۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین زنان یکی از سالم‌ترین منابع خونی/ ۷ درصد اهدای خون متعلق به بانوان است
کد خبر: ۲۵۹۶۴۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۹ ساعت: ۱۳:۵۷ ↗ لینک کوتاه

معاون فنی انتقال خون قزوین اعلام کرد:

زنان یکی از سالم‌ترین منابع خونی/ ۷ درصد اهدای خون متعلق به بانوان است

معاون فنی اداره‌کل انتقال خون استان با بیان اینکه به طور متوسط ۷ درصد اهدای خون متعلق به بانوان است؛ تصریح کرد: متاسفانه سهم زنان در اهدای خون به طرز ناباورانه رشد چندانی نداشته و در پایین‌ترین رده‌های مشارکت اجتماعی قرار دارد.

زنان یکی از سالم‌ترین منابع خونی/ ۷ درصد اهدای خون متعلق به بانوان است
دکتر مهرنوش احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به ضرورت افزایش مشارکت بانوان برای اهدای خون اظهار کرد: سالانه بیش از ۱۵۰ هزار مادر در سراسر دنیا با تزریق خون و فرآورده‌های خونی از مرگ حتمی ناشی از عوارض بارداری و زایمان نجات پیدا می‌کنند.

وی افزود: بررسی‌ها نشان داده است که بانوان در پاسخ‌گویی به پرسش‌های پزشک انتقال خون در زمینه رفتارهای پرخطر، سوابق مربوط به بیماری‌ها و داروهایی که مصرف کرده‌اند، صداقت بیشتری دارند؛ در واقع زنان یکی از سالم‌ترین منابع خونی در دسترس هستند.

معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قزوین با اشاره به تاریخچه مشارکت اجتماعی زنان در فعالیت‌های مختلف جامعه بیان کرد: زنان نیمی از جامعه انسانی را تشکیل می‌دهند که نمی‌توان توانایی و استعداد آنها را نادیده گرفت.

وی ادامه داد: در سه دهه اخیر با افزایش آگاهی و ارتباطات و تغییر نگرش‌ها، مشارکت اجتماعی بانوان نیز افزایش یافت به طوریکه در بررسی‌های انجام شده بالاترین میزان مشارکت زنان در انتخابات، رای‌گیری‌ها و فعالیت‌های خیریه و مذهبی مشاهده شده است.

احمدی خاطرنشان کرد: براساس گزارش بانک جهانی، ایران از نظر نگاه مثبت به فعالیت‌های اقتصادی زنان در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در رتبه نخست قرار دارد.

وی با بیان اینکه به طور متوسط ۷ درصد اهدای خون متعلق به بانوان است؛ تصریح کرد: متاسفانه سهم زنان در اهدای خون به طرز ناباورانه رشد چندانی نداشته و در پایین‌ترین رده‌های مشارکت اجتماعی قرار دارد در حالیکه در کشورهای توسعه یافته این رقم به ۳۰ تا ۵۰ درصد می‌رسد.

معاون فنی اداره‌کل انتقال خون استان قزوین عنوان کرد: بیش از ۵۰ درصد خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی را زنان مصرف می‌کنند.

اطلاعات ناقص و باورهای نادرست دلیل اصلی مشارکت کم زنان در اهدای خون

وی در ادامه با اشاره به علل پایین بودن مشارکت بانوان اضافه کرد: علت اصلی پایین بودن مشارکت زنان در اهدای خون، اطلاعات ناقص و باورهای نادرست در این زمینه است همچنین ترس از ابتلا به بیماری‌های عفونی، ترس از سوزن و دیدن خون، عدم موافقت همسر یا خانواده و نداشتن وقت کافی و عدم دسترسی آسان به مراکز انتقال خون از دیگر علل پایین بودن مشارکت بانوان در اهدای خون است.

معاون فنی اداره‌کل انتقال خون استان قزوین اضافه کرد: بسیاری از زنان ابراز می‌کنند کم‌خونی دارند و یا با اهدای خون ممکن است دچار کم‌خونی شوند؛ در حالیکه با آزمایش اندازه‌گیری هموگلوبین و یا غربالگری کم‌خونی امکان شناسایی موارد کم‌خونی قبل از اهدا وجود دارد.

وی اضافه کرد: از سویی دیگر به منظور جایگزینی سریع آهن و پیشگیری از کم خونی احتمالی به همه بانوانی که خون اهدا کرده‌اند؛ به تعداد مورد نیاز قرص آهن داده می‌شود.

این مسئول عنوان کرد: یک واحد اهدای خون، تقریبا ۲۲۵ میلی گرم آهن دارد که در حالت عادی بدن این میزان آهن را به مرور زمان جبران خواهد کرد؛ با دریافت غذاهای حاوی آهن معمولا جایگزینی سریعتر خواهد بود.

احمدی بیان کرد: یکی دیگر از علل پایین بودن مشارکت بانوان در اهدای خون ترس از ضعیف شدن و لاغری است در حالیکه اهدای خون تاثیری بر افزایش یا کاهش وزن نداشته و فقط به دلیل حجم خون از دست رفته، نیم کیلوگرم کاهش وزن خواهیم داشت که در مدت چند ساعت جبران می‌شود و نوشیدن مایعات آن را تسریع می‌کند.

وی بیان کرد: هر اهداکننده‌ای برای نخستین بار ممکن است هنگام اهدای خون ترس و اضطراب داشته باشد؛ اما در صورتی که شرایط اهدای خون رعایت شود این امر کار بسیار ساده‌ای است و چند دقیقه‌ای بیشتر وقت اهدا کننده را نمی‌گیرد.

معاون فنی اداره‌کل انتقال خون استان قزوین تاکید کرد: با یک بار تجربه کردن اهدای خون بسیاری از این باورهای منفی جای خود را به باورهای مثبت می‌دهد.

وی در پایان بیان کرد: شرایط عمومی اهدای خون مانند سن، وزن، فشار خون، درجه حرارت و نبض و غیره در بانوان و آقایان یکسان است؛ اما برخی جوامع اهدای خون را یک عمل مردانه می‌پندارند در حالیکه بانوان نیمی از جمعیت‌های سالم و مناسب در زمینه اهدای خون هستند و می‌توانند جزو اهداکنندگان مستمر خون باشند.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان