مهم نشان می‌دهد از هنر بزرگی که همان ارتباط این قیام با خداوند و ماعندالهی بودن آن است، برخوردار بود.

امام جمعه قزوین «فراگیری» را ویژگی دوم هنر معرفی کرد که قیام عاشورا از آن برخوردار است و تصریح کرد: امام حسین (ع) نقشه‌ی قیام و نهضت عاشورا را با فرهنگی معرفی کرده است که قابل درک و پذیرش در همه جای عالم است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین به زمینه‌هایی از فراگیری قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) اشاره و تأکید کرد: امام حسین(ع) خطاب به مردم تأکید کرده است اگر دین ندارید و از معاد نمی‌ترسید، در دنیایتان آزاده باشید؛ چنین فرهنگی در همه جای عالم مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه «امیدزایی» ویژگی دیگری از هنر است که از آغاز قیام عاشورا این معنا به خوبی مشاهده می‌شود، افزود: حضرت زینب(س) پس از پایان عاشورا خطاب به ابن‌زیاد فرمود من جز زیبایی چیزی ندیدم و به یزید تأکید که تو هرگز نمی‌توانی نام اهل بیت(ع) و وحی را محو کنی و این‌ها بخشی از زمینه‌های امیدزایی را در قیام عاشورا نشان می‌دهد.

عابدینی اعمال «اراده» و «انتخاب» را از ویژگی‌های دیگر قیام دانست که با هنر گره خورد است و اذعان کرد: هنر انسان به این است که دارای اختیار باشد و اگر بزرگ‌ترین هنر عالم بدون اختیار خلق شود، ارزش معنوی نخواهد داشت.

امام جمعه قزوین در این خصوص ادامه داد: اباعبدالله الحسین(ع) از ابتدا یارانش را به گونه‌ای هدایت می‌کند که هنر، در اراده ظهور پیدا کند و شرایطی را تعریف می‌کند و می‌فرماید هر کسی از این شرایط برخوردار است با من همراه شود تا ارزش و اهمیت اراده را نشان دهد.

وی تأکید کرد: «شعر» هنر بزرگی است که اگر قیام عاشورا را از ابتدا رصد کنیم، توسط امام حسین(ع) و یاران باوفایشان مورد استفاده قرار گرفته است و نقش مؤثری در هدایت‌گری و انعکاس مظلومیت آن حضرت(ع) به عصرهای بعدی داشته است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان