۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین ۱۹۱ هزار رأس گوسفند و بز علیه بیماری آبله واکسینه شدند
کد خبر: ۲۵۱۲۱۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۳ ساعت: ۱۱:۵۹ ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره دامپزشکی بوئین زهرا:

۱۹۱ هزار رأس گوسفند و بز علیه بیماری آبله واکسینه شدند

رئیس اداره دامپزشکی بوئین زهرا گفت: سال گذشته بیش از ۱۹۱ هزار رأس از دام‌های سبک شهرستان بوئین زهرا بر علیه بیماری آبله توسط اکیپ‌های واکسیناسیون دولتی و نیز بخش خصوصی مایه‌کوبی شد.

۱۹۱ هزار رأس گوسفند و بز علیه بیماری آبله واکسینه شدند
رئیس اداره دامپزشکی بوئین‌زهرا در گفت‌وگو با خبرنگار  صبح قزوین اظهار کرد: بیماری آبله گوسفند و بز، یکی از مهمترین بیماری‌های واگیر در بین دام‌های سبک بوده که می‌تواند از طریق تماس مستقیم بین دام‌ها در دامداریها، از دام آلوده به دام‌های سالم گله منتقل شده و به شکل بسیار سریعی به دام‌های گله سرایت کرده و باعث مرگ و میر دام‌های جوان شود.

دکتر مهدی مهرزاده تصریح کرد: بیماری آبله گوسفند و بز، با توجه به شرایط و موقعیت ویژه شهرستان بوئین‌زهرا، علی‌رغم اقدامات انجام گرفته مستمر و مؤثر در زمینه کنترل تردد دام، اجرای واکسیناسیون به موقع مؤثرترین و بهترین راهکار کنترل این بیماری است.

دکتر مهرزاده در مورد علایم بیماری گفت: پلک، سوراخ‌های بینی، لب‌ها و محوطه سینه و شکم مهم‌ترین نقاط در معرض بیماری دام سبک می‌باشد و با بروز تاول ایجاد آسیب می‌نماید که این تاول‌ها ممکن است در دهان نیز دیده شده و سبب ترشح زیاد بزاق شود.

وی ادامه داد: آلودگی ثانویه این تاول‌ها سبب افزایش دمای بدن گوسفند و بز شده و به طور کلی مرگ و میر دام‌های سبک در اثر آبله به دلیل حمله همین میکروب‌ها اتفاق می‌افتد که در حالات حاد بیماری، یک هفته بعد از به وجود آمدن نشانه‌ها دام تلف می‌شود.

این مسئول در پایان با اشاره به آغاز طرح واکسیناسیون دام سبک شهرستان، در خصوص راه‌های پیشگیری از بیماری فوق تصریح کرد: دامداران باید علاوه بر قرنطینه دام‌های جدید خریداری شده، در ماه‌های نخست ورود دام به دامداری در هر سال تمامی گله‌های خود را با واکسیناسیون علیه بیماری آبله ایمن کنند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان