۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین معدنی; سرمایه‌گذاری در فوتبال پایه نتایج خوبی خواهد داشت/ بدنسازی تخصصی فوتبال در ایران انجام نمی‌شود
کد خبر: ۲۵۶۵۵۳ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۲۴ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

معدنی; سرمایه‌گذاری در فوتبال پایه نتایج خوبی خواهد داشت/ بدنسازی تخصصی فوتبال در ایران انجام نمی‌شود

کارشناس و مربی فوتبال گفت: یکی از آیتم‌هایی که در افزایش سطح کیفیت لیگ و بازیکنان بدنسازی است که متاسفانه هنوز فوتبال ما بدنساز‌های خوبی ندارد که بتوانند تخصصی بدنسازی فوتبال را انجام دهند.

معدنی; سرمایه‌گذاری در فوتبال پایه نتایج خوبی خواهد داشت/ بدنسازی تخصصی فوتبال در ایران انجام نمی‌شود

محسن معدنی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری صبح قزوین ، در مورد فعالیت‌هایش در فوتبال بلژیک عنوان کرد: از 3 سال پیش کار در تیم امیدها در رده باشگاهی را آغاز کردم و در بخش پایه مشغول فعالیت شدم. 2 سال پیش که تیم ما موفق به صعود به لیگ برتر بود، به دلیل شرایط مالی که داشت اجازه حضور در لیگ برتر بلژیک را پیدا نکرد. 

وی ادامه داد: از سال 2009 که وارد فوتبال بلژیک شدم با تیم‌های پایه کارم را آغاز کردم که کارنامه خوبی در این زمینه دارم. فدراسیون فوتبال بلژیک برنامه‌ریزی خوبی انجام داد و سرمایه‌گذاری بزرگی در رده‌های پایه انجام می‌دهد به طوریکه 12 هزار باشگاه در این رده برای بازیکن‌سازی فعالیت می‌کنند که نسبت به جمعیت 12 میلیونی این کشور بسیار عجیب و غریب است. از طرفی امکانات بسیار خوبی در اختیار باشگاه‌های سازنده قرار می‌گیرد و تمام مربیان باید مدرک دیپلم مربیگری داشته باشند.

مربی و کارشناس فوتبال تصریح کرد: از 2 سال قبل فدراسیون فوتبال بلژیک فوتبال دو به دو را برگزار می‌کند. یعنی زمین‌ها را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم می‌کنند و در زمان مشخصی همزمان بازیکنان به بازی با یکدیگر می‌پردازند. با توجه به اینکه در این حالت بازیکنان بیشترین تماس را با توپ خواهند داشت و زمان مفید بیشتری نسبت به بازی با تعداد بیشتر بازیکن به هر بازیکن می‌رسد عملا شاهد راندمان بالاتری هستیم. 

معدنی افزود: در رده‌های پایه کار تاکتیکی انجام نمی‌شود و تنها مسائل پایه پرداخته می‌شود از سن 9 تا 13 سال فوتبال به صورت 8 به  8 بازی می‌شود و از این رده سنی به بعد است که پست‌های بازیکنان تعریف می‌شود. از 13 سال به بعد بازی به شکل اصلی خود یعنی 11 نفره تبدیل می‌شود تا بازیکنان آموزه‌های خود را در زمین پیاده کنند. از سنین پایه رفته رفته آموزه‌های تاکتیکی به آنها آموخته می‌شود. 

وی ادامه داد: کودکان خردسال تا سن 8 سال به هیچ عنوان چیزی به عنوان بدنسازی ندارند، اما برای من عجیب است که در ایران حرکات کششی و بدنسازی در این رده سنی انجام می‌شود و یا بازیکنان را با توپ دور زمین می‌دوانند در حالی که کودک همواره باید توپ با پاهایش در تماس باشد. متاسفانه در فوتبال پایه در ایران ضعف‌های بسیاری داریم حتی برخی بازیکنان ما در رده ملی هم در کنترل و حرکت با توپ مشکل دارند که این مسائل باید در رده‌های پایه به آنها آموزش داده می‌شد.

مربی فوتبال خاطرنشان کرد: سنین 13 تا 15 سالگی سن طلایی برای آموزش و یادگیری فوتبال است. استعدادیاب‌ها نقش مهمی در تعیین سرنوشت بازیکنان فوتبال دارد. در بلژیک 2 نوع تیم ملی داریم و بازیکنانی از نظر بدنی رشدی طبیعی ندارند و مانند همسالان خود نیستند در تیم دیگری بازی می‌کنند تا به بلوغ کافی برسند. از این تیم هم نفرات مطرح زیادی از جمله ادن هازارد و مرتنز که بهترین بازیکن سال بلژیک فوتبال شد به رده‌های بالاتر معرفی شدند.

معدنی با بیان اینکه باید در فوتبال پایه سرمایه‌گذاری بیشتری شود، گفت: این سرمایه‌گذاری نباید به صورت موقت باشد بلکه باید دقیق و بلندمدت باشد. شاید خیلی‌ها  از این صحبت‌هایم خرده بگیرند، اما یکی از آیتم‌هایی که در افزایش سطح کیفیت لیگ و بازیکنان لیگ مؤثر است بدنسازی است که متاسفانه هنوز فوتبال ما بدنساز‌های خوبی ندارد که بتوانند تخصصی بدنسازی فوتبال را انجام دهند.

وی ادامه داد: باید سعی کنیم مربیانی را به فوتبال ایران معرفی کنیم که خودشان رزومه خوبی داشته باشند نه اینکه تنها بازیکنان بزرگی بودند. وقتی در بلژیک برای ثبت‌نام در کلاس C رفتم به هیچ عنوان از من نپرسیدند که آیا در سطح ملی بازی کرده‌ای یا نه بلکه فلسفه مربیگری از دید آنها اهمیت بیشتری دارد.

مربی فوتبال گفت: مهم نیست ما یک مربی 6 یا 7 میلیاردی را به کشورمان بیاوریم شاید اگر یک صدم همین سرمایه را در فوتبال پایه هر تیم سرمایه‌گذاری کنیم نتایج به مراتب بهتری در آینده بگیریم. متاسفانه در تیم ملی جوانان که چندی پیش در جام جهانی حاضر شد شاهد بودیم بازیکنان با هم پرخاش می‌کردند؛ یکی از آیتم‌هایی که ما نتوانستیم نتیجه بگیریم همین بود.

معدنی خاطرنشان کرد: اگر توجه و سرمایه‌گذاری بیشتری به فوتبال پایه شود شاهد چنین مواردی نخواهیم بود. یکی از مواردی که در فوتبال اروپا به آن اهمیت زیادی داده می‌شود ممانعت از عدم واکنش بازیکنان داخل زمین نسبت به مربی، بازیکن و تماشاگر حریف و حتی تماشاچیان خودی است که در ایران مغفول واقع شده است. 

انتهای پیام/ر

منبع: ورزشی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان