۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین بیش از ۷۰ درصد شاغلان حوزه صنایع دستی بانوان هستند
کد خبر: ۲۵۱۰۷۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۲ ساعت: ۱۵:۳۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان:

بیش از ۷۰ درصد شاغلان حوزه صنایع دستی بانوان هستند

مدیرکل میراث فرهنگی استان بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد از شاغلان حوزه صنایع دستی را بانوان تشکیل می‌دهند که برخی از آنها سرپرست خانوار هستند و باید با برنامه‌های دانش افزایی و اموزشی زمینه را برای افزایش کیفیت کار انها فراهم کرد.

بیش از ۷۰ درصد شاغلان حوزه صنایع دستی بانوان هستند
محمدعلی حضرتی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین  با اشاره به شعار سال 96 با عنوان " اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گفت: صنایع دستی برای ایجاد فرصت اشتغال یک ظرفیت بی پایان است که دارای دو وجه فرهنگی و اقتصادی است و به یک اعتبار نماد فرهنگ ایرانی به شمار می‌رود.

وی افزود: طی سال‌های اخیر صنایع دستی کشور تا حدودی از شکل کاربردی خارج شده و به جنبه‌های تزئینی آن بیشتر توجه می‌شود و رویکرد ساز مان میراث فرهنگی کشور در ابتدا احیای صنایع دستی با نگاه کاربردی آن بود؛ اما در حال حاضر بعد فرهنگی این صنعت است که بسیار مهم بوده و می‌تواند به عنوان بهترین سوغات و رهاورد برای گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند، مطرح شود.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین اذعان کرد: تغییر کاربری خانه‌های تاریخی برای راه اندازی بازارچه‌های فروش صنایع دستی و مراکز اقامت و پذیرایی، تجربه ای موفق است.

وی ادامه داد: تغییر کاربری خانه‌های تاریخی برای استقرار صنایع دستی و صنعت گردشگری مانند هتل خانه سنتی بهروزی، تجربه بسیار موفقی بود که با شناسایی حدود 65 خانه تاریخی و بسیاری از سراهای شهری می‌توانیم برای آنها کاربریهای اقامتی و پذیرایی تعریف کرده و به نحوه شایسته از آنها بهره برداری کرد.

افتتاح هتل آپارتمان 200 تختی تا عیدفطر
این مسئول بیان کرد: نوروز 96 عید متفاوتی برای شهر قزوین بود و همه ما توانستیم افزایش حضور گردشگران داخلی و خارجی را در شهر تجربه کنیم که در صورت توسعه فضاهای اقامتی و پذیرایی می‌توانیم شاهد افزایش آمار گردشگران در سال‌های آینده باشیم.

وی اضافه کرد: تا عید سعید فطر یک مجموعه 200 تختی هتل آپارتمان در خیابان تبریز به بهره برداری خواهد رسید و چند هتل 2 و 3 ستاره نیز در حال تکمیل است که امیدواریم تا پایان شهریور به بهره برداری برسد. 

حضرتی صنایع دستی را هنر صنعتی زن محور خواند و گفت: بیش از 70 درصد از شاغلان حوزه صنایع دستی را بانوان تشکیل می‌دهند که برخی از آنها سرپرست خانوار هستند و باید با برنامه‌های دانش افزایی و اموزشی زمینه را برای افزایش کیفیت کار انها فراهم کرد.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی برای خرید محصولات صنایع دستی خاطرنشان کرد: هم اکنون باید شرایطی فراهم شود تا هنرمندان بتوانند محصولات تولیدی خود را فروخته و یا به خارج از کشور صادر کنند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان