۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین اعتراضات مردم اقبالیه به قطع مکرر آب در فصل گرما
کد خبر: ۲۵۵۱۵۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۷ ساعت: ۸:۴۰ ↗ لینک کوتاه

پاسخ مسئولین چیست؟

اعتراضات مردم اقبالیه به قطع مکرر آب در فصل گرما

قطعی آب طی روزهای گذشته مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد که اعتراضات گسترده ای نیز در شهر اقبالیه در این باره شکل گرفت.

اعتراضات مردم اقبالیه به قطع مکرر آب در فصل گرما
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ ظرف چند روز گذشته قطعی آب در ساعاتی از شب مردم اقبالیه را کلافه کرده است.

جمعی از مردم شهر اقبالیه در گفت‌وگو با خبرنگار شهرمینو با اشاره به قطعی آب گفتند: طی چند مدت گذشته با قطع آب در ساعات پایانی شب عده‌ای از مردم که دارای تانکر ذخیره سازی آب نیستند با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شوند.

یکی از همشهریان در این باره افزود: به دلیل بد موقع بودن قطعی آب مشکلاتی برای مردم ایجاد شده است. طوری که نیمه شب مردم به ما یحتاج خود در مصرف آب هم دسترسی ندارند؛ مشکل اصلی از آنجاست که اطلاع رسانی رخ نداده و مردم دچار درگیری و مشکلات زیادی شده‌اند.

انشعابات فرسوده یکی از دلایل مشکل است
یکی از شهروندان ادامه داد: افت فشار و قطعی گاه و بیگاه آب در روزهای اخیر، موجب بروز مشکلاتی برای مردم اقبالیه شده‌ است و هزینه‌هایی چون خرابی کولرها و ماشین‌های لباسشویی و روشن نشدن آبگرمکن‌ها را به مردم تحمیل کرده است.

وی گفت: با توجه به اینکه اقبالیه یکی از شهرهای پر آب استان است، این امر باعث شده‌ مقداری از آب مصرفی شهر قزوین توسط موتورهایی که در زمین‌های کشاورزی اقبالیه حفر شده، تامین شود و به این علت بعضی از ساعات افت فشار امری طبیعی قلمداد می‌شود؛ اما در اقبالیه این افت فشار به مشکل همه ساعته و همه روزه تبدیل شده است.

پرپینچی اذعان کرد:: باید قبول کرد بخشی از مشکلات به انشعابات فرسوده، قطر کم انشعابات قدیمی و جرم زیادی که در این انشعابات نشست کرده برمی‌گردد؛ اما غیر از این‌ها علت به پیمانکار مسئول نوسازی انشعابات  است.

وی ادامه داد: این کم کاری‌ها موجب شده‌است تعدادی از این انشعابات در سال‌های گذشته تعویض نشود و به صورت فرسوده باقی بمانند و پیمانکاران جدید برای خلاصی از هزینه‌ها این کار را یک امری طبیعی قلمداد می‌کنند. از مسئولان انتظار می‌رود تدبیری اندیشیده و از تجربیات دیگر شهرها استفاده کنند و در صورت نیاز بودجه‌ای برای این کار در نظر بگیرند.

نانوایی‌ها به دلیل قطع بودن آب پخت نمی‌کردند
بابایی یکی دیگر از شهروندان اقبالیه گفت: بحران نبود آب در اقبالیه به قدری شدید شد که برای خرید نان به چندین خیابان از جمله خیابان مفتح، ۲۲ بهمن، مدرس، میرزا کوچک خان مراجعه کردم درصورتی که نانواها به دلیل نداشتن آب پخت نمی‌کردند.

شهروند دیگری با اشاره به تجمع مردم در کنار موتور‌های آبی ویژه برای مصارف کشاورزی گفت: شهروندان به دلیل قطعی شبانه، آب مایحتاج و مصرفی روزانه خود را نداشتند در نتیجه در کنار موتور‌های آب کشاورزی صف‌های طولانی تشکیل دادند.

در ادامه خبرنگار شهر مینو به سراغ مسئولان رفت و جویای علت مشکل شد؛ برخی مسئولین وعده حل شدن مشکل در چند ساعت آینده را دادند. برخی دیگر اصلا اطلاعی از مشکل نداشتند. برخی دیگر خود را از دسترس و پاسخگویی خارج کردند؛

عده ای علت را مصرف بی رویه آب و عدم همکاری کشاورزان را عامل به وجود آمدن این معضل می‌دانند و عده ای دیگر نیز مشکل را طبیعی جلوه دادند و گرمای هوا را باعث افت مخزن‌های چاه بیان کردند و چاره این معضل را برگرداندن آب چاه‌های الحاقی از قزوین به شهر اقبالیه عنوان شد.


احتمالا تا انتهای تابستان کمبود و قطعی آب خواهیم داشت

در ادامه خبرنگار شهرمینو؛ با آقای حاجی زاده مسئول اداره آب شهر اقبالیه علت را جویا شد:

حاجی زاده در پاسخ گفت: از مدت‌ها پیش این مشکل را پیش بینی و به مسئولان اطلاع داده بودیم.

وی گرم شدن هوا را باعث بروز مشکل کم آبی عنوان کرد و گفت: این کمبود آب با گرم شدن هوا بیشتر بروز کرد و باعث شد که سطح مخازن‌های ما به شدت افت کند و ما مجبور شدیم که چند شب گذشته آب تمام مناطق را قطع نماییم.

وی در ادامه به مشکل اداره آب کشاورزان منطقه اشاره کرد و گفت: ما مناطقی را برای حفر چاه انتخاب کرده بودیم ولی کشاورزان با ما مخالفت کردند؛ ما باید چاهی را که سال گذشته حفر می کردیم امسال هم نتوانستیم حفر کنیم.

مسئول اداره آب اقبالیه در پاسخ به علت عدم اطلاع رسانی مسئولین به مردم در خصوص قطع آب عنوان کرد: ما در شرایط اضطراری بودیم و نمی‌توانستیم به مردم اطلاع دهیم؛ چرا که با اطلاع رسانی، مردم جهت ذخیره سازی، آب بیشتری را استفاده می‌کردند و با بحران بیشتری روبه رو می‌شدیم.

وی در بخشی از صحبت‌هایش مردم را در به وجود آمدن این بحران سهیم دانست و اذعان کرد: متأسفانه در فصل گرما مردم صرفه جویی نمی‌کنند. امروز ناظرانی به سطح شهر فرستاده‌ شد که گزارش بیش از ۵۰ مورد مصرف بی‌رویه آب توسط شهروندان در کارهایی مثل شستشوی ماشین و کوچه با آب شرب را دریافت کردیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: هر چند الان مشکلی نیست و شرایط متعادل است اما برای اینکه بتوانیم آب بیشتری ذخیره کنیم مجبوریم از ساعت ۱۲ شب تا اذان صبح در تمام مناطق آب را قطع کنیم.

حاجی زاده در پایان احتمال قطع آب در این ساعات شب را تا آخر تابستان پیش بینی کرد و از مردم درخواست صرفه جویی کرد و خواستار مدیریت بحران شد.

چاه‌های الحاقی به قزوین باید به شهر اقبالیه برگردد
در ادامه خبرنگار شهرمینو؛ با تماس با برخی از اعضای شورای اسلامی شهر اقبالیه، علت را از زبان آن‌ها نیز جویا شد:

ایرج شهسواری در خصوص این بحران گفت: تصمیم بر این است که یک چاه جدید وارد مدار شود که در این‌صورت بخشی از این مشکلات حل می‌شود. در ضمن متولی آب، شورا نیست بلکه شورا پیگیر این قضیه است.

وی در ادامه افزود: گرمای شدید و استفاده بی رویه آب توسط شهروندان جزو دلایل اصلی این بحران است.

عضو شورای شهر اقبالیه در پایان گفت: بعد از پایان گرمای تابستان ک، مخصوصا ماه های تیر و مرداد، شاهد عبور از این بحران خواهیم بود.

نعمت بیگدلی ریاست شورای شهر اقبالیه، در خصوص این مشکل گفت: اگر چاه‌های الحاقی به قزوین را به شهر اقبالیه برگردانیم مشکل حل خواهد شد.

وی در ادامه افزود: متأسفانه هر شهری که قدرت بیشتری داشته باشد، می‌تواند از این چاه‌ها استفاده کند و  هم اکنون چندین سال است که قزوین از آب‌های اقبالیه استفاده می‌کند‌ همانطور که تهران از سد طالقان استفاده میکند.

بیگدلی در پایان گفت: تصمیم بر این است روز شنبه جلسه ای با مسئولین مربوطه در رابطه با این بحران گذاشته شود.

با وجود تماس‌های مکرر با ادارات مختلف همچون شرکت آب منطقه‌ای نه تنها پاسخی دریافت نکردیم بلکه گفتند این مشکل به ما ارتباطی ندارد.
انتهای پیام/2002

منبع: شهرمینو

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان