۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین اعتراضات مردمی به افزایش تعرفه‌های نظام مهندسی/ مصوبه ای که پیش از انتخابات تصویب و بعد از آن اجرا شد!
کد خبر: ۲۵۴۷۲۲ نویسنده: حنانه امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۴ ساعت: ۹:۲۶ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

اعتراضات مردمی به افزایش تعرفه‌های نظام مهندسی/ مصوبه ای که پیش از انتخابات تصویب و بعد از آن اجرا شد!

مسئولان نظام مهندسی معتقدند که تغییر درجه بندی شهرها میزان اشتغال‌زایی مهندسان را افزایش می‌دهد اما هم اکنون موج گلایه‌های مهندسان و مردم که در حوزه ساخت و ساز در حال فعالیت هستند با این درجه بندی‌ها ایجاد شده است.

اعتراضات مردمی به افزایش تعرفه‌های نظام مهندسی/ مصوبه ای که پیش از انتخابات تصویب و بعد از آن اجرا شد!
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛___ حنانه امیری.

سازمان نظام مهندسی استان قزوین با درجه بندی شهرها چند ماهی است اقدام به افزایش صد درصدی قیمت خدمات مهندسی کرده است که این موضوع زمینه گلایه‌های زیادی را در بین مردم فراهم کرده است.

این سازمان از تاریخ 8/8/ 95 به رتبه بندی شهرها اقدام کرده است و براساس این مصوبه شهرهای قزوین، محمدیه، تاکستان، الوند و آبیک جزو شهرهای درجه یک قرار گرفته اند.

شهرهایی چون بوئین زهرا با جمعیت 122 هزار و 994 نفر، اقبالیه با 49 هزارنفر، محمودآباد با 20هزارنفر، نصرت آباد با 14 هزارنفر و شریفیه با 21 هزارنفر که تا چندی پیش جزء شهرهای درجه 4 بودند براساس مصوبه جدید نظام مهندسی جزو شهرهای درجه 2 محسوب می‌شوند.

شهرهای آوج، آبگرم، اسفرورین، دانسفهان، خاکعلی و نرجه و خرمدشت و ضیاءآباد که دارای جمعیتی کمتر از 10 هزارنفر هستند؛ در درجه بندی شهرهای جزو درجه سه قرار گرفته اند و براساس مصوبه تصویب شده کاردان‌های فنی ساختمان مجاز به ارائه خدمات در وزه شهرداری نیستند و پیش بینی می‌شود این موضوع زمینه ساز بیکاری بسیاری از اعضا خواهد شد.

هم اکنون شهرهایی مانند تاکستان و الوند و آبیک که قبلا جزو شهرهای درجه دو با نرخ خدمات 17200 تومان بود که امروز باید 28500 تومان محاسبه شوند.

شهرهای درجه دو مثل بوئین زهرا، اقبالیه، محمودآباد، بیدستان و نصرت آباد که شهر درجه سه بودند و قبلا با مبلغ 13200 ارائه خدمات می‌شد؛ هم اکنون باید با نرخ 21400 محاسبه شده و نصرت آباد و شریفیه که در حوزه نظارتی کاردان‌ها با ملبغ 8هزار تومان بود باید 21400 محاسبه شود.

در شهرهای درجه سه که قبلا جزو شهرهای درجه چهار بودند و در سازمان نظام کاردانی با نرخ 6500 تومان محاسبه می‌شد هم اکنون با نرخ 15700 توماند محاسبه می‌شود.

مسئولان نظام مهندسی معتقدند که تغییر درجه بندی شهرها میزان اشتغال‌زایی مهندسان را افزایش می‌دهد اما هم اکنون موج گلایه‌های مهندسان و مردم که در حوزه ساخت و ساز در حال فعالیت هستند با این درجه بندی‌ها ایجاد شده و سخن اصلی آنها این است که چگونه قشر کم درآمد می‌تواند از عهده هزینه‌های بالای نقشه و نظارت برآید؟ زیرا این شرایط فضا را به سمتی خواهد برد که زمینه ساز ساخت و سازهای غیرمجاز در حومه شهرها شود و مالکان پس از ساخت غیرمجاز با جریمه ای نلاچیز به حساب شهرداری پایان کار دریافت می‌کنند.

یکی از گلایه‌هایی که در این حوزه مطرح شده این است که چرا باید با شهری مثل قزوین که مرکز استان است و با جمعیت 596 هزار و 932 نفر با جمعیتی شهری مانند تاکستان با جمعیت تاکستان 172 هزار و 636 نفر و الوند 93 هزارنفر، آبیک 94 هزار و 536 نفر و محمدیه مقایسه شوند و جزو شهرهای درجه یک به شمار آیند؟

تعدادی از معترضان حوزه ساخت و ساز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین گلایه‌های خود را مطرح کردند که در ادامه می‌خوانید:

این شهروندان اظهار کردند: چندسالی است با رکود در حوزه مسکن روبرو هستیم و هم اکنون این رکود ادامه دارد و از آنجا که رشدی در افزایش قیمت مسکن نداشته ایم و تاکید مسئولان بر ضرورت خروج از رکود چرا در این شرایط نظام مهندسی استان قزوین باید اقدام به افزایش یکجا و ناعادلانه کند که این شرایط زمینه افزایش قیمت و رکود در صنعت ساختمان را به دنبال داشته است و در آینده ای نزدیک این فضا تشدید خواهد شد.

این معترضان اذعان کردند: تعرفه خدمات نظام مهندسی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است که این امر نه تنها باعث نارضایتی مردمی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارند شده بلکه شوک بزرگی نیز بر آنها وارد شده است.

فعالان حوزه ساخت و ساز با بیان اینکه این مصوبه پیش از انتخابات تصویب و بعد از آن اجرایی شد، تصریح کردند: افزایش تعرفه خدمات نظام مهندسی عامل افزایش رکود صنعت ساخت و ساز و افزایش تخلفات ساختمانی و اثرات منفی در درآمد شهرداری‌ها و افزایش بیکاری افراد زیادی که در حوزه ساخت و ساز قرار دارند، خواهد شد.

این شهروندان عنوان کردند: امروز افراد کم درآمد جهت خانه دار شدن با مشکلات زیادی مواجه شده اند و در فضایی که یکی از دغدغه‌های مسئولان کشور رفع بیکاری و ایجاد اشتغال است؛ افزایش تعرفه های ساخت و ساز با این سیاست منافات دارد و درخواست ما این است که نسبت به کاهش یا اصلاح تعرفه اقدام کنند.

این معترضان بیان کردند: چرا باید سازمان نظام مهندسی با سکوت مسئولان استان به دنبال کسب درآمد برای خود و اعضای خود از با اعمال هزینه‌های مضاعف از سرمایه گذاران بخش خصوصی باشد؟

فعالان حوزه ساخت و ساز افزودند: ما شنیده ایم که در یکی از جلسات آقای همتی استاندار قزوین به روش در حال اجرای نظام مهندسی اعتراض کرده و دستور داد مبالغ دریافتی از ساکنین باید به صورت مرحله‌ای به ناظران و نظام مهندسی پرداخت شود.

این شهروندان یادآورد شدند: همچنین به دنبال گازرسانی به مناطق محروم استان در مناطق شهرستان آوج و الموت غربی وشرقی و طارم متاسفانه سازمان نظام مهندسی به پشتوانه برخی مسئولان استان با افزایش بی رویه قیمت‌ها و تدوین ضوابط داخلی به دنبال کسب درآمد بیشتر هستند.

این معترضان تاکید کردند: به دنبال اقدامات گسترده سازمان نظام مهندسی در افزایش قیمت‌ها ما اعتراضاتی را به سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی استان داشتیم که این سازمان‌ها با ورود به موضوع به دنبال بازگرداندن مبالغ اضافی اخذ شده از مردم هستند.

فعالان حوزه ساخت و ساز گفتند: در هشت ماه اخیر بیش از 70 درصد قیمت‌های خدمات مهندسی در شهرهای بوئین زهرا و الوند افزایش یافته و این امر موجب نارضایتی‌های عمومی در سطح مردم شد و ما خواستار ورود مسئولان استانداری و استاندار به این موضوع هستیم.

این شهروندان در پایان گفتند: همزمان با ارائه اظهارنامه مالیاتی توسط کلیه اصناف شاهد کتمان کارکرد مهندسان به دارایی در رشته‌های مختلف از جمله تفکیک آپارتمان و گاز خانگی هستیم، چرا فقط باید مالیات باید برای قشر ضعیف و زحمت کش باشد و بقیه بتوانند با بی قانونی این موضوع را زیر پا بگذارند.

در پایان گفتنی است، سایت خبری صبح قزوین آماده انتشار پاسخ مسئولان نظام مهندسی و استانداری و تعزیرات حکومتی است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان