۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین مسئولان خود را طلبکار از جمهوری اسلامی ندانند
کد خبر: ۲۳۲۳۵۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۳ ساعت: ۱۱:۵۵ ↗ لینک کوتاه

دادستان قزوین:

مسئولان خود را طلبکار از جمهوری اسلامی ندانند

دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: مردم از جمهوری اسلامی طلبکار هستند ولی خود را بدهکار می‌دانند ولی با کمال تأسف در این سو نیز مسئولانی وجود دارند که به جمهوری اسلامی بدهکارند اما خود را طلبکار می‌دانند.

مسئولان خود را طلبکار از جمهوری اسلامی ندانند
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی دادستان عمومی و انقلاب قزوین پیش از ظهر امروز(سه‌شنبه) در جلسه شورای مسئولان قضایی استان اظهار کرد: روز 22 بهمن بار دیگر شاهد حضور پرشور مردم در راهپیمایی بودیم از این رو بر ما واجب است برای داشتن چنین مردمی دعا کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین تصریح کرد: مردمی که از جمهوری اسلامی طلبکار هستند ولی خود را بدهکار می‌دانند ولی با کمال تأسف در این سو نیز مسئولانی وجود دارند که به جمهوری اسلامی بدهکارند ولی خود را طلبکار می‌دانند.

وي افزود: نداشتن برنامه در هر کاری اعم از شخصی و صنفی کاری عبس و بیهوده است از این رو باید در خانواده خود نیز برنامه داشته باشیم.

صادقي نياركي خاطرنشان كرد: اعتقاد داشته باشیم که برنامه، اصل مهمی در کار است و البته برنامه باید تنها نوشتاری و کاغذی نباشد بلکه باید جامعیت لازم را نیز داشته باشد.

وي اعلام كرد: حضور قضات و نیروهای دیگر در دستگاه قضایی برای این نیست که پرونده‌هایی وارد این دستگاه شود و ما نیز آنها را بررسی کرده و در پایان ماه و یا فصل میزاني آن را مورد بررسی قرار دهیم و آماري ارائه شود، بلکه هدف اجرای عدالت است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین بیان کرد: از این رو لازم است برنامه چهارم توسعه قضایی دارای پیوست شاخص‌های ارزیابی باشد تا بتوانیم میزان عملیاتی شدن برنامه را رصد کنیم.

وي گفت: در برنامه توسعه کشور سخن از کاهش مجرمان آمده است که چنین موضوعی معنا ندارد چراکه بستر جرم را باید کاهش داد.

ما با تورم جرم و مجازات مواجه هستیم

صادقي نياركي عنوان كرد: گاهی برخی مطالب نیز در خصوص کاهش عناوین مجرمانه مطرح می‌شود که چنین سخنی نیز وجاهت ندارد؛ چراكه با پاک کردن صورت مسأله مشکلی را نمی‌توان حل كرد البته ما نیز اعتقاد داریم که در برخی مسائل عناوینی مجرمانه تلقی شده‌اند که نباید چنین باشد ولی در ارزیابی قبلی برای این عناوین برخی از جرائم را تحت همین عنوان از فهرست مجرمانه حذف کردند که باید گفت چنین رویکردهایی نتیجه بخش نیست.

وي اعلام كرد: متاسفانه تاکنون بیشتر از سیاست‌های انضباطی، سیاست جرم‌انگاری در دستور کار مسئولان اجرایی و تقنینی بوده است؛ این عامل باعث شده تا تعداد عناوین مجرمانه افزایش پیدا کند و مردم دچار سردرگمی شوند و تشخیص اعمال مجرمانه و غیرمجرمانه برای آنها مشکل شود.

دادستان عمومي و انقلاب قزوين توضيح داد: برای کوچکترین موضوعات جرم‌انگاری صورت گرفته است و ما با تورم جرم و مجازات مواجه هستیم و این سیاست غلطی است که برای هر موضوع کم‌اهمیت برچسب محکومیت را بر پیشانی مردم بزنیم و این خود عامل مناسبي در جامعه نيست.

وي با بیان اینکه کشور ما اسلامی است و در شرع مقدس اسلام جرم‌انگاری حداکثری وجود ندارد، ادامه داد: تعداد حدود پیش‌بینی شده در اسلام انگشت شمارند و این سیاست را باید سرلوحه کارها قرار دهیم.

صادقي نياركي يادآورشد: در شرایطی که تعداد عناوین مجرمانه به دلایل مشخص افزایش پیدا کرده، قوه قضاییه مکلف شده است تا نسبت به تنظیم سند امنیت قضایی، برنامه جامع پیشگیری از وقوع جرم و شناسایی علل و عوامل وقوع جرایم به تفکیک حوزه‌های قضایی و راهکارهای پیشگیری از آنها اقدام کند حال آنكه در این خصوص دستگاه‌های اجرایی هم مکلف به همکاری با قوه قضائیه هستند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان