۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین بیش از ۴۲ هزار رأس دام علیه بروسلوز واکسینه شدند
کد خبر: ۲۵۰۵۹۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۰ ساعت: ۱۱:۴۳ ↗ لینک کوتاه

در شهرستان قزوین؛

بیش از ۴۲ هزار رأس دام علیه بروسلوز واکسینه شدند

بیش از ۴۲ هزار راس دام در شهرستان قزوین علیه بروسلوز واکسینه شدند.

بیش از ۴۲ هزار رأس دام علیه بروسلوز واکسینه شدند
دکتر عیسی غیاث یزدی رئیس دامپزشکی شهرستان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: بیماری بروسلوز( تب مالت) یکی از مهم ترین بیماری های باکتریایی قابل انتقال بین انسان و حیوان می باشد و از جنبه های اقتصادی و بهداشت عمومی مورد توجه ویژه قرار دارد .

وی افزود: گروه‌های شغلی فراوانی از قبیل دامپزشکان، دامداران، کارگران کشتارگاه‌ها، قصابان، زنان روستایی، مصرف كنندگان محصولات لبني غيرپاستوريزه و نجوشيده درمعرض خطرابتلا به بی ماری تب مالت هستند.

این مسئول ادامه داد: با توجه به راه‌های ورود این باکتری به بدن انسان از قبیل خوردن و یا نوشیدن محصولات لبنی آلوده و یا پاشیده شدن ترشحات آلوده به پوست خراشیده شده، چشم و فضای دهان یا بینی، نیازمند کنترل و پیشگیری بیشتری دارد که این امرخطیر به عهده دامپزشکی است. 

وی تصریح کرد: بیماری بروسلوز در فصل بهار و تابستان از شدت بیشتری برخوردار است و ابتلا به این بیماری در روستائیان در مقایسه با شهر نشینان به نسبت 80 به 20 رخ می‌دهد؛  لذا خسارت‌های شدیدی را از قبیل کاهش تولیدات دامی براثر سقط جنین و هزینه‌های کنترلی و درمانی فراوانی را در برخواهد داشت.

دکتر یزدی اذعان کرد: رعایت مواردی از قبیل واکسیناسیون به موقع دام‌ها، شستشو و گندزدایی دامداری  محل زایمان و تجهیزات و همچنین عدم خوردن و یا نوشیدن محصولات لبنی نجوشیده، معدوم سازي مناسب جنين سقط شده، جفت و ساير ترشحات، استفاده از دستکش، ماسک و عینک در هنگام کمک به زایمان و تیمار دام می‌تواند تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری هزار چهره جلوگیری کند و تنها راه پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون و خونگیری از دام‌هاست.

وی در پایان به تعداد دام‌های واکسینه شده در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال 95 تعداد 8هزار و 233 راس گاو و گوساله، 34هزار و 65 راس گوسفند و بز مورد واکسیناسیون قرار گرفت و همچنين تعداد 13هزار و39 راس دام بزرگ خونگيري و جهت انجام آزمايشات به آزمايشگاه اداره كل استان ارسال شد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان