۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ۱۶ درصد مردم قزوین دچار افسردگی هستند/ افزایش آمار مصرف دخانیات در بانوان
کد خبر: ۲۴۲۴۳۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۴ ساعت: ۱۱:۵۲ ↗ لینک کوتاه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان:

۱۶ درصد مردم قزوین دچار افسردگی هستند/ افزایش آمار مصرف دخانیات در بانوان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با اشاره به اینکه ۱۶ درصد از آمار جمعیتی استان دچار افسردگی هستند، گفت: باید با مجموعه‌ای از اقدامات پیشگیرانه و تغییر در شیوه زندگی از بروز یا افزایش افسردگی در جامعه جلوگیری کنیم.

 ۱۶ درصد مردم قزوین دچار افسردگی هستند/ افزایش آمار مصرف دخانیات در بانوان
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، منوچهر مهرام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین پیش از ظهر امروز(سه‌شنبه) در مراسم استانی هفته سلامت که با حضور مسئولان استانی در دبیرستان فرزانگان شهدای شالباف قزوین برگزار شد، اظهار کرد: بحث سلامت در دنیا علاوه بر ابعاد جسمی، بعد روحی و اجتماعی مردم جامعه را نیز در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به شعار هفته سلامت در سال جاری با عنوان "زندگی سالم با نشاط و امید" افزود: در تعریف سلامت بخش مربوط به سلامت روان مورد غفلت قرار گرفته است این در حالی است که متاسفانه 30 درصد مردم کشور دچار اختلالات روانی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین خاطرنشان کرد: متاسفانه نگاه غیرمنطقی و نادرستی در مورد تعریف بیماری‌ها و اختلالات روانی وجود دارد درحالیکه این موضوع طیف بسیار وسیعی داشته به طوریکه اضطراب و افسردگی و پرخاشگری نیز به نوعی اختلال و بیماری روانی محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه 16 درصد از آمار جمعیتی استان دچار افسردگی هستند، ادامه داد: باید با مجموعه‌ای از اقدامات پیشگیرانه و تغییر در شیوه زندگی و ارتباطاتمان از بروز یا افزایش اختلالات روانی در جامعه جلوگیری کنیم.

مهرام بیان کرد: یکی از موارد موثر در افزایش اختلالات روانی در بین مردم استفاده بیش از حد فناوری‌های نوین همچون گوشی‌های تلفن همراه، کامپیوتر و لب تاب است بنابراین لازم است تا با ایجاد محدودیت در زمان استفاده از این وسایل، ارتباطات اجتماعی و خانوادگی خود را افزایش دهیم.

میزان مصرف نمک در بین مردم قزوین بسیار بالاست
این مسئول تصریح کرد: باید نوع آموزش درس‌ها و نحوه آزمون دانش‌آموزان و محصلان تغییر کند چراکه فشار جسمی و روانی فراوانی به آنها تحمیل می‌شود از سوی دیگر آزمون سراسری کنکور نیز به جای اینکه عاملی برای انجام سنجش منطقی در میان آزمون دهندگان باشد به عامل استرس زا تبدیل شده است.

وی با اشاره به میزان بالای استفاده نمک در جامعه عنوان کرد: متاسفانه میزان مصرف نمک در بین مردم قزوین بسیار بالاست همین امر موجب شده تا آمار بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون و سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های مرتبط دیگر در استان بالا باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین ادامه داد: نیاز به خونسازی در بانوان بسیار است بنابراین باید از قرص آهن جهت تامین آن در بدن استفاده کنند از این رو قرص آهن با همکاری آموزش و پرورش و علوم پزشکی به شکل رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

وی در ادامه با ابراز تاسف از آمار رو به رشد مصرف دخانیات در میان بانوان بیان کرد: متاسفانه آمار مصرف دخانیات در میان بانوان و دختران در حال افزایش است و برخی بر این باورند که قلیان زیان کمتری نسبت به سیگار دارد در حالیکه ضرر قلیان از مصرف سیگار نیز بیشتر است و طعم میوه‌ای بودن آن هم از میزان سموم موجود در آن نمی‌کاهد.

مهرام در پایان با تاکید بر آموزش مهارت نه گفتن گفت: دانش‌آموزان باید مراقب باشند و هرگز از افراد ناشناس، آدامس مشکوک، دارو، مسکن و قرص‌هایی تحت عنوان بهبود حافظه و یا چیزهای دیگر نگیرند زیرا بسیاری از اینها دارای مواد مخدر بوده و فرد را به سمت اعتیاد کامل پیش می‌برد.

انتهای پیام/7003



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان