۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین احتمال مرگ و میر در مبتلایان به بیماری "تب کریمه کنگو"/ عامل این بیماری چیست؟
کد خبر: ۲۴۹۳۷۳ نویسنده: سید بهمن نقیبی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۳/۱۱ ساعت: ۸:۴۳ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل دامپزشکی قزوین پاسخ داد:

احتمال مرگ و میر در مبتلایان به بیماری "تب کریمه کنگو"/ عامل این بیماری چیست؟

مدیرکل اداره دامپزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با صبح قزوین به همه سوالات در خصوص بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو پاسخ داد.

احتمال مرگ و میر در مبتلایان به بیماری "تب کریمه کنگو"/ عامل این بیماری چیست؟
سید بهمن نقیبی مدیرکل اداره دامپزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، توضیحاتی تکمیلی در خصوص نحوه انتقال، راه‌های پیشگیری و سابقه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (Cchf) ارائه داد.

وی گفت: این بیماری برای اولین بار در مناطقی به نام‌های کنگو و کِریمه در اتحاد جماهیرشوروی (روسیه کنونی) دیده شده و به همین نام‌ها معروف شده است.

این مسئول با اشاره به سابقه انتقال این بیماری، تصریح کرد: این بیماری از طریق گزش حشره "کنه" که ناقل ویروس است به حیوانات و معمولا جمعیت گاو و گوسفند منتقل می‌شود و دام را بیمار می‌کند.

دام بیمار علائم مشخصی ندارد

نقیبی ادامه داد: دام بیمار پس از آلودگی علائم واضح و قابل تشخیصی نداشته و معمولا بیماری به صورت تبی گذرا در دام خود را نشان می‌دهد و پس از آن ویروس بدون هیچگونه نشانه‌ای در بدن حیوان زندگی می‌کند؛ به همین علت تشخیص دام سالم و بیمار کار تقریبا غیر ممکنی است اما در واقع دام بیمار و ناقل ویروس است.

وی با بیان اینکه این بیماری واکسنی ندارد، اضافه کرد: با توجه به جمعیت یک و نیم میلیونی دامی استان انجام آزمایشات سِرُمی برای تشخیص بیماری کاری غیرممکن و دشوار است به همین جهت باید به توصیه‌هایی در جهت پیشگیری از انتقال بیماری به جمعیت دامی و انسان توجه داشته باشیم.

نحوه انتقال بیماری
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین به نحوه انتقال این بیماری به انسان اشاره کرد و گفت: این بیماری از دام به دام، از دام به انسان و از انسان به انسان منتقل می‌شود و در صورت تشخیص دیرهنگام بیماری در انسان احتمال مرگ وجود خواهد داشت.

نقیبی افزود: این بیماری از طریق مصرف گوشت آلوده دام، تماس با امحا و احشا، تنفس در محیط آلوده و تماس با هرگونه ترشحات دامی قابل انتقال به انسان است و فرد بیمار، ناقل ویروس است و می‌تواند بیماری را از طریق ارتباطات مختلف اعم از ترشحات و ارتباطات خونی به افراد دیگر منتقل کند.

وی با بیان اینکه تا این لحظه گزارشی از ابتلا به بیماری در استان نداشته‌ایم، اظهار کرد: گزاش ابتلا به این بیماری در ماه گذشته در زاهدان باعث شد تا اقدامات پیشگیری را در استان آغاز کنیم و خواستار سمپاشی محیط نگهداری دام و بدن دام توسط دامداران شدیم تا کنه‌ها نابود شده و احتمال انتقال بیماری از طریق این حشرات کاهش یابد.

این مسئول ادامه داد: فصل‌های گرم سال فصل تزاید کنه‌ها است و در حد توان سم تهیه کرده و در اختیار دامداران سنتی قرار داده‌ایم تا از روند ازدیاد این حشرات جلوگیری شود و متعاقبا احتمال انتقال بیماری از کنه‌های آلودگی کاهش یابد.

نقیبی اضافه کرد: احتمال ابتلا به بیماری در تمام افرادی که با دام سروکار دارند وجود دارد به همین جهت باید دقت کافی را داشته و نکات ایمنی و پیشگیرانه را جدی بگیرند.

مردم اقدام به ذبح دام در منازل نکنند
وی در ادامه توصیه‌هایی به همشهریان داشته و بیان کرد: همشهریان به هیچ وجه اقدام به کشتار دام در منزل نکنند چراکه هرگونه ارتباط با دام آلوده امکان انتقال بیماری را فراهم می‌کند و معمولا در منازل لباس‌هاو لوازمی که امنیت ذابح و اطرافیان را فراهم کند وجود ندارد.

گوشت را پیش از مصرف در یخچال نگهداری کنید
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین افزود: در صورتی که افراد در منازل اقدام به کشتار دام کنند باید از لباس‌های مخصوص استفاده شده در کشتارگاه‌ها ، ماسک، چکمه، دستکش، عینک مخصوص و سایر لوازم مورد نیاز که مانع انتقال ویروس به بدن انسان می‌شود استفاده کنند و پس از کشتار اقدام به ضدعفونی محل کنند و بالافاصله پیش از قطعه قطعه کردن گوشت آن را به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند.

نقیبی ادامه داد: قرار دادن گوشت در دمای بین 4 تا 8 درجه (دمای یخچال) ویروس بیماری تب خونریزی دهنده کریمه و کنگو را غیرفعال می‌کند به همین جهت توصیه می‌شود همشهریان به هیچ وجه از گوشتی که به مدت 24 ساعت در این دما قرار نگرفته استفاده نکنند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه از چند سال گذشته با تمهیدیاتی که اندیشیده شد در کشتارگاه‌های استان دام پس از ذبح به مدت 24 ساعت در اتاق‌های سردی نگهداری می‌شود تا هرگونه ویروس احتمالی غیرفعال شده و گوشتی سالم به بازار عرضه شود.

به تاییده سازمان دامپزشکی بر روی فراوده‌های دامی دقت کنید
این مسئول با بیان اینکه مردم به هیچ وجه از مکان‌های غیرمجاز اقدام به تهیه گوشت نکنند، اظهار کرد: مردم تنها از مکان‌های مجاز که دارای تاییده سازمان دامپزشکی است اقدام به تهیه محصولات دامی کنند و فریب افرادی که درحاشیه جاده‌ها اقدام به فروش گوشت می‌کنند را نخورند چراکه این مساله منشا خطرات جدی است.

نقیبی خاطرنشان کرد: در این مدت ویدئوهای کوتاه آموزشی در جهت آگاهی بخشی و راه‌های پیشگیری بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو از سوی سازمان دامپزشکی کشور تهیه شده و در گروه‌های خبری پخش شده است که مردم می‌توانند با مراجعه به این فیلم‌ها اطلاعات کاملی را در خصوص این بیماری کسب کنند.
انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان