۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین پذیرش ۱۳ نفر در سامانه اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز
کد خبر: ۲۵۰۵۷۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۰ ساعت: ۱۰:۵۵ ↗ لینک کوتاه

معاون فنی اداره‌کل انتقال خون قزوین اعلام کرد:

پذیرش ۱۳ نفر در سامانه اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز

معاون فنی اداره‌کل انتقال خون استان با اشاره به اجرای طرح سپاس در قزوین بیان کرد: سال گذشته در قزوین ۱۳ نفر در سامانه اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز پذیرش شدند.

پذیرش ۱۳ نفر در سامانه اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز
دکتر مهرنوش احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اجرای طرح سپاس اظهار کرد: سامانه پذیرش اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز از سال گذشته در کشور بین استان‌ها اجرایی شد.

وی افزود: این سامانه پذیره نویسی از دی ماه سال گذشته در قزوین راه‌اندازی شد و پزشکان و نیروهای تخصصی برای این امر آموزش دیدند.

معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قزوین با اشاره به اهداف اجرای طرح سپاس بیان کرد: سلول‌های بنیادی خونساز در بدن هر شخص مسئول ساختن اجزای خون هستند که یکی از روش‌های درمان برخی بیماری‌های بدخیم، پیوند سلول‌های بنیادی خونساز به بیمار است.

وی ادامه داد: شرط اول برای پیوند سلول‌های بنیادی خونساز به بیمار، سازگاری ژنتیکی سلول‌های بیمار و اهداکننده است.

احمدی خاطرنشان کرد: از آنجایی‌که احتمال یافتن اهداکننده مناسب در بین افراد خانواده و بستگان بیمار محدود است، هدف مرکز پذیرش اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز، کمک به بیماران برای یافتن اهداکننده مناسب از میان افراد غیر خویشاوند است.

وی تصریح کرد: افراد داوطلب پس از معاینه و انجام مشاوره پزشکی در صورت داشتن شرایط لازم به عنوان اهداکننده سلول بنیادی خونساز ثبت نام می‌شوند و نتایج آزمایش خصوصیات ژنتیکی (آنتی ژن سازگاری بافتی HLA) خون داوطلبان در پرونده آنها ثبت می‌شود.
معاون فنی اداره‌کل انتقال خون استان قزوین عنوان کرد: مراکز پیوند، خصوصیات ژنتیکی بیماران را برای مرکز پذیرش اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز در تهران ارسال می‌کنند تا از نظر وجود اهداکننده سازگار بررسی شود و در صورت سازگاری اهداکننده با بیمار، فرد اهداکننده به مرکز پیوند برای انجام آزمایشات تکمیلی و اهدای سلول‌های بنیادی خونساز معرفی می‌شود.

وی اضافه کرد: علاقمندان برای ثبت‌نام در این سامانه می‌توانند در روزهای یکشنبه و دوشنبه برای پذیرش به انتقال خون استان مراجعه کنند که سال گذشته در قزوین 13 نفر در سامانه اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز پذیرش شدند.

وی در بخش دیگر سخنان خون با اشاره به چند نکته درباره اهداء خون در ماه رمضان و ایام روزه‌داری گفت: باتوجه به اینکه 4 تا 6 ساعت قبل از اهداء، فرد باید غذا میل کرده باشد لذا توصیه می‌شود اهداکنندگان روزه‌دار 4 تا 6 ساعت پس از مصرف سحری برای اهدا مراجعه کنند.

معاون فنی اداره‌کل انتقال خون استان قزوین اضافه کرد: در صورتیکه این زمان سپری شده باشد تاکید می‌شود که اهداکنندگان خون پس از افطار برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه در کل دنیا از هر 3 نفر یک نفر تا پایان عمر خود نیازمند به تزریق خون و فرآورده‌های خونی است، گفت: با توجه به کاهش آمار مراجعه داوطلبین برای اهدای خون در ماه رمضان، تاکید می‌شود که به این امر خداپسندانه و انسان‌دوستانه در تمامی طول ماه مبارک رمضان و نه فقط لیالی قدر توجه خاص شود.

انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان