۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین حقوق شهروندی در آبیک رعایت نمی‌شود/کیفیت پایین آب مصرفی و هوای آلوده مردم را گلایه‌مند کرده است
کد خبر: ۲۳۷۷۰۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۶ ساعت: ۱۰:۲۶ ↗ لینک کوتاه

گزارش روز؛

حقوق شهروندی در آبیک رعایت نمی‌شود/کیفیت پایین آب مصرفی و هوای آلوده مردم را گلایه‌مند کرده است

رئیس دادگستری شهرستان آبیک با بیان اینکه حقوق شهروندی در آبیک رعایت نمی‌شود؛ عنوان کرد: کیفیت آب مناسب نیست؛ اگر قدمت آبیک و نظرآباد را در نظر بگیریم متأسفانه آبیک با وجود قدمت زیاد از داشتن یک فضای سبز بی‌بهره‌ است و مردم در عذاب به سر می‌برند.

حقوق شهروندی در آبیک رعایت نمی‌شود/کیفیت پایین آب مصرفی و هوای آلوده مردم را گلایه‌مند کرده است
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ بنی‌هاشمی رئیس دادگستری شهرستان آبیک با اشاره به لزوم توجه به حقوق شهروندی، اظهار کرد: حقوق شهروندی از پیدایش زندگی اجتماعی مطرح بوده و با شکل گیری دولت ملت‌های نوین، این حقوق منجسم نهادینه شد و در چارچوب این حقوق، و در این راستا دولت در قبال مردم وظایفی دارد که این وظایف در قالب حقوق شهروندی مطرح شده است.

وی افزود: شهروندان از حق زندگی شایسته و لوازم آن مانند آب بهداشتی، غذای مناسب، ارتقای سلامت، بهداشت محیط، درمان مناسب، دسترسی به دارو، تجهیزات، کالاها و خدمات پزشکی، درمانی و بهداشتی منطبق با معیارهای دانش روز و استانداردهای ملّی، شرایط محیط زیستی سالم و مطلوب برای ادامه زندگی برخوردارند.

بنی‌هاشمی با اشاره به ماده ۱۱۳ منضور حقوق شهروندی مطرح کرد: هر شهروند حق بهره‌مندی از محیط‌ زیست سالم، پاک و عاری از انواع آلودگی، از جمله آلودگی هوا، آب و آلودگی‌های ناشی از امواج و تشعشعات مضر و آگاهی از میزان و تبعات آلاینده‌‌های محیط ‌زیست را دارد؛ دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آلاینده‌های زیست ‌محیطی به‌ویژه در شهرهای بزرگ، تدابیر لازم را اتخاذ می‌کنند.

وی تصریح کرد: عدم توجه به ملاحظات زیست محیطی سبب افت کیفیت زندگی مردمی می‌شود که در آن کشور زندگی می‌کنند و آلودگی هوا دقیقا نتیجه همین بی‌توجهی به شاخص‌های اصلی زندگی است.

رئیس دادگستری شهرستان آبیک، بیان کرد: اگر شعار محیط زیست می‌دهیم، باید در عمل نشان دهیم که چقدر محیط زیست اهمیت دارد، آن موقع است که لایحه بسیار مهمی مثل هوای پاک می‌تواند دو فوریتی گرفته و مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی یادآور شد: تمام حقوقی که در قانون برای یک فرد درنظر گرفته شده است که بر مبنای حقوق شرعی و قانونی است را حقوث شهروندی می‌گویند.

این مسئول با بیان اینکه در فصل سوم تحت عنوان حقوق ملت و اصل نوزدهم قانون اساسی مطرح شده است، عنوان کرد: دولت موظف است حقوق مردم را رعایت کرده و در این راستا حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه حقوق شهروندی در قانون‌ ذکر شده و نیاز به طرح مجدد آن نیست، تصریح کرد: ما نیاز به رعایت این حقوق داریم؛ تصویب دوباره این منشور کار مناسبی نیست.

رفع آلایندگی نیروگاه شهید رجایی جزو مطالبات مردم است

رئیس دادگستری شهرستان آبیک با تأکید بر اینکه وضعیت حقوق شهروندی در آبیک مطلوب نیست، متذکر شد: اولین حقوق مردم نفس کشیدن است که خداوند برای انسان قرار داده است.

وی مطرح کرد: ما از نظر آلودگی هوا دو مشکل از جمله سیمان آبیک و نیروگاه شهید رجایی داریم که وضعیت هوای آبیک را نامطلوب کرده است که حقوق مردم را زیر پا گذاشتند.

بنی‌هاشمی با بیان اینکه حقوق شهروندی در آبیک رعایت نمی‌شود؛ عنوان کرد: کیفیت آب هم که یکی از اصلی‌ترین حقوق شهروندی است، مناسب نیست و از کیفیت لازم را ندارد.

وی با اشاره به وضعیت بد فضای سبز در آبیک، عنوان کرد: اگر قدمت آبیک و نظرآباد را در نظر بگیریم متأسفانه آبیک با وجود قدمت زیاد از داشتن یک فضای سبز بی‌بهره‌ است و مردم در عذاب به سر می‌برند.

رئیس دادگستری آبیک گفت: امیدواریم رفع آلایندگی نیروگاه شهید رجایی که در حوزه استحفاظی استان قزوین قرار دارد و جزو مطالبات مردم شهرستان آبیک نیز است به سریال ناتمام شرکت سیمان تبدیل نشود و با پیگیری عملی مسئولان، مردم آبیک چشمشان به پاک بودن این نیروگاه بیفتد و دیگر معترض و گلایه‌مند نباشند.

بی‌هاشمی در پایان گفت: در حقیقت رسانه‌ها باید کمک کنند تا آلودگی هوا و حق شهروندان برای تنفس هوای پاک در اولویت قرار گیرد.
انتهای پیام/2002

منبع: نگاه آبیک

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان