۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین ۴ جلد کتاب"فار" با محوریت وصیت‌نامه شهدای قزوین منتشر شده است
کد خبر: ۲۳۵۴۹۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۱ ساعت: ۹:۲۸ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بنیاد شهید استان:

۴ جلد کتاب"فار" با محوریت وصیت‌نامه شهدای قزوین منتشر شده است

مدیرکل بنیاد شهید قزوین بیان کرد: در چهار جلد کتاب فار وصیت‌نامه یک هزار و ۳۰۵ شهید به چاپ رسیده و با هدف شناساندن سیره شهدا مورد استفاده علاقمندان است.

۴ جلد کتاب"فار" با محوریت وصیت‌نامه شهدای قزوین منتشر شده است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ غلامرضا حقایق‌پور، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین روز گذشته(جمعه) در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر قزوین، گفت: 22 اسفند، روز بزرگداشت شهدا و سالروز تاسیس بنیاد در سال 1358 به فرمان امام خمینی(س) می‌باشد که این ایام را به همه مردم استان تبریک می‌گویم.

وی افزود: در سال 83، 22 اسفند به نام روز بزرگداشت شهدا نامگذاری شده تا فرصت مغتنمی برای تبیین رشادت‌ها و ایثارگری‌های شهدا به آحاد جامعه باشد.

حقایق‌پور گفت: از سال 83 تا 92 اقدامات ویژه‌ای در خصوص پاسداشت روز بزرگداشت شهید صورت نگرفته ولی از سال 92 به بعد برنامه‌های مختلفی انجام شده که اکنون 44 درصد مردم با این روز آشنا هستند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین گفت: بزرگداشت شهدا، روز تجلی ارزش‌های متعالی انسانی، تکریم خالقان و به وجود آورندگان جمهوری اسلامی می‌باشد و همانند سایر ایام در باور و اعتقادات مردم نهادینه شده است.

این مسئول با بیان اینکه استان قزوین برای پیروزی و تحکیم جمهوری اسلامی سه هزار شهید و 7 هزار جانباز و آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، افزود: اکنون بنیاد خدمات موثری به نمایندگی از رهبری، نظام و دولت به جامعه ایثارگران ارایه می‌دهد که قابل بیان نیست.

بهره‌گیری مسوولان از 121 نخبه شاهد و ایثارگر

حقایق‌پور به تشریح فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت و گفت: تعداد یکصد و 21 نفر از ایثارگران ما تحت عنوان نخبگان شاهد و ایثارگر مشغول به فعالیت هستند که این پتانسیل در استان قزوین باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد و از ظرفیت‌های آنان در حوزه‌های مختلف استفاده ‌شود.

وی به طرح سپاس اشاره کرد و افزود: در راستای منویات رهبری و سیاست‌های دولت، 9 هزار دیدار عاطفی از جامعه ایثارگران توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ساخت مجتمع فرهنگی ورزشی و توانبخشی شهید رجایی از سال 1388 کلید خورده است، گفت: طی سال‌های گذشته این پروژه به دلیل مشکلات اعتباری متوقف شده بود که در سفر ریاست جمهوری به استان قزوین اعتبارات لازم تخصیص یافته و تا پایان دولت یازدهم به بهره‌برداری می‌رسد و آماده ارایه‌ی خدمات به جامعه ایثارگران و عموم مردم خواهد بود.

ارایه‌ خدمات‌دهی به 16 هزار نفر در کانون شاهد
حقایق‌پور به کانون فرهنگی شاهد اشاره کرد و افزود: سطح این کانون در کشور درجه یک است و خدمات مختلفی در 8 انجمن قرآنی، ورزشی، فرهنگی و آموزشی و غیره به 16 هزار نفر اعم از ایثارگر و غیر ایثارگر ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح خاطره‌نگاری والدین شهدا استان قزوین از دو سال گذشته آغاز شده است، افزود: این طرح در کشور فقط در این استان اجرا و به اتمام رسیده است که از این خاطرات نگهداری می‌شود تا برای آیندگان مورد استفاده قرار بگیرد.

حقایق‌پور با اشاره به اینکه موزه شهدای قزوین بعد از تهران بی‌نظیرترین موزه کشور است، گفت: این موزه در موقعیت جغرافیایی خوبی قرار دارد و گردشگران از نقاط مختلف کشور، از آثار به نمایش گذاشته آن بازدید می‌کنند.

ارایه‌ خدمات به 5 هزار دانشجوی شاهد و ایثارگر
این مسئول افزود: در حدود 5 هزار دانشجو شاهد و ایثارگر از سراسر کشور در استان قزوین مشغول به تحصیل می‌باشند که بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین افتخار خدمات‌دهی به این قشر معظم جامعه دارد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین گفت: بنیاد برنامه‌های مختلف فرهنگی و ترویجی برگزار می‌کند که برپایی مراسم، یادواره‌ها و نمایشگاه‌ها در مناسبت‌های طی سال، از جمله آنها است.

حقایق‌پور افزود: سایت خط سرخ، اولین سایت کشور است که امیران، سرداران و 3 هزار شهید استان قزوین را معرفی می‌کند و اکنون مورد استفاده علاقمندان است.

وی گفت: بنیاد در عرصه‌ فرهنگی و ترویجی، 50 عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف منتشر کرده که آخرین کتاب و موثرترین آن کتاب فار (مجموعه‌ی وصایای شهدای استان قزوین) در چهار جلد است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین افزود: در چهار جلد کتاب فار وصیت‌نامه یک هزار و 305 شهید به چاپ رسیده و با هدف شناساندن سیره شهدا مورد استفاده علاقمندان است.

حقایق‌پور با اشاره به مرکز علمی و کاربردی بنیاد گفت: این مرکز در 7 رشته تحصیلی مقطع کاردانی و 5 رشته تحصیلی مقطع کارشناسی به دانشجویان خدمات ارایه می‌دهد که تاکنون 600 نفر دانش آموخته داشته و 900 نفر نیز در این مرکز مشغول به تحصیل هستند.

وی به مرکز مشاوره قزوین اشاره کرد و افزود: سطح این مرکز در کشور درجه یک است و مشغول ارایه خدمات به ایثارگران است که بزودی خدمات آن شامل حال عموم مردم می‌شود.

مهمترین رسالت بنیاد اجرای برنامه‌های ترویجی و فرهنگی
وی گفت: مهمترین رسالت بنیاد شهید و امور ایثارگران اجرای برنامه‌های ترویجی و فرهنگی است، البته این نهاد خدمات حمایتی نیز به جامعه ایثارگران ارایه می‌دهد که در برابر عظمت و بزرگی آنها قابل بیان نیست.

حقایق‌پور با اشاره به اینکه ایثار برجسته‌ترین ارزش‌های انسانی است، افزود: ایثار انواع مختلفی دارد گاه در بذل مال و گاهی در جان است ولی در مکتب انسان‌سازی، ایثار در بخش جان در راه خدا شهادت نام دارد که این مرتبه از ارزش والایی برخوردار است.

وی گفت: فرهنگ ایثار و شهادت نتیجه والاترین ارزش‌هایی است که یک انسان مخلص می‌تواند به آن مقام دست یابد و همچنین می‌تواند فضای جامعه را تحت تاثیر قرار بدهد و برکات فراوانی شامل حال مردم شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین افزود: ایجاد امنیت جمهوری اسلامی مدیون ایثارگران و کسانی است که جان خود را در طبق اخلاص قرار داده و تقدیم انقلاب کردند.

این مسئول گفت: دشمنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون همواره با انواع توطئه‌ها تلاش دارند مردم ایران به ویژه جوانان را از اعتقادات دینی دور کنند، از ایثارگری‌های شهدا و جانبازان الگوگیری نکنند، از فرهنگ ایثار و شهادت دور باشند و نقش بی بدیل فرهنگ ایثار و شهادت را در عرصه‌های داخلی و جهانی کم رنگ و بی‌تاثیر نمایند.

فرهنگ ایثار و شهادت اثرات بی‌شماری در جامعه دارد

وی با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت در ابعاد مختلف اثرات بی‌شمار و ارزنده‌ای برای جامعه دارد، گفت: این فرهنگ در بعد اجتماعی ایجاد روحیه‌ی ایثار و از خود گذشتگی بین آحاد جامعه می‌شود و در بعد سیاسی نیز همه مسئولان کشور علی‌رغم گرایش‌های مختلف در جهت خدمت به مردم همدل باشند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین افزود: همچنین با نهادینه شدن این فرهنگ در جامعه، مردم با گرایش‌های مختلف در دفاع از اسلام، آرمان‌های امام خمینی(س) و ارزش‌های جمهوری اسلامی با تاسی از رهبری، آگاهانه عمل می‌کنند.

این مسئول گفت: فرهنگ ایثار و شهادت در بعد اقتصادی منجر به کاهش فقر و معنا بخشیدن به اقتصاد مقاومتی می‌شود و همچنین در بعد امنیتی موجب برقراری آرامش و امنیت در کشور می‌شود که همین بستر مناسب رشد اقتصادی و رسیدن به استقلال و خودکفایی است.

وی افزود: فرهنگ ایثار و شهادت در حوزه‌ی داخلی کشور تلاش برای خدمت به مردم است و تحقق عدالت، یکپارچگی، اطاعت از رهبری و سوق کشور به سمت استقلال و خودکفایی می‌باشد و در حوزه‌ی خارجی نیز توطئه‌های دشمنان را خنثی و تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کند.

ترویج فرهنگ شهادت وظیفه همگانی است
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین افزود: نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت نه تنها یک وظیفه دینی بلکه تکلیف همگانی است که با امنیت جمهوری اسلامی گره خورده و پیوند ناگسستنی دارد.

حقایق‌پور گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به صورت مستقیم با برگزاری مراسم‌های مختلف و همچنین با تولید محصولات فرهنگی کتاب و فیلم توسط نخبگان، دلسوزان و علما ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و همه باید در نهادینه کردن آن تلاش کنند زیرا منشا خیر و برکت است.

وی افزود: بسیاری از مشکلات جامعه نتیجه فاصله گرفتن از فرهنگ ایثار، شهادت و ازخودگذشتگی است به همین دلیل باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین گفت: فرهنگ ایثار و شهادت ترجیح منافع جمعی بر فردی است و این موضوع منجر به کاهش معضلات اجتماعی و بسیاری از مشکلات جامعه می‌شود براین اساس باید همه مسوولان در نهادینه کردن آن تلاش کنند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان