۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین شرکت ۶۴۸ هزار نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی امسال
کد خبر: ۲۶۱۲۰۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۸ ساعت: ۱۴:۳۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل توسعه کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام کرد:

شرکت ۶۴۸ هزار نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی امسال

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: سال گذشته ۲۳۸ هزار نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند که این آمار در سال جاری با تلاش همه استان‌ها و تعدادی از دستگاه‌های فرهنگی، به۶۴۸ هزار نفر رسید.

شرکت ۶۴۸ هزار نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی امسال
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ محمدربیع احمدخانی پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) در آیین اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی که در سالن اجتماعات کتابخانه امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی با اهداف متعددی در سطح کشور برگزار شد.

وی افزود: مهم‌ترین اهداف این جشنواره شامل اشاعه فرهنگ رضوی، ترویج مبانی عملی سیره ائمه معصومین(ع)، رشد فضایل اخلاقی و ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی است.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خاطرنشان کرد: بحث کتاب و کتابخوانی دغدغه مسئولین نظام و به ویژه مقام معظم رهبری است به طوریکه ایشان توصیه‌های فراوانی در رابطه با توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارند.

وی در ادامه عنوان کرد: رسانه‌ها و به ويژه رسانه ملی باید در تبلیغ مطالعه، اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.
احمدخانی بیان کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی از جمله برنامه‌های مهم جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است که حدود ۱۵ سال قدمت دارد و بحث جشنواره کتابخوانی نیز در ۷ سال اخیر به این جشنواره اضافه شده که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دو سال است که این جشنواره را به صورت کشوری برگزار می‌کند.

99.5 درصد شهرستان‌ها در جشنواره رضوی شرکت داشتند
وی عنوان کرد: سال گذشته و در ششمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، ۲۳۸ هزار نفر شرکت کردند که این آمار در سال جاری با همت و تلاش همه استان‌ها و تعدادی از دستگاه‌های فرهنگی با رشد 2.6 درصدی به ۶۴۸ هزار نفر رسیده است.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: از این تعداد 63 درصد شرکت کنندگان در بخش مکتوب و ۳7 درصد در بخش الکترونیک شرکت کردند.

وی ادامه داد: با تشکیل کارگروه منابع برای انتخاب کتاب در نهایت ۶ اثر انتخاب شدند که یک عنوان در حوزه کودک، یک عنوان در حوزه نوجوانان و ۴ عنوان نیز در حوزه بزرگسال بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: یکی از مشخصه‌های هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی امسال انتخاب یک اثر مربوط به فاطمه معصومه(س)، اثر دیگر حضرت شاهچراغ(ع) و دو اثر دیگر نیز مربوط به علی‌بن‌موسی الرضا(ع) بود.

وی عنوان کرد: 110 هزار نسخه از کتاب‌های مذکور توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در اختیار همه کتابخانه‌های عمومی قرار گرفت که با استقبال مطلوب علاقمندان به کتاب و کتابخوانی مواجه شد.

96 درصد کتابخانه‌های عمومی کشور به بخش کودک مجهز هستند
مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: از دیگر اقدامات انجام شده در این جشنواره، بحث گویاسازی و بریل‌سازی منابع حوزه کودک و نوجوان با همکاری ناشران این حوزه و همکاری موسسات علمی معتبر در طراحی سوالات بود.

وی خاطرنشان کرد: در بحث بین الملل و جذب مشارکت مردمی از ۳۵ ملیت در این جشنواره شرکت داشتند که منابع، سوالات و پاسخنامه‌ها به صورت الکترونیکی در اختیار بیش از ۶۵ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و ۲۲۴۱ نفر از ۳۵ کشور در جشنواره شرکت کردند.

این مسئول عنوان کرد: 427 شهرستان به عبارتی حدود 99.5 درصد شهرستان‌ها در این جشنواره شرکت داشتند.

احمدخانی تاکید کرد: سرمایه گذاری ویژه‌ای باید در حوزه کودک برای نهادینه سازی فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه صورت گیرد که هم‌اکنون 96 درصد کتابخانه‌های عمومی کشور به این بخش مجهز هستند.

وی در ادامه با اشاره به افزایش 20 برابری تعداد برندگان گفت: در جشنواره کتابخوانی رضوی امسال تقدیر در سه مقطع ملی، استانی و کتابخوانی انجام می‌شود که در سطح ملی ۸۰ نفر برگزیده شدند که یک نفر از استان قزوین بود و در مقطع استانی بیش از هزار نفر تجلیل می‌شوند همچنین در بخش کتابخوانی 22500 نفر به عبارتی از هر کتابخانه 9 نفر به عنوان برنده انتخاب خواهند شد.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان بیان کرد: تعداد شرکت کنندگان در جشنواره امسال نسبت به دوره ششم بیش از ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان