۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین حل بحران آب نیازمند مدیریت هماهنگ است/ از ۶۰۹ دشت موجود در کشور، ۲۹۰ مورد ممنوعه است
کد خبر: ۲۲۰۴۱۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۵ ساعت: ۷:۱۴ ↗ لینک کوتاه

قائم مقام وزیر نیرو در قزوین:

حل بحران آب نیازمند مدیریت هماهنگ است/ از ۶۰۹ دشت موجود در کشور، ۲۹۰ مورد ممنوعه است

قائم مقام وزیر نیرو در قزوین بیان کرد: در مقطعی از گذشته ساختار مدیریت منابع آبی را تغییر دادیم که همین امر با برداشت بی رویه آب در استان‌ها موجب آسیب‌های بیشتر در این حوزه شد در حالی که می‌توان با مدیریت هماهنگ آب از این روند جلوگیری کرد.

حل بحران آب نیازمند مدیریت هماهنگ است/ از ۶۰۹ دشت موجود در کشور، ۲۹۰ مورد ممنوعه است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، پانزدهمین کنفرانس ملی هیدرولیک ایران در همایشی دو روزه طی روزهای 24 و 25 آذر به میزبانی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.  

روز اول این همایش روز گذشته(چهارشنبه) با حضور ستار محمودی معاون وزیر نیرو و جمعی از مسئولان استانی در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد.

ستار محمودی معاون وزیر نیرو عصر روز گذشته(چهارشنبه) در این جلسه اظهار کرد: در طول 48 سال گذشته میزان آب تجدید شونده کشور کاهش مداوم است؛ یافته به گونه ای که طی همین 6 سال گذشته این میزان به 90 میلیارد متر مکعب رسیده که وضعیت مناسبی نیست.

وی در ادامه افزود: اولویت بندی به طرح‌های آب و اجرای طرح تعادل بخشی و تصفیه و نیز استفاده مجدد از پساب‌ها را از جمله راهکارهای حل بحران آب در کشور اعلام است، در این راستا ارتباط با دانشگاه‌ها و نخبگان این حوزه برای حل این بحران راهگشا خواهد بود.

این مسئول اذعان کرد: براساس تحقیق‌های انجام شده اگر پایداری منابع آب به 60 درصد برسد در شرایط ناپایداری و نزدیک به شرایط بحران قرار دارد که این وضعیت هم اکنون در کشور ما حدود 80 درصد است که باید برای آن تدبیر ویژه ای اتخاذ کرد.

وی گفت: ما برای اصلاح این وضعیت نیازمند بهره گیری از خرد دانشگاه‌ها هستیم.

بحث فاضلاب امروز مورد توجه دولت است

محمودی ادامه داد: در این زمینه وزارت نیرو جهت تعادل بخشی به منابع آبی با بیشتر دانشگاه‌ها ارتباط علمی و پژوهشی دارد؛ چرا که معتقدیم اگر این مطلب بدون پیوند به سیاستگذاران، قانونگذاران و والیان ما در استان‌ها و دانشگاه‌ها پیش نخواهد رفت.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی چاه‌های کشور، گفت: از مجموع 609 دشت موجود در کشور، 290 دشت ممنوعه است و از این رو باید تنها برای مصارف ضروری مورد استفاده قرار گیرد.

قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد: برخلاف دهه‌های 60 که مساله ای چون فاضلاب موضوعی لوکس تلقی می‌شد، در این ایام رئیس جمهور در تقدیم لایحه بودجه مساله فاضلاب را به عنوان 4 اولویت نخست کشور مطرح می‌کند که اینها همه حاصل مشارکت فکری است.

محمودی، مجموعه علم قنات‌ها در کشور را اعجاب انگیز خواند و یادآور شد: در دوران گذشته توزیع آب و بهره برداری از این منابع با مشارکت مردم انجام می‌شد اما پس از پیشرفت‌های فناوری و افزایش پول‌های ناشی از منابع نفت، طبیعت هم آسیب دید.

وی، علم هیدرولیک را در جهت بهره گیری هرچه بیشتر از منابع آبی مهم دانست و بیان کرد: مسائل زیست محیطی در برداشت آب باید مورد توجه اساسی قرار گیرند والا با ناپایداری این منابع، شاهد آسیب‌های جدی در این زمینه خواهیم بود.

محمودی بر مدیریت هماهنگ و حوزه ای منابع آب تاکید کرد و گفت: در مقطعی از گذشته ساختار مدیریت منابع آبی را تغییر دادیم که همین امر با برداشت بی رویه آب در استان‌ها موجب آسیب‌های بیشتر در این حوزه شد در حالی که می‌توان با مدیریت هماهنگ آب از این روند جلوگیری کرد.

وی، مشارکت تمام دستگاه‌ها را در حفظ و مدیریت منابع آبی کشور ضروری دانست و گفت: این تغییر در ساختار مدیریتی موجب شد استان‌های کشور به اختیار خود منابع آبی را تقسیم کنند که این مساله بحران را بیشتر کرد.

قائم مقام وزیر نیرو در پایان این مراسم از نمایشگاه جانبی پانزدهمین کنفرانس ملی هیدرولیک نیز بازدید کرد.


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان