۲۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۱ سه شنبه

صبح قزوین سایه سنگین رکود بر سر شرکت‌های صنعتی/ نجومی بگیران می‌توانند ۱۰ماه بدون حقوق زندگی کنند؟
کد خبر: ۲۲۷۶۷۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۷ ساعت: ۸:۱ ↗ لینک کوتاه

کارگران کنتورسازی و رسانور قزوین:

سایه سنگین رکود بر سر شرکت‌های صنعتی/ نجومی بگیران می‌توانند ۱۰ماه بدون حقوق زندگی کنند؟

کارگران شرکت کنتورسازی و رسانور همچنان با گذشت چندین ماه و علی رغم کشمش‌های فراوان و وعده‌های مسوولین در پیچ و خم عدم دریافت حقوق خود سردرگم مانده‌اند.

سایه سنگین رکود بر سر شرکت‌های صنعتی/ نجومی بگیران می‌توانند ۱۰ماه بدون حقوق زندگی کنند؟
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین؛ شرکت‌های رسانور و کنتورسازی قزوین از جمله واحدهای تولیدی و صنعتی هستند که کارگران ‌آن‌ها ماه‌هاست بدون حقوق و با تحمل سخت‌ترین فشارهای اقتصادی زندگی خود را می‌گذرانند.

طی ماه‌های اخیر شاهد اعتراضات صدها نفر از این کارگران در شهر صنعتی البرز و تجمع آن‌ها در مقابل استدانداری قزوین بودیم که خواستار رسیدگی به مشکلاتشان بودند.

کارگران شرکت کنتور سازی و رسانور همچنان با گذشت چندین ماه و علی رغم کشمش‌های فراوان و وعده‌های مسوولین در پیچ و خم عدم دریافت حقوق خود سردرگم مانده‌اند.

جمعی از این کارگران برای بازگو کردن مشکلات و تنگناهایی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند طی تماس‌های مکرر با پایگاه خبری تحلیلی شاخص، به گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ما پرداخته‌اند.

یکی از کارگران شرکت لامپ رسا نور ابراز کرد: ۱۰ ماه است که حقوق نگرفته‌ام و هزینه تهیه مایحتاج و اجاره بها خانه خود و خانواده‌ام را ندارم.

وی افزود: به هر ارگانی که فکرش را داشته باشید مراجعه و مشکل خود را مطرح کرده‌ایم اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.

این جوان قزوینی بیان کرد: به دلیل وجود مشکلات اقتصادی هنوز موفق به ازدواج نشده‌ام و امیدی هم به آینده خود ندارم؛ مادر بیماری دارم که هزینه‌ داروهای او کمرشکن است.

این کارگر یادآور شد: بعد از کشمکش‌های فروان، کارفرما چکی به مبلغ ۲ میلیارد تومان به دفتر فرمانداری تحویل داده است و هم اکنون بعد از گذشت ۱۰ ماه تنها ۹۰۰ هزار تومان به حساب کارگران عادی واریز شده است.

وی خاطرنشان کرد: مدت‌هاست زندگی خود را با قرض و بدهی می‌گذرانیم، در خواست ما این است که فرماندار محترم در جهت احقاق حق ما تلاش بیشتری کند تا بتوانیم بدهی‎‌های خود را پرداخت نماییم.

یکی دیگر از کارگران با ابراز نارضایتی از وضعیت کارگری در استان گفت: شرکت کنتورسازی هم اکنون هیچ تولیدی ندارد و حتی سیستم گرمایشی و آب آن هم قطع است و ما بلاتکلیف مانده‌ایم و هر روز بدون هدف به اینجا آمده و ظهر به منزل برمی‌گردیم.

وی با بیان اینکه مدیرعامل این شرکت هم اکنون در زندان به سر می‌برد، افزود: نزدیک به ۴۰۰نفر کارگران کنتور سازی و بیش از ۱۰۰ نفر کارگران رسانور بلاتکلیف هستند، آینده شغلی ما و ۱۰ ماه حقوقی که نگرفته‌ایم چه می‌شود؟ چه کسی باید به مشکلات ما رسیدگی کند؟

این کارگر اذعان داشت: مدیرعامل شرکت کلاهبردار از آب درآمده و با رابطه و زدوبندهایی که داشته است یکسری شرکت لامپ در قزوین و یکسری هم در تاجیکستان دایر کرده است.

وی اضافه کرد: ما امنیت شغلی نداریم، بیمه هستیم اما کارفرما هزینه آن را به طور کامل واریز نکرده و نمی‌توانیم از بیمه بیکاری استفاده کنیم.

این کارگر کنتور سازی ادامه داد: مسئولین استان بیش از ۵ سال است که از مشکلات این شرکت و کلاهبرداری‌هایی که صورت گرفته اطلاع دارند اما هر بار که مراجعه می‌کنیم فقط وعده‌ می‌دهند و از عمل خبری نیست. آیا مسئولین هم می‌توانند ۱۰ ماه بدون حقوق زندگی کنند؟! در طول هفته بارها به استانداری مراجعه می‌کنیم اما جوابی که می‌شنویم می‌گویند؛ بروید به اداره کار شکایت کنید و حقوق خود را بگیرید، کسی نیست که از حق و حقوق کارگران بی‌پناهی مثل ما دفاع کند!

یکی دیگر از کارگران وارد این گفت‌وگو شد و ابراز کرد: با تورمی که کشور را فراگرفته حتی افرادی که حقوق می‌گیرند در فشار اقتصادی به سر می‌برند پس ما که هیچ درآمدی نداریم و علی رغم کاری که کرده‌ایم اما پولی نگرفته‌ایم هیچ امیدی به آینده نداریم؛ حتی به ریاست جمهوری هم نامه نگاری کرده‌ایم اما انگار کسی فریادهای ما را نمی‌شنود!

وی یادآوری کرد: وامی به این شرکت تعلق نمی‌گیرد زیرا کلاهبرداری مدیرعامل آن محرز شده است اما زمانی که شرکت به تازگی تاسیس شده بود بیش از ۵۰ میلیارد وام می‌گرفتند اما همه را برای سرمایه گذاری در خارج از کشور صرف کردند.

این کارگر ادامه داد: در حال حاضر این شرکت هیچ چیز به جز سالن‌های خالی و در و پنجره ندارد چراکه همه اموال آن حتی وسایل نقلیه و قطعات تولیدی هم توسط کارگران قدیمی که سنوات و حقوقشان پرداخت نشده بود طی شکایتی که کرده بودند، تصرف شد تا شاید گوشه‌ای از طلب خود را وصول کنند.

وی تصریح کرد: یک سال است که این شرکت حتی یک کنتور هم تولید نکرده و فقط با دروغ، پرونده سازی و کاغذ بازی حفظ شده است و سهام داران شرکت که بیش از یازده‌هزار نفر هستند ماه گذشته با شکایتی که داشتند مدیرعامل را به زندان انداختند.

کارگر دیگری که صاحب چند فرزند است اظهار کرد: من چطور می توانم با ۱۸۰ هزار تومان یارانه همه هزینه‌های خانواده ۴ نفره خود را بپردازم؟ متاسفانه به خاطر مشکلات مالی آرامش و امنیت خانوادگی ما هم به خطر افتاده و بسیاری از همکاران ما کارشان به طلاق رسیده است.

این کارگر با بیان اینکه ۱۷ سال سابقه کار در شرکت کنتورسازی را دارد، تاکید کرد: من نگران آینده فرزندانم هستم و علاوه بر مشکلات مالی دچار ناراحتی‌های اعصاب و روان شده‌ام و هر روز در محیط خانه تنش‌های زیادی به وجود می‌آید.

وی در پایان بیان کرد: اگر مسئولان ما به فکر رفع آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری در جامعه هستند به داد مشکلات جامعه کارگری رسیدگی کنند چراکه اگر مردم نتوانند خانواده خود را تامین کنند قطعا از روی ناچاری به سمت راه‌های خلاف کشیده خواهند شد.
انتهای پیام/2002
منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان