۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین اقداماتی که آثار منفی در فضای تبلیغات انتخابات داشته باشد، ممنوع است/ارسال ۶۸ مورد تخلفات رسانه‌های در انتخابات به دستگاه قضایی
کد خبر: ۲۴۴۴۸۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۶ ساعت: ۱۵:۴۸ ↗ لینک کوتاه

رحمانی فضلی در نشست خبری:

اقداماتی که آثار منفی در فضای تبلیغات انتخابات داشته باشد، ممنوع است/ارسال ۶۸ مورد تخلفات رسانه‌های در انتخابات به دستگاه قضایی

وزیر کشور گفت: تاکنون ۶۸ مورد تخلفات رسانه‌ها در انتخابات را به دستگاه قضایی ارسال کردیم.

اقداماتی که آثار منفی در فضای تبلیغات انتخابات داشته باشد، ممنوع است/ارسال ۶۸ مورد تخلفات رسانه‌های در انتخابات به دستگاه قضایی
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز شنبه(16 فروردین ماه) در محل این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به تشکیل جلسات کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنده در 66 جلسه این کمیسیون حضور داشتم، از نظر شکلی این مناظره ها به خوبی برگزار شد و تلاش شد تا مساوات و عدالت در آن رعایت شود، البته شکایت‌هایی هم از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به این کمیسیون رسیده است که به طور مثال یک مورد بحث زمان بود که در مناظره دیروز رعایت شد.
 
وی افزود: مسائل مربوط به توهین را هم گروه تعیین شده بررسی می‌کنند و در جلسه آخر مناظره به تصمیات اتخاذ شده عمل خواهد شد.



رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آخرین وضعیت پدیده شاندیز اظهار داشت: پدیده شاندیز موضوع پیچیده‌ای بود بیش از 100 هزار نفر سهام خریده بودند، از ابتدای کار تمامی موارد بر خلاف قانون و مقررات جاری بوده است.


وزیر کشور اضافه کرد: این شرکت از زمان ثبت، اعلام، تبلیغ و فروش سهام دچار اشکالات جدی بود، لذا دولت رسیدگی به این موضوع را به قوه قضاییه سپرد.

وی تاکید کرد: دستگاه قضا و نیروی انتظامی در مورد رسیدگی به موضوع پدیده همکاری کردند، چهارشنبه هفته گذشته تصمیم گرفته شد که پروژه به صاحبان اصلی خود سپرده شود، از نظر ما این پروژه دیگر مشکلی نداشته و مسئله حسابرسی انجام شده است این شرکت بدهی‌های بسیاری به سازمان مالیاتی داشت که بخشی از آن تقسیط و بخشی از آن هم بخشیده شد.


رحمانی فضلی با بیان اینکه این پروژه بدهی‌هایی که به وزارت رفاه داشت که مورد بخشش و تقسیط قرار گرفت گفت: مشکل این پروژه با وزارت نیرو هم برطرف شد. 


وی با بیان اینکه اتاق معاملات بورس پدیده را در مشهد راه‌اندازی کردیم، تصریح کرد: اکنون سهام اصلی این شرکت در دست سهام‌داران است و دو و نیم برابر سهام قبلی را به سهام‌داران پرداخت کردیم.


وزیر کشور افزود: نماد این پروژه 52 طبقه بود که وزارت راه به آن ایرادات بسیاری را وارد کرده بود، در نهایت این وزارتخانه با 34 طبقه موافقت کرد.


رحمانی فضلی عنوان کرد:  اجازه تبلیغات آن به صداوسیما داده شد. صدا و سیما چند وقت است که کار تبلیغات را انجام می‌دهد. خوشبختانه با تلاش وزارت کشور و با همکاری تمام دستگاه‌ها این موضوع پیچیده را که 500 هزار نفر در این پروژه درگیر بودند، حل می‌کنیم.


وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین اقدامات انجام شده برای مبارزه با قاچاق اظهار داشت: این موضوع یکی از مسائل مهم جامعه است، آمار و ارقام مختلفی هم در حوزه‌های مختلف مطرح شده است، قبلا 25 میلیارد دلار قاچاق قطعی بود اما با جدیت دولت یازدهم و همکاری سایر دستگاه‌ها همه عزم برخورد با آن را داشتند.


وزیر کشور تصریح کرد: آخرین آمار ستاد مبارزه با قاچاق بر اساس شاخصه‌ها این است که قاچاق به نصف رسیده و رقم تا 12.5 میلیارد دلار کاهش یافته است.


رحمانی فضلی ادامه داد: مبارزه با قاچاق تنها به صورت فیزیکی نبود، در قوانین و مقررات نیز تغییراتی صورت گرفته در بحث نقل و انتقال کالا و بازرسی کالا به ویژه در گمرک اتفاقات خوبی رخ داده که در نهایت این رقم به 12.5 میلیارد دلار رسید.


وی افزود: موضوع مبارزه با قاچاق میان بخشی است و تنها دست دولت نیست، لذا همه دستگاه‌ها باید کمک کنند و عزم جدی داشته باشند تا این آمار هم کاهش یابد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود درباره شهادت مرزبانان میرجاوه و پاسخ پاکستان به پیگیری‌های ایران اظهار داشت: آن منطقه، منطقه‌ای بوده که امکان چنین عملیاتی در آن وجود نداشته است، در اقدام تروریستی که صورت گرفت نیروها از طریق پاکستان وارد مرز شدند خود آنها نیز قبول کردند ورودی از مرزهای پاکستان بوده است.

وزیر کشور تصریح کرد: بنده اعتراض خود را به دولت پاکستان اعلام کردم، وزارت کشور تلاش‌های جدی در این زمینه انجام داد، با سفر ظریف وزیر امورخاجه و معاون امنیتی وزارت کشور به اسلام آباد قرار شد که این کشور مسئولیت حراست از مرزهای خود را بپذیرد و ما هم به آنها کمک کنیم. بر این اساس پاکستان قول داده که در آرایش مرزها تجدید نظر کند و با ایران همکاری لحظه‌ای داشته باشد.

وی تاکید کرد: طی مذاکراتی که داشتیم، خواستار شناسایی و تحویل تروریست‌ها از سوی پاکستان شدیم آنها هم قول انجام این کار را دادند و امیدواریم در عمق مرزهای پاکستان امنیت برقرار شود.

رحمانی‌فضلی در پاسخ به سوالی درباره تخلفات رسانه‌ها بیان داشت: تا به امروز 68 مورد تخلف خبرگزاری ‌ها و روزنامه‌های برخوردار از منابع عمومی به مراجع قضایی ارسال شده است. حتما مردم درمورد این عملکرد رسانه‌ها قضاوت خواهند کرد، به دادستانی در خصوص تخلفات رسانه‌ای گفته‌ایم که پیگیری کند و انتظار ما از مدیران و مالکان رسانه‌ها این است که قانون را رعایت کنند.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی گفت:‌ در این زمینه هم با هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی به این نتیجه رسیدیم که انتخابات به صورت تمام الکترونیکی در 142 شهر و 9 هزار و 752 شعبه اخذ رأی برگزار شود، با این اقدام می‌توانیم اطمینان خاطری به شورای نگهبان دهیم تا انتخابات آینده مجلس و خبرگان رهبری به صورت تمام الکترونیکی برگزار شود.

وزیر کشور تصریح کرد:‌ رأی گیری در انتخابات ریاست جمهوری به صورت دستی است اما شورای نگهبان به ما اجازه داده تا از دستگاه تشخیص هویت رأی دهندگان استفاده کنیم. با این اقدام دیگر امکان رأی دادن با شناسنامه‌های جعلی، فوت شدگان و افراد زیر 18 سال وجود ندارد.

رحمانی فضلی با اشاره به اخلال در مراسم سخنرانی رئیس جمهور در حرم مطهر امام راحل گفت: در همان روز دستور رسیدگی به معاونت انتظامی و وزارت اطلاعات را دادیم تا به آن رسیدگی کنند هنوز گزارشی دال بر سازماندهی شدن به ما نرسیده است.

وزیر کشور با اشاره به بازداشت برخی از ادمین‌های کانال‌های تلگرامی و پیگیری از سوی دولت نیز اظهار داشت: قبل از عید پیگیری‌های زیادی در این باره داشتم هم با رئیس قوه قضاییه جلسه داشتم و هم سه جلسه با دادستان کل رایزنی کردم.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه با دادستان تهران نیز گفتگوهایی را داشتم افزود: مواردی که به نظر من می‌توانست به احقاق حق این افراد کمک کند را به صورت مکتوب ارسال کردم با این حال این عزیزان معتقدند اسناد و مدارکی وجود دارد که این افراد باید بازداشت می‌شدند.

وی با بیان اینکه بنده اطلاع دقیق علمی از آن مستندات ندارم، گفت: به هرحال ما گزارش‌هایی را از روند بررسی‌ها به دولت ارسال کردیم اما قوه قضاییه همچنان معتقد است که این افراد باید در بازداشت بمانند. به این عزیزان توصیه کردیم که بررسی‌های لازم صورت بگیرد و اگر ضمانتی یا وثیقه‌ای لازم باشد اعلام کنند تا در ایام انتخابات القای شائبه جلوگیری از فعالیت یکی از نامزدها یا ستادها در جامعه ایجاد کشود و خانواده‌ها از نگرانی خارج شوند. به هرحال قوه قضاییه در موضع قانونی خود است و می‌گوید آنها باید در بازداشت باقی بمانند.
 
رحمانی فضلی در پاسخ به این سوال که با توجه به شکایت دانش آشتیانی، به او اجازه پاسخ به اتهاماتی که در مناظره‌ها به وی وارد شد را می‌دهید، گفت: توصیه ما این است که نامزدها در بیان نظرات در برنامه‌های خود حقوق دیگران را ضایع نکنند، کسانی که در خود این آمادگی را می‌بینند که مدیریت اجرایی کشور را بر عهده بگیرند باید اصول حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران در اخلاق عمومی را رعایت کنند.


وی افزود: در مورد این موضوع دیروز نامزدها هم پاسخ این مسائل را دادند به هر حال شکایتی از طرف دانش آشتیانی رسیده و قرار است در کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات پیگیری شود.


رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: تاکنون بنده در 6 جلسه کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات حاظر شده‌ام که در این کمیسیون مسئله توهین به نامزدها یا افراد دیگر هم بررسی می‌شود.


وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه واکنش وزارت کشور به فیلم منتسب به فرمانداز ملایر چیست اظهار داشت: این موضوع را در سایت‌ها دیده‌ام و دستور پیگیری داده ام که البته فرمانداری ملایر هم تکذیبیه داده که مسئله به صورتی که در سایت‌ها مطرح شده نبوده است.


وی با اشاره به اینکه اطلاعاتی که نامزدها بیان می‌کنند باید موثق و داوری‌ها بر اساس مدارک مستند باشد گفت: وقتی برخی دوستان آمار غلط می‌دهند در افکار عمومی ایجاد شبهه می‌کنند و مسیر انتخابات در مسیر غیر واقعی قرار می‌گیرد، بنابراین حق همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی این است که برخی اطلاعات غلطی  که به عملکرد آن‌ها نسبت داده می‌شود، از حق خود دفاع کنند این اقدام با دفاع دستگاه‌های اجرایی از یک نامزد فرق می‌کند برخلاف قانون هم نیست.


وزیر کشور با اشاره به وعده‌های یارانه‌ای برخی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: قبلا رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه موضع‌گیری کرده و بیان داشته که افزایش یارانه باید مراحل قانونی خود را طی کند.


وی با بیان اینکه رئیس مجلس تأکید کرده که منابع لازم برای دو برابر کردن یارانه‌ها وجود ندارد تصریح کرد: کسانی که این وعده‌ها را می‌دهند باید برای مردم توضیح دهند منابع خود را از کجا می‌خواهند تأمین کنند.


وزیر کشور در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایجاد سامانه کارانه توسط یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مشکل قانونی ندارد گفت: حقوقدانان وزارت کشور گفته‌اند که این اقدام غیر قانونی است این اقدام به نوعی تطمیع است و شائبه خرید و فروش آراء در آن وجود دارد.


وی تأکید کرد: در وزارت کشور در حال پیگیری این موضوع هستیم، اگر به جمع‌بندی نهایی رسیدیم که این موضوع خلاف قانون است آن را اعلام کرد.


وزیر کشور تاکید کرد: بنده معتقدم باید به شعور مردم ایمان داشته باشیم هر کاری که در قالب هتک حرمت، دروغ یا اقدام غیرقانونی انجام شود همه آنها در ذهن مردم می‌ماند و نتیجه‌اش در انتخابات تجلی می‌کند.


وی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه منظارت انتخاباتی باید در یک فضای آرام منطقی و با رعایت قوانین برگزار شود، تأکید کرد: برخی تحریم‌ها این بود که ممکن است مناظره‌ها موجب تحریک هواداران شود و اقداماتی خلاف امنیت کشور رخ دهد که هیچ اتفاقی در این زمینه نیافتاده و ما امنیت نظم و آرامش در حوزه‌های تبلیغاتی خواهیم داشت.


رحمانی‌فضلی در خصوص سوالی مبنی بر اینکه روز گذشته همه دستگاه‌های دولتی نسبت به اظهارات نامزدها واکنش نشان دادند، آیا این مسئله تخلف به سود دولت نیست، اظهار داشت: ‌سخنان و قضاوت‌های نامزدها باید مستند و مبتنی بر مدارک باشد، وقتی برخی دوستان مسائلی را مطرح می‌کنند که اساسا غلط است و شائبه ناکارآمدی را در جامعه ایجاد می‌کند و مسیر انتخابات را تغییر می‌دهد این حق همه دستگاه‌ها است که نسبت به عملکرد خود دفاع کنند.

وی با اشاره به بسته شدن ستاد یکی از کاندیداهای انتخاباتی در شهر مشهد نیز اظهار داشت: ممکن است از قبل توصیه‌هایی به ستادها شود اگر مواردی به صورت خودسرانه مانع سخنرانی شوند وزارت کشور مسئول است و نباید این اتفاق رخ دهد، به هرحال گاهی قوه قضاییه حکمی را صادر می‌کند که در این صورت باید مسیر قانونی را دنبال کنیم.
 
انتهای پیام/ 1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان