۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین همکاری ایران با سوئد تحت شرایط خاص شکل می گیرد/ از کسی حمایت بی جا نمی کنیم
کد خبر: ۲۲۰۲۸۱ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۴ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

همکاری ایران با سوئد تحت شرایط خاص شکل می گیرد/ از کسی حمایت بی جا نمی کنیم

رییس انستیتو پاستور ایران از پیشنهاد سوئد برای ثبت محصولات دارویی خود در ایران و تبادل فناوری با پاستور و پاسخ کشورمان به چنین پیشنهادی خبر داد.

همکاری ایران با سوئد تحت شرایط خاص شکل می گیرد/ از کسی حمایت بی جا نمی کنیم
مصطفی قانعی رییس انستیتو پاستور ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان؛ با اشاره به بازدید وزیر بهداشت سوئد از مرکز تولیدی تحقیقاتی پاستور کرج بیان کرد: وی به همراه روسای شرکت های خصوصی این کشور برای بازدید از بخش تولید واکسن پاستور آمدند که در جریان آن سوالات و پیشنهاداتی را همراهان وی مطرح کردند که نیاز بود از طرف پاستور پاسخ داده شود. 

وی تصریح کرد: در یکی از این سوالات همراهان وی از نگرانی مسئولان این کشور مبنی بر ورود داروها و تکنولوژی های این کشور به ایران پرسیدند که در آن نگران حفظ مالکیت فکری و نحوه حمایت از این اقدام و همکاری بودند. 

رییس انستیتو پاستور ایران با تاکید بر پاسخ به سوالات همراهان وزیر بهداشت سوئد، گفت: قانون مالکیت فکری مصوب مجلس همه اقدامات لازم برای حفظ این مالکیت را پوشش می دهد ولی با توجه به اینکه ایران عضو w.p.o نیست، همراهان وزیر سوئد درخواست دیگری نیز مبنی بر ثبت محصولاتشان در ایران داشتند که ما حمایت بی جا از کسی نمی کنیم. 

وی در خصوص علت رد درخواست پیشنهاد ثبت محصول سوئد در ایران و با حمایت انیستیتو پاستور عنوان کرد: طبق قانون پتنت یا میزان مالکیت که در سوئد نیز حکم فرما است، درصورت تولید دارویی در یک کشور، سایر کشورها حق تولید مشابه آن را ندارند که تحقق این نیز مستلزم‌ پیوستن به سازمان تجارت جهانی است. 

قانعی افزود: بنابراین پیشنهاد همراهان وزیر بهداشت سوئد مبنی بر ثبت محصول آن کشور در ایران، همان لحظه رد شد زیرا قبول این کار یعنی محرومیت ایران از تولید داخلی مشابه محصولات و داروهای مورد نظر، در ضمن‌ با این وجود همکاری ما باسوئد تنها در حوزه فناوری آنهم تحت شرایط خاص ایران خواهد بود. 

وی با تاکید بر اینکه با وجود حق ثبت اختراع، خطر محرومیت از تولید داخلی محصولات دارویی مشابه خارجی متوجه ایران است، گفت: در صورت تصویب قانونی که هنوز روی میز مجلس است و طبق نظر وزارت بهداشت در این مورد، ما می توانیم به جای نام تجاری و خود محصول، روش تولید را ثبت کنیم که در این صورت ایجاد تغییر در روشهای تولیدی راه را برای ورود ایران در تولید داخلی سایر محصولات خارجی تحت پتنت باز می کند، موضوعی که فعلا در مجلس مورد بحث است. 

درخواست جالب و جدی سوئد از ایران 
ربیس انستیتو پاستور کشور با اشاره به درخواست جالب سوئد مبنی بر بسته بندی محصولاتشان در ایران بیان کرد: قطعا با انجام این کار خواه ناخواه این محصولات در بازارهای داخلی نیز وارد می شوند که آسیب به تولید داخلی را در پی دارند. 

وی تصریح کرد: این درخواست در همان بازدید از بخش تولید واکسن پاستور رد شد که طبق سیستم ثبت دارو در ایران، این لیست دارویی برای ورود هر دارو یا محصولی حتی از کشورهای دوست هم باز نیست. 

قانعی با اشاره به پیشنهاد جدی وزیر بهداشت سوئد و همراهانش در خصوص همکاری بر سر تبادل فناوری و تکنولوژی با پاستور ایران اظهار داشت: از آنها درخواست کردیم تا داشته های فناورانه خود را به خوبی بررسی کنند که در صورت ارائه طرح پیشنهادی این کشور در خصوص همکاری با ما، این طرح در ایران بررسی و درصورت موافقت، همکاری فناورانه سوئد با ایران تحت شرایط و قوانین کشور انجام می گیرد. 

انتهای پیام/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان