۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین هدف تحریم‌های آمریکا، مسموم کردن فضا است/برجام توافقی مبتنی بر بی‌اعتمادی است/آمریکا تلاش می‌کند مانع بهره‌برداری ایران از برجام شود
کد خبر: ۲۵۷۲۶۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۲۸ ساعت: ۱۰:۲۰ ↗ لینک کوتاه

ظریف در دو مصاحبه جداگانه:

هدف تحریم‌های آمریکا، مسموم کردن فضا است/برجام توافقی مبتنی بر بی‌اعتمادی است/آمریکا تلاش می‌کند مانع بهره‌برداری ایران از برجام شود

وزیر امور خارجه کشورمان با انتقاد از تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران، گفت هدف از این اقدام واشنگتن مسموم کردن فضا علیه ایران است.

هدف تحریم‌های آمریکا، مسموم کردن فضا است/برجام توافقی مبتنی بر بی‌اعتمادی است/آمریکا تلاش می‌کند مانع بهره‌برداری ایران از برجام شود
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، به نقل از فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه با انتقاد از تحریم‌های جدید آمریکا، آن‌ها را موجب افزایش تنش میان دو کشور دانست.

آقای ظریف که با شبکه «سی‌بی‌اس» گفت‌وگو می‌کرد، گفت هدف از تحریم‌های تازه اعلام‌شده از سوی آمریکا «مسموم کردن فضا» در ارتباط با ایران بوده و ناقض «روح توافق» هستند.

وزیر امور خارجه گفت: «تحریم‌های جدید آمریکا روح برجام را نقض می‌کند. آن‌ها را بررسی می‌کنیم تا ببینیم آیا متن برجام را هم نقض کرده‌اند یا نه و اقدام متناسب انجام می‌دهیم.»

وی در پاسخ به مجری که گفت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا توافق هسته‌ای را به ضرر واشنگتن می‌داند، گفت: «اینطور نیست. هیچ توافقی به طور کامل برای همه قابل پذیرش نیست.»

وزیر امور خارجه تأکید کرد که برجام توافقی چندجانبه است و یک طرف نمی‌تواند آن را لغو کرده یا مورد مذاکره مجدد قرار دهد.

وی گفت: «این یک توافق چندجانبه است که مورد تائید شورای امنیت قرار گرفته، نمی‌توان به صورت دوجانبه از آن خارج شد یا آن را مورد مذاکره مجدد قرار داد.»

آقای ظریف در واکنش به اینکه ترامپ ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده و نام ایران را بین کشورهایی قرار داده که صدور روادید برای اتباع آن‌ها متوقف شده، گفت: «تروریست‌هایی را که به خاک ایالات متحده حمله کرده‌اند را بشمرید و ببیند که چند نفر آن‌ها اهل ایران بوده‌اند یا تحت تأثیر طرز فکر یا ایدئولوژی ایرانی بوده‌اند.»

وی افزود: «اگر نه همه آن‌ها، دستکم اغلب آن‌ها از مناطقی آمده‌اند که متحد ایالات متحده هستند و تحت تأثیر ایدئولوژی‌ای قرار دارند که توسط متحدان ایالات متحده ترویج می‌شود و ایالات متحده در مواردی بر آن چشم بسته است.»

ظریف ادامه داد: «این‌ها کشورهایی هستند که برای شما تروریسم ایجاد می‌کنند و بعد ایالات متحده علیه ایران اقدام می‌کند. نمی‌دانم چرا.»

وی در مورد عدم صدور روادید ورود به آمریکا برای اتباع ایران، گفت: «آنچه ایالات متحده ظرف چند ماه گذشته علیه مردم ایران انجام داده، واقعا غیرقابل قبول بوده است.»

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا این ترامپ است که باید از خود حسن نیت نشان دهد، گفت: «قطعا فکر می‌کنم که این ایالات متحده است که باید فرستادن این پیام‌های خصمانه را متوقف کند.»

ظریف: آمریکا تلاش می‌کند مانع بهره‌برداری ایران از برجام شود

آقای ظریف در گفت‌وگویی دیگر که به نوشته پایگاه «المانیتور» در جمع گروهی از خبرنگاران آمریکایی در اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل در نیویورک انجام شده، گفت واشنگتن قصد دارد مانع بهره‌برداری ایران از برجام شود.

وی در مورد تصمیم دولت ترامپ در مورد برجام، گفت: «هنوز نمی‌دانیم آن‌ها می‌خواهند چه کار کنند. آن‌ها از لغو توافق صحبت می‌کردند.»

وزیر امور خارجه ادامه داد: «اما به نظر می‌رسد که فهمیده‌اند که لغو توافق مورد استقبال جهان قرار نخواهد گرفت... [بنابراین] اکنون تلاش می‌کنند تا بهره‌برداری ایران از منافع توافق را برای ایران ناممکن کنند.»

آقای ظریف در مورد تحریم‌های تازه آمریکا که همزمان با تائید پایبندی ایران به برجام وضع شده، گفت: «این مسئله دارد به یک امر روتین ملال‌آور بدل می‌شود. هربار که می‌خواهند [پایبندی ایران به برجام] را تائید کنند، باید یک اقدام منفی هم انجام دهند. روشن است که این نشانه‌ای از سوءنیت است.»

برجام مبتنی بر بی‌اعتمادی است

وی در مورد انتقادات ترامپ از برجام، گفت این توافق برای هیچ‌یک از طرف‌ها توافق ایده‌آلی نیست.

آقای ظریف گفت: «برجام توافقی نیست که کسی عاشقش باشد. این تنها توافق ممکن بود.»

وی با اشاره به انتقادات داخلی از برجامف افزود: «باور کنید که اگر نه هر روز، دستکم هر چند روز یک وضعیت جهنمی برای من ایجاد می‌شد.»

او گفت این وضعیت برای معاونینش، «عباس عراقچی» و «مجید تخت روانچی» هر ساعت اتفاق می‌افتاد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: «ما نمی‌توانستیم به توافق بهتری برسیم. ایالات متحده نمی‌توانست به توافق بهتری برسد. به شما اطمینان می‌دهم که ایالات متحده نمی‌توانست به توافق بهتری دست یابد.»

وی گفت برجام «بر اساس عدم اعتماد دوجانبه مذاکره و تدوین شد. این توافق مبتنی بر اعتماد نیست. عدم اعتماد را می‌توان در جمله جمله و بند به بند این توافق مشاهده کرد. این مسئله‌ای متقابل است.»

آقای ظریف افزود: «به همین دلیل هم ساز و کارهایی در توافق هست تا بتوان به نقض جزئی، نقض عمده، عدم پایبندی عمده و عدم انطباق عمده پاسخ داد. برای آن‌ها راه‌هایی در نظر گرفته شده است.»

وی ادامه داد: «اگر عدم انطباق عمده رخ دهد... آن‌ وقت ما گزینه خروج را داریم. فکر نمی‌کنم فعلا در آن مرحله باشیم.»

ظریف همچنین گفت برنامه‌ای برای دیدار با «رکس تیلرسون» همتای آمریکایی‌اش ندارد.



انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان