۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین دست فروشان، مهمانان ناخوانده خیابان های شهر/ سایه سیاه فقر بر سر خرده فروشان‏
کد خبر: ۲۵۰۳۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

نبض بازار در قبضه ی دست فروشان؛

دست فروشان، مهمانان ناخوانده خیابان های شهر/ سایه سیاه فقر بر سر خرده فروشان‏

یکی از مغازه داران: حضور دست فروشان باعث ایجاد ناامنی و شلوغی بیشتر خیابان شده، عبور مرور را به ویژه در این ایام با سختی همراه نموده است.

دست فروشان، مهمانان ناخوانده خیابان های شهر/ سایه سیاه فقر بر سر خرده فروشان‏
به گزارش صبح قزوین، اين روزها و در آستانه فرا رسیدن نوروز علاوه بر ترافيك سنگين و محسوس خیابانها، پياده‌روهاي شلوغ مملو از دست فروشان بیش از هر زمان دیگر به چشم می آید.
گویی اشتیاق و ولوله ای خاص جهت خرید، وجود همه را فرا گرفته در این ميان، دستفروشان بازار شب عيد را در قبضه خود درآورده و در خیابان های پر رفت و آمد و میادین اصلی بساط فروش، گسترده اند.
در ميان دستفروشان زناني نیز ديده مي شوند که برای كسب درآمد و كمك به تامين معيشت خانواده در کنار خیابان مشغول فروش اجناس خود هستند.
269618_858 تعداد دستفروشان و كالاهايي را كه براي فروش عرضه مي كنند به نسبت محل خيابان، فصل و تقاضاي بازار متفاوت است.
بعضی از دست فروشان نیز متناسب با شرايط آب و هوايي و يا با توجه به تقاضاي بازار در هر نيمه از سال به منطقه اي از كشور سفر مي كنند و به دستفروشي مبادرت مي ورزند.
مسدود شدن پیاده روهای با عرض کم، دشواری عبور و مرور شهروندان، ایجاد ناامنی، نارضایتی برخی مغازه داران و در نهایت نازیبا شدن سیمای شهری از معایب مهم تراکم دست فروشان در گذرگاههای اصلی ست ولی آنان نیز برای حضور خود، دلایلی دارند.

چرا دست فروشی؟

در گفت وگو با تعدادي از اين دستفروشان كه اکثریت بين 25 تا 30 سال سن داشتند جملگي نداشتن كسب و پيشه ي مناسب، بيكار شدن در نتیجه از دست دادن شغل پيشين و درآمد نا کافی جهت امرار معاش را علت اصلی روی آوردن به این شغل عنوان می کنند.

269607

برای تامین معاش و گذران زندگی به ناچار به دست فروشی رو آوردم

یکی از دست فروشان که به سختی حاضر به گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین شد، نداشتن سرمایه کافی جهت افتتاح مغازه را دلیل انتخاب شغل خود بیان کرد و گفت: دست فروشی شغل اول من است و با وجود مشکلات فراوان همچون ممانعت های ماموران شهرداری، برای تامین معاش و گذران زندگی ناچار به ادامه این کار هستم.
دست فروش دیگری که بساط جوراب فروشی پهن کرده بود گفت: از هر جفت جوراب 300 تومان سود می کنم.
من در تمام طول سال دست فروشی  و با تغییر فصول اجناس متفاوتی عرضه می کنم به طور مثال در تابستان عینک آفتابی و در فصل زمستان جوراب و لباس پشمی و گرم می فروشم.
وی در ادامه افزود: به خاطر شهرداری، روزی ده بار محل فروشم را تغییر می دهم، آنها می گویند؛ شما سد معبر می کنید.
اگر اجناس توسط شهرداری مصادره شود بعد از عید با وجود پرداخت جریمه نقدی با کلی معطلی و درد سر می توانیم جنس خود را تحویل بگیریم.
این دست فروش که هرگز سبد کالا و یارانه ای دریافت نکرده بود، اضافه کرد: 26 ساله و بزرگ شده قزوینم ولی اصلیتم افغانستانی ست.
دو تا بچه دارم و همراه پدر و مادرم در ایران زندگی می کنیم.
سالانه 600 هزار تومان حق اقامت به دولت پرداخت می کنم.

سه ماه است حقوق نگرفته ام و اعتراض کردن هم نتیجه ای ندارد

مرد میان سالی که روسری می فروخت با اشاره به اینکه کارگر کارخانه لوازم خانگی پارس است، اظهار داشت: متاهل و صاحب دو فرزند هستم.
سبد کالا در هر دو نیمه به من تعلق نگرفت.
حقوق شرکت کفاف هزینه های زندگی را نمی کند.
در حال حاضر سه ماهی ست حقوق نگرفته ام؛ اعتراض کردن هم نتیجه ای ندارد.
حرفی از دادن عیدی نیز در میان نیست.

2696068

شغل دیگر ندارم

پسر جوانی که مشغول فروش لوازم آرایشی بود در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین گفت: برادرانم در کردستان مغازه کلی فروشی دارند واجناس را در بین مغازه داران و آرایشگران اینجا پخش می کنند.
من نیز کنار خیابان به دست فروشی مشغولم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سبد کالایی دریافت نکرده، افزود: ما به سرما و گرما عادت کرده ایم یعنی مجبوریم برای تامین هزینه های زندگی و اجاره خانه همه شرایط را تحمل کنیم.
از بچگی به این کار مشغولم.
حرفه اصلی من دست فروشیست و شغل دیگر ندارم.

شریکم کلاه بردار از آب درآمد

مرد جوانی که در حال فروش سرویس آشپزخانه بود و از دخالت شهرداری برای جلوگیری از فعالیت دست فروشان شکایت داشت، گفت: در ماه 300 هزار تومان اجاره خانه می دهم.
صاحب دو فرزند 10 و 17 ساله هستم.
خانه ای داشتم که به منظور سرمایه گذاری در کار بهتر فروختم ولی به دلیل کلاهبرداری شریکم همه سرمایه ام را ازدست دادم.
دست فروشی که ساکن شهر اقبالیه بود، عنوان کرد: سال های گذشته برای تامین نیازهایم و داشتن زندگی بهتر دست به کارهای خلاف و غیر قانونی می زدم ولی چند سالیست به درخواست همسر و فرزندم و برای تامین مایحتاج زندگی از راه حلال، به این کار رو آوردم.

269944

برای فراهم کردن شهریه دانشگاه کار می کنم

پسر جوانی که بساط روسری فروشی خود را کنار خیابان پهن کرده بود، در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین خاطر نشان کرد: اهل قزوین و ساکن خیابان سپه هستم.
هر روز در این مکان دست فروشی می کنم.
دانشجو رشته مکانیک دانشگاه آزاد تاکستان هستم و برای فراهم کردن شهریه دانشگاه کار می کنم.

یکی از مغازه دارن مشرف به خیابان طالقانی در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین با اشاره به استقبال کم مردم نسبت به خرید پوشاک، عنوان کرد: قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته بسیار نزول کرده و مردم تمایلی به خرید ندارند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا حضور دست فروشان مشکلی برای شما ایجاد نمی کند، گفت: این ها نیز بندگان خدا هستند که برای تامین معاش زندگی، با وجود شرایط سخت مجبورند در این سرما ساعت ها دربیرون کار کنند.

دست فروشان راه را به بیراهه می روند

100

این مغازه دار خاطر نشان کرد: این افراد به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی در مضیقه هستند منتها راه را به بیراهه می روند زیرا برای رفع مشکل خود برای دیگران مزاحمت ایجاد می کنند.
حضور آنان باعث ایجاد ناامنی و شلوغی بیشتر خیابان شده، عبور مرور را به ویژه در این ایام با سختی همراه نموده است.
شهرداری باید فکری برای اسکان دائمی دست فروشان کند.

دست فروشان عامل کسادی کار مغازه داران مغازه داری که حضور دست فروشان را یکی از عوامل کسادی و رکود کار خود خواند، گفت: افزایش دست فروشان تردد مردم را با مشکل مواجه کرده است.
اکثر کسبه موافق حضور این افراد نیستند؛ زیرا مغازه داران متحمل هزینه های فراوانی همچون عوارض شهرداری و صنفی، مالیات، اجاره بها و پول آب و برق و.
.
.
می باشند در حالیکه دست فروشان بدون پرداخت هیچ هزینه اضافه ای به راحتی فعالیت می کنند.
وی در ادامه افزود: دست فروشان در بحث رقابت و جلب مشتری موفق ترند زیرا به دلیل پایین بودن هزینه های خود، به سود 1000 تومانی نیز راضیند ولی امثال ما چقدر باید کار کنند تا هزینه 6 میلیون تومانی اجاره بهای مغازه را پوشش دهد.
این فروشنده خاطر نشان کرد: دولت فقط از مغازه داران و کارمندان مالیات می گیرد در حالیکه بسیاری از مشاغل که از درآمد بالایی برخوردارند از دادن مالیات طفره می روند.
وی که در حدود سه سالی بود در این مغازه کار می کرد، یادآور شد: سال اول 12 درصد اجاره مغازه بالا رفت ولی امسال از افزایش 40 درصدی بهای اجاره صحبت شده که ما نیز قادر به پرداخت آن نیستیم.

قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته قابل قیاس نیست این فروشنده عنوان کرد: قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته قابل قیاس نیست.
سال پیش با وجود تورم بالا و عدم تثبیت قیمت ها مردم تمایل بیشتری نسبت به خرید داشتند.
این موضوع درمورد همه مشاغل صدق می کند به طوری که بسیاری از خواربار فروشان نیز برای جلب مشتری و افزایش تقاضای مردم تخفیف قائل می شوند در حالیکه سال های گذشته فروشگاههای موادغذایی این گونه عمل نمی کردند.

262

مرد جوانی که درمغازه پدرش کار می کرد، اظهار داشت: در گفت و گو با تنی چند از دست فروشان متوجه شدم اکثر آنان یا بی کارند و یا کار خود را از دست داده اند برخی نیز کارگرانی هستندی که چند ماهیست حقوق نگرفته اند.

عواقب ناگوار بیکاری گریبان همه جامعه را می گیرد/دولت با ساماندهی و تعبیه مکان ثابت در راستای حل مشکل دست فروشان قدم بردارد

وی در ادامه افزود: درسته که من مالیات و عوارض پرداخت می کنم پول آب، برق و.
.
.
می دهم ولی این ها هم حق دارند چون اگر مانع کسب آنان شویم ممکن است به کارهای خلاف کشیده شوند که نتایج عواقب ناگوار آن بعضاً گریبان خودِ ما را می گیرد.
این فروشنده جوان که مخالف برخورد ماموران شهرداری با دست فروشان بود، اذعان داشت: دولت می بایست با ساماندهی و تعبیه مکان مشخص و ثابت برای این افراد، در راستای حل مشکل آنان برآید.

انتهای پیام/ 7003/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان