۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین گرمابه تاریخی زیاران حیات دوباره یافت
کد خبر: ۲۵۴۷۱۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۴ ساعت: ۹:۴ ↗ لینک کوتاه

درجهت حفظ و نگهداری آثار تاریخی؛

گرمابه تاریخی زیاران حیات دوباره یافت

در جهت حفظ و نگهداری از آثار ارزشمند تاریخی – فرهنگی ، پروژه مرمت و ساماندهی حمام تاریخی زیاران از توابع شهرستان آبیک به همت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین و تلاش مرمتگران این سازمان به اتمام رسید.

گرمابه تاریخی زیاران حیات دوباره یافت
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ گرمابه تاریخی زیاران از بناهای تاریخی مربوط به دوره قاجار با بنایی به مساحت تقریبی ۲۰۰ متر مربع، در مرکز روستای زیاران و در مجاورت مسجد تاریخی، آب انبار و درخت چنار کهنسال روستا واقع شده است، این حمام تاریخی در زیر زمین ساخته شده و بخش اعظم فضاهای یک حمام سنتی را دارا می باشد. این بنای تاریخی دارای سازه سنتی با دیوارهای باربر بوده و پوشش سقف تمامی فضاهای گرمابه از جمله سربینه و خزینه بصورت طاق و تویزه است.

محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: گرمابه تاریخی زیاران از بناهای ارزشمند دوره قاجار است که به روال بسیاری از گرمابه‌های تاریخی کشور در زمان فتحعلی شاه قاجار به عنوان بنایی عام المنفعه احداث و در اختیار عموم قرار گرفت.

وی افزود: این بنای تاریخی که در مرکز روستای زیاران و در مجاورت مسجد تاریخی، آب انبار و درخت چنار کهنسال روستا واقع شده متاسفانه طی سال‌های گذشته با تخریب گنبدها و عدم استفاده اهالی روستا به محلی برای دفن زباله تبدیل شد و پس از آن برای رفع بوی بد حاصل از زباله در زیر خاک مدفون و به پارکینگ تبدیل شده بود که با پیگیری و درخواست اهالی روستا این بنای تاریخی خاکبرداری و توسط تیم کارشناسی میراث فرهنگی در دست مرمت قرار گرفت.

این مسئول با اشاره به اقدام‌های مرمتی صورت گرفته در این بنای تاریخی بیان کرد: پس از آواربرداری از این اثر تاریخی با توجه به حجم تخریب و آسیب دیدگی بنا در سال‌های ۹۱ و ۹۲ به همت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و از محل کمک‌های مردمی اهالی روستا اقدامات اولیه حفاظتی شامل مرمت و بازسازی پوشش سراسر فضای حمام و ساماندهی طاق و تویزه ها ، فضای گرمخانه ، سربینه و سر در ورودی انجام شد.

وی تصریح کرد: در مرحله دوم مرمت این بنای تاریخی که از اواخر بهمن ماه سال ۹۵ با هدف تغییر کاربری و فعالیت مجدد آن در قالب موزه مردم‌شناسی روستایی و مرکز صنایع دستی آغاز شد.

این مسئول ادامه داد: مرمت و بازسازی فضای سربینه گرمابه در دستور کار مرمتگران این اداره کل قرار گرفت که طی آن اقدام هایی چون اصلاح و اجرای مجدد کفسازی بام به مساحت ۴۰۰ متر مربع، مرمت بدنه آجری بنا به مساحت ۵۰ متر مربع، مرمت بدنه سنگی بنا به مساحت ۶۰ متر مربع ، مرمت کف فرش به مساحت ۱۰۰ متر مربع، تهیه و اجرای درب چوبی ورودی، مرمت و اصلاح پله‌های ورودی، مرمت حوض حمام و اصلاح تاسیسات الکتریکال آن از محل اعتبارات ملی و با هزینه ای در حدود ۶۸۰ میلیون ریال با نظارت فنی و کارشناسی مهندس احسان نورانی انجام شد و پس از تامین اعتبار مورد نیاز ، مرحله بعدی آن که مرمت فضای گرمخانه حمام است انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین با اشاره به تغییر کاربری این اثر تاریخی افزود: با توجه به قرارگیری این گرمابه در روستای هدف گردشگری زیاران و ازدیاد تردد گردشگران به ویژه در فصل گرما به این منطقه و نیز توجه اهالی روستا برای حفاظت از آن، امیدواریم با تغییر کاربری و فعالیت مجدد این بنا به عنوان موزه مردم شناسی روستایی و مرکز نمایش و عرضه محصولات صنایع دستی گامی موثر در جهت رشد و توسعه گردشگری این منطقه و رونق صنایع دستی آن برداشته باشیم.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان