۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین توافق هسته‌ای ایران در نشست آتی سازمان ملل زیر ذره‌بین می‌رود
کد خبر: ۲۶۵۷۹۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۷ ساعت: ۱۴:۱۴ ↗ لینک کوتاه

رویترز:

توافق هسته‌ای ایران در نشست آتی سازمان ملل زیر ذره‌بین می‌رود

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت مخالفت ترامپ با توافق هسته‌ای ایران باعث مواجه شدن آن با آزمونی سخت در نشست آتی سازمان ملل می‌شود.

 توافق هسته‌ای ایران در نشست آتی سازمان ملل زیر ذره‌بین می‌رود
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،  خبرگزاری  رویترز در گزارشی نوشت: از آنجایی که اروپایی‌ها تلاش می‌کنند رئیس‌جمهور آمریکا را که به توافق هسته‌ای ایران بدبین است، برای حفظ آن متقاعد کنند، این توافق در هفته جاری در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با آزمونی سخت مواجه است؛ بویژه آنکه اسرائیل نیز برای تحت فشار گذاشتن رقیب منطقه‌ای خود (تهران) به سختی در حال لابی کردن است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، که باید تا اواسط ماه اکتبر تصمیمی درباره توافق هسته‌ای ایران بگیرد؛ روز پنج‌شنبه بار دیگر گفت ایران روح برجام را نقض کرده است. برجام توافق میان ایران و کشورهای قدرتمند جهان است که بر اساس آن تحریم‌های ایران در ازای محدود شدن برنامه هسته‌ای این کشور لغو می‌شود.

ترامپ توافق هسته‌ای را که در دوره ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» منعقد شد، «بدترین توافقی که تاکنون به مذاکره گذاشته شده» توصیف می‌کند.

رویترز در ادامه نوشت: از آنجاییکه جهان در حال حاضر با بحران هسته‌ای دیگری در کره شمالی مواجه است و نگرانی از توسعه موشک‌های بالستیک افزایش یافته، احتمال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران موجب نگرانی متحدان اصلی واشنگتن که در شکل‌گیری برجام ایفای نقش کرده‌اند، شده است.

یکی از مقامات ارشد اروپایی که در روند 18 ماهه مذاکرات هسته‌ای ایران حضور داشت، گفت: «همه ما در نگرانی آمریکا در خصوص نقش ایران در منطقه شریک هستیم، اما نمی‌توانیم همه چیز را به هم بریزیم؛ چراکه این خطر وجود دارد که همه چیز را از دست بدهیم».

ترامپ در ماه اکتبر باید بار دیگر درباره پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تصمیم‌گیری کند. اگر ترامپ پایبندی ایران به برجام را تایید نکند، کنگره 60 روز فرصت دارد تا درباره اعمال مجدد تحریم ها بر ضد ایران تصمیم بگیرد.

رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه هشدار داد تهران به هر "حرکت اشتباه" واشنگتن درباره توافق هسته‌ای شدیداً واکنش نشان خواهد داد.

ترامپ که مانند رئیس‌جمهور فرانسه برای نخستین بار روز دوشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می‌کند، امشب (دوشنبه) با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل، (که مخالف سرسخت برجام است) دیدار می‌کند.

نتانیاهو که پیش از عزیمت به نیویورک به آمریکای لاتین سفر کرده بود، سه‌شنبه گذشته درباره توافق هسته ای ایران گفت: «موضع ما کاملاً مشخص و صریح است. این یک توافق بد است. یا آن را درست کنید یا لغوش کنید. این موضع اسرائیل است». مقامات رژیم‌صهیونیستی اعلام کردند ممکن است نتانیاهو نگرانی تل‌آویو از آنچه افزایش حضور نظامی ایران در سوریه می‌خواند و همچنین نقش تهران در سوریه پس از پایان جنگ را در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی نیز تکرار کند.

گفته می‌شود اسرائیل به دنبال افزایش دوره 10 ساله توقف برنامه هسته ای ایران و حتی تعلیق دائم آن است. اسرائیل همچنین به جای توقف عملکرد سانتریفیوژها، خواستار نابود شدن آنها است.

روز گذشته رسانه‌های اسراییلی گزارش دادند که نتانیاهو در دیدار خود با ترامپ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد ویژه‌ای را برای اصلاح یا لغو برجام به وی ارائه خواهد داد.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان