۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین روند مذاکرات ریشه انرژی هسته ای را می خشکاند/ نباید اجازه دهیم فعالیت های هسته ای را تعطیل کنند
کد خبر: ۲۶۵۶۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

روند مذاکرات ریشه انرژی هسته ای را می خشکاند/ نباید اجازه دهیم فعالیت های هسته ای را تعطیل کنند

روند مذاکرات ریشه انرژی هسته ای را می خشکاند/ نباید اجازه دهیم فعالیت های هسته ای را تعطیل کنند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، ناصر نوبری، سفیر سابق کشورمان در شوروی در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی آفتاب ری، اظهار داشت: دیدی که بنده به مذاکرات دارم یک دید کارشناسانه به مذاکرات است و نه گروهی و نه جناحی.

وی در ادامه گفت: در اوایل مذاکرات پلاک کارتی در تهران دید شد که مذاکرات را محکوم می‌کرد و با نزدیک شدن به 13 آبان آن پلاکارت‌ها جمع آوری شد و عده‌ای در ایران بر این عقیده بودند که با شروع مذاکرات هسته‌ای نباید شعار مرگ بر امریکا داده شود.

نوبری تصریح کرد: در زمان رییس جمهوری رفسنجانی ما با شوروی نیز مشکلاتی را داشتیم و تا این که مشکلات بین ایران و شوروی حل شد مردم شعار مرگ بر شوروی را دیگر سر ندادند.

سفیر سابق کشورمان در شوروی اساس رویگرد مرگ بر امریکا را در روند مذاکره مفید دانست و گفت: شعار مرگ بر امریکا مطالبات ملت ایران را به گوش تیم مذاکره کننده می‌رساند و آن‌ها را برای گرفتن امتیازات زیاد مصمم می‌سازد.

رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد حمایت مردمی ملت ایران را پشتوانه عظیمی برای تیم مذاکره کننده طرف ایرانی دانست و عنوان داشت: این پشتوانه عظیم مسئولیت تیم مذاکره کننده را در ژنو مضاعف می‌کند.

وی اشاره‌ای به بیانات مقام معظم رهبری داشت و گفت: در سخنان اخیر رهبر انقلاب مبنی بر این که “مطالبه مردم، حلال مشکلات است”، این جمله بیانگر این است که باید اطلاعات دقیقی از روند مذاکرات هسته‌ای به مردم داده شود.

نوبری گفت: نباید نقدهای منتقدان را در روند مذاکرات هسته‌ای در صدا و سیما سانسور کند، چرا که نقدهای منتقدان پشتوانه‌ای بزرگ برای تیم مذاکره کننده خواهد بود.

سفیر سابق کشورمان در شوروی فشار بیشتر مردم به تیم مذاکره کننده را به معنای گرفتن امتیاز بیشتر از گروه 1+5 دانست و اظهار کرد: متن توافق مذاکرات هسته‌ای پر از حفره‌های حرفه‌ای دشمن است و بنده تا وقتی که متن توافقنامه را خواندم، مشکلات امروز را به چشم دیدم.

رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد روند مذاکرات هسته‌ای را به معنای خشک شدن درخت انرژی صلح آمیز هسته‌ای ایران دانست و عنوان داشت: اگر روند مذاکرات به این گونه باشد تا چند سال دیگر از داشتن انرژی هسته‌ای صلح آمیز خسته خواهیم شد.

وی در خصوص تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ملت ایران گفت: تا چند وقت پیش امریکا و غرب سخت‌ترین تحریم‌ها را برای ما وضع کرد و ما نیز در مقابل برنامه هسته‌ای خود را گسترش دادیم، چرا ما باید از انرژی صلح آمیز هسته و حق خود کوتاه بیاییم.

سفیر سابق کشورمان در شوروی دانش انرژی هسته‌ای را اهرمی در مقابل امریکا و غرب دانست و اظهار داشت: با تعطیل شدن برنامه انرژی هسته‌ای درجا خواهیم زد و با این اقدام دچار اشتباه بزرگی شدیم.

رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد در خصوص روند مذاکرات گفت: در این روند ما از حق غنی سازی 20 درصد به 5 درصد رسیدیم و آب سنگین ارک تا به هر مرحله‌ای که رسیده بود نیز متوقف شد، ما در مقابل چه چیز گران بهایی را دریافت کردیم.

نوبری در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: بعد از توافقنامه ژنو کری اعلام کرد که اسراییل در امنیت کامل به سر خواهد برد.

انتهای  پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان