۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین مسئولان فرااستانی اشراف لازم برای نگارش برنامه‌های تخصصی استان را ندارند
کد خبر: ۲۳۲۳۸۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۳ ساعت: ۱۳:۱۷ ↗ لینک کوتاه

رئیس کل دادگستری استان قزوین:

مسئولان فرااستانی اشراف لازم برای نگارش برنامه‌های تخصصی استان را ندارند

رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: همه به خوبی می‌دانیم که مسئولان فرا استانی به دلیل عدم حضور، اشراف لازم را برای نگارش برنامه‌ای متناسب با نیازهای تخصصی استان ندارند.

مسئولان فرااستانی اشراف لازم برای نگارش برنامه‌های تخصصی استان را ندارند
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، جمال انصاری رئیس کل دادگستری استان قزوین پیش از ظهر امروز(سه‌شنبه)در نشست شورای مسئولان قضایی استان اظهار کرد: در برنامه چهارم توسعه قضایی مبانی کار دستگاه قضا از سال 1396 لغایت سال 1400 تدوین شده است تا راهبرد کارها مشخص باشد.

وی ادامه داد: وقتی از برنامه چهارم توسعه قضایی صحبت می‌کنیم در واقع بخشی از بیان برنامه در برنامه ششم توسعه کشور را در برمی‌گیرد بنابراین منطبق با برنامه‌های دستگاه قضا، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و دیدگاه‌های رئیس محترم قوه قضائیه است.

رئیس کل دادگستری استان قزوین اضافه کرد: یکی از نقاط اختلاف در برنامه محوری کشور این است که برخی به نگاه متمرکز و برخی به نگاه غیرمتمرکز و همچنین برخی به کلان محوری و برخی به بخش محوری اعتقاد دارند که وجود چنین دیدگاه‌هایی یکی از خلاء‌های نظام برنامه ریزی کشور است.

وی افزود: داشتن هرگونه اعتقاد در این سمت و سو، نمی‌تواند ما را از نگاه برنامه‌ای دور کند از این رو همه باید با اعتقاد به برنامه محوری کار و تلاش کنیم در واقع باید باور کنیم که برنامه و برنامه محوری مهم‌ترین رکن است.

انصاری تصریح کرد: هر تشکیلاتی و در هر سطحی باید دارای برنامه باشد تا بتواند به اهداف خویش دست یابد، بدون برنامه نمی‌توان اهداف را عملی کرد البته ممکن است در میان برخی افراد هنوز این باور برنامه محوری، به خوبی نهادینه نشده باشد ولی لازم است در حوزه برنامه ریزی و برنامه محوری با تلاش و همت حاضر شویم.

وی عنوان کرد: انتظار از همه مدیران و همکاران این است که باور کنیم که باید برنامه داشته باشند البته برنامه به معیارهای سنجش نیز نیازمند است تا اجرایی آن تحقق بیشتری پیدا کند.

رئیس کل دادگستری استان قزوین تاکید کرد: همه به خوبی می‌دانیم که مسئولان فرا استانی به دلیل عدم حضور، اشراف لازم را برای نگارش برنامه‌ای متناسب با نیازهای تخصصی استان ندارند از این رو برنامه کلی در تهران نوشته می‌شود و ما در استان براساس همین رهنمودها در استان مسائل و مشکلات را احصاء کرده و برنامه لازم را پیشنهاد خواهیم داد.

وی اعلام کرد: در این میان حتی پیشنهاد می‌شود از فکر و اندیشه همکاران و کارکنان دیگر سازمان خویش نیز استفاده کنید تا برنامه‌ای جامع را تهیه کنیم.

انصاری بیان کرد: برنامه‌ای که پیشنهاد می‌شود باید از دقت و صحت مناسبی برخوردار باشد از این رو در تدوین برنامه‌های استان اگرچه آرمان گرایی یک ضرورت است ولی باید نگاه آرمان گرایی به گونه‌ای در برنامه مورد توجه قرار گیرد که امکان تحقق آن نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: اگر برنامه نویسی بدون در نظر گرفتن امکان اجرا شدن برنامه باشد نتیجه اش برنامه‌ای کاغذی خواهد بود که امکان عملیاتی شدن را ندارد از این رو باید برنامه‌ای داد که برای حل مشکل مردم ثمری داشته باشد.

رئیس کل دادگستری استان قزوین خاطرنشان کرد: نباید چنین تلقی در ذهن ما باشد که مکانیسم کافی را برای اجرای برنامه نداریم؛ بلکه باید نگاه برنامه‌ای داشت و این نگاه را در اجرای کارها همواره مدنظر قرار داد البته امروز دستگاه قضا بعد از پشت سر گذاشتن سه برنامه توسعه قضایی؛ در نگارش، تدوین و اجرای برنامه چهارم توسعه قضایی با تجربیات بیشتر و گام‌های استوارتر می‌تواند دستاوردهای مطلوب‌تری را رقم بزند.

وی تأکید کرد: موضوع مهم دیگری که در برنامه نویسی باید مدنظر قرار گیرد لزوم توجه به امکانات و ابزارهای مورد نیاز برنامه پیشنهادی است از این رو برنامه‌های پیشنهادی باید قابلیت اجرایی داشته باشد.

انصاری اظهار کرد: یکی از مسائل مهمی که در هر سازمان برای برنامه محوری مهم است لزوم پرهیز از فردگرایی در برنامه‌هاست بدین معنا که نباید اجرای برنامه ها موکول به فرد یا افرادی شود بلکه برنامه مشخص شده باید در نبود فرد یا افراد دخیل در نگارش آن نیز پیگیری شود تا تحقق یابد.

وی ادامه داد: توصیه جدی من به شما این است که اگر کسی می‌تواند در نگارش برنامه به شما کمک کند بایستی از نظرات و دیدگاه‌های او بهره ببرید تا بتوانیم برنامه‌ای را در طول این سال‌ها اجرا کنیم که اثربخشی آن در رضایتمندی مردم در دریافت حجم عظیم خدمات دستگاه قضا، ظهور و بروز داشته باشد.

رئیس کل دادگستری استان قزوین افزود: میزان مراجعه به دستگاه قضا به نسبت اغلب دستگاه‌ها از حجم بسیار بالایی برخوردار است و باید گفت که قابل مقایسه نیست از این رو لازم است چارچوب های درون دستگاهی را تدوین کنیم و راهبردهای مناسب را با کمک و مشارکت سایر دستگاه‌ها تدوین کنیم تا فرایند خدمتی را در بهترین شرایط به مردم عرضه کنیم.

وی یادآورشد: امروز ما نیازمند باور برنامه محور هستیم چراکه با بافت سنتی نمی‌شود کارها را پیش برد و اگر دستاوردی در رویکردهای غیر برنامه‌ای داشته باشیم، زودگذر و مقطعی خواهد بود.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان