۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین سفری از جنس معنویت/ در راهیان‌نور نرم افزار ایمانمان را بروزرسانی می‌کنیم
کد خبر: ۲۱۶۷۵۲ نویسنده: گل‌عنبر حمزه تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲۰ ساعت: ۸:۳ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از حال و هوای اردوی راهیان‌نور دانش‌آموزی؛

سفری از جنس معنویت/ در راهیان‌نور نرم افزار ایمانمان را بروزرسانی می‌کنیم

بدون شک حضور در سرزمینی که بوی عشق می‌دهد و قدم زدن بر روی خاکی که روزگاری جوانانی با روحی بلند و عزمی راسخ در مسیر رسیدن به هدف گام نهادند تاثیر شگرفی بر روح پاک و بی آلایش جوانان این مرزو بوم خواهد گذاشت.

سفری از جنس معنویت/ در راهیان‌نور نرم افزار ایمانمان را بروزرسانی می‌کنیم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر  صبح قزوین ---گل‌عنبر حمزه
همه ساله تعداد زیادی از دانش‌آموزان برای دیدار از مناطق عملیاتی عازم سفر می‌شوند و امسال اردوهای راهیان نور با عنوان " طرح از مدرسه تا مدرسه " با حضور 12 هزار و 878 نفر از دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه دختران و پسران استان قزوین برگزار می‌شود.
سفری از جنس معنویت با روحی مشتاق از نشنیده‌ها و ندیده‌ها تا بلکه با صیقل روح و پروازش در آسمانِ دیارِ شهدا، پاسخی برای سوالات بی‌شمار خود از چرایی اشتیاقشان برای رفتن به میدان جنگ و نثار جانشان در مسیر عزت و اقتدار کشور بیابند.

بدون شک حضور در سرزمینی که بوی عشق می‌دهد و قدم زدن بر روی خاکی که روزگاری جوانانی با روحی بلند و عزمی راسخ در مسیر رسیدن به هدف گام نهادند تاثیر شگرفی بر روح پاک و بی آلایش جوانان این مرزو بوم خواهد گذاشت.

جوانانی که قرار است پرچم اقتدار و پیشرفت کشور را در آسمان جهان به اهتزاز درآورند و وارثانی به حق برای شهدا و رزمندگانی باشند که درس شجاعت و ازخودگذشتگی را برای آنها مشق کرده‌اند.

اردوی راهیان نور به عنوان یک حرکت عظیم فرهنگی، ظرفیت مناسبی برای نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت و رفع شبهات دانش‌آموزان دراین زمینه است.

شکوفه محمدقلیها، دانش‌آموز پایه دهم که چندی پیش به اردوی راهیان نور رفته بود، درباره حال و هوای این اردو می‌گوید: اردوی راهیان نور با توجه به فضای معنوی حاکم در منطقه، فرد را به لحاظ ویژگی‌های خلقی و رفتاری متحول کرده و نگاه وی را نسبت به زندگی دچار تغییر می‌کند زیرا حضور در کنار شهدا حس خوبی از معنویت به انسان منتقل می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: پیش از سفر، صحبت‌های زیادی در وصف خوبی‌های اردوی راهیان نور شنیده بودم اما خیلی آنها را باور نداشتم اما با حضور در سرزمین راهیان نور ، متوجه صحت گفته‌های دوستان شدم.

محمدقلیها با تاکید بر تاثیرگذاری اردوی راهیان نور بر دانش‌آموزان بیان می‌کند: برگزاری اردوی راهیان نور همچنان باید تداوم داشته باشد زیرا شرایطی را فراهم می‌کند که انسان در مسیر درست زندگی وارد شود که البته روحانیون و راویان همراه کاروان نیز با ارائه توضیحات لازم بر تاثیرگذاری فضا می‌افزایند.

وی تنها اشکال این اردوها را ضعف امکانات رفاهی برشمرده و ادامه می‌دهد: اگرچه اردوی راهیان نور به لحاظ مکان اردوگاه و تغذیه مناسب نبود اما مکان‌هایی که رفتیم بسیار عالی بود.
زهرا نصیری یکی دیگر از دانش‌آموزانی که در اردوی راهیان نور شرکت کرده بود می‌گوید: پیش از سفر ذهنیت خاصی در مورد این اردو نداشتم و وقتی حرف‌های کادر آموزشی را در مورد نکات مثبت اردو می‌شنیدم با خود می‌گفتم که این سخنان را به همه می‌گویند تا به این سفر بروند.

وی اضافه کرد: اما وقتی در آن فضا قرار گرفتم بی نهایت خوشحال بودم و به اندازه‌ای علقه در من ایجاد شده بود که روز آخر هنگام خداحافظی در شلمچه حس کردم در حال جدا شدن از مادرم هستم.

به گفته نصیری، برگزاری این اردوها در آشنایی نسل جدید با مفاهیم و ارزش‌های دفاع مقدس تاثیر به سزایی دارد به ویژه اگر در طول سال تحصیلی با فاصله کوتاه دو بار در سال برگزار شود با توجه به آمادگی فضای ذهنی استفاده بیشتری حاصل می‎شود.

وی عنوان می‌کند: من اصلا در اردوی راهیان نور کمبودی ندیدم چون شهدا ما را دعوت کرده بودند تنها اشکال این اردوها زمان اندک و عدم امکان حضور در همه مناطق بود به طور مثال بیشتر بچه‌های ما آرزو داشتند کانال کمیل را ببیند اما به دلیل کمبود وقت میسر نشد.
یکی دیگر از دانش‌آموزان بیان می‌کند: من برای چهارمین بار سال پیاپی به اردوی راهیان نور رفتم البته دفعه اولی است که از طرف مدرسه رفته بودم.

وی ادامه می‌دهد: در راهیان نور یاد و خاطره شهدا بیش از هر مکان و زمان دیگری زنده می‌شود و بیشتر متوجه فداکاری، شجاعت و ازخودگذشتگی شهدا می‌شویم اینکه آزدی و عزت امروزمان را مدیون آنها هستیم.

حسینی با بیان اینکه در این سفر یاد گرفتم شهدا بهترین الگو برای ما هستند، اضافه می‌کند: با توجه به اثربخشی اردوی راهیان نور پیشنهاد می‌کنم که مسئولان دانش‌آموزان را با کتاب، اجرای نمایش و سرود و کارهای فرهنگی بیشتر برای شرکت در اردو ترغیب کنند.
فاطمه مهدی پور هدف از برگزاری این اردوها را آشنایی دانش‌آموزان با ارزش‌های دفاع مقدس ذکر کرده و می‌گوید: به نظر من این اردوها زمانی اثربخش خواهند بود که به شکل هدفمند و با برنامه برگزار شوند.

وی می‌افزاید: اردوهای راهیان نور البته کاستی‌هایی هم دارد که بهتر است با برطرف کردن آن زمینه اشتیاق دوباره افراد را برای حضور در چنین فضایی فراهم کرد زیرا هستند دانش‌آموزانی که فقط برای تفریح و گردش و بودن در کنار دوستان عازم این سفر می‌شوند البته همین بهانه هم برای رفتن خوب است اما شایسته است که بیشتر با ارزش‌ها و آرمان‌های شهدا آشنا شود.

مهدی پور ادامه داد: دوره چهارمی که عازم این سفر شدم از همه دوره‌های قبل بهتر بود زیرا انتقادات و پیشنهادات سالهای گذشته واقعا پیگیری شده بود اما همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.

وی عنوان می‌کند: تنها ایراد اردوی راهیان نور این بود که اردوگاه بچه‌ها در اهواز است و فاصله زیادی با مناطق خاص دارد در نتیجه ما برای رسیدن به مکان مورد نظر بیشتر زمان را در ماشین سپری می‌کنیم بنابراین پیشنهاد می‌کنم با تعریف برنامه‌های مناسب و هدفمند موجب بهره‌مندی بیشتر از زمان صرف شده در داخل اتوبوس شوند و از راویان دارای قدرت بیان و اطلاعات عمومی بالا استفاده کنند.

این دانش‌آموز در مورد تاثیرگذاری اردوی راهیان نور بیان می‌کند: در این اردو دانش‌آموزانی هم بودند که پس از بازگشت، بسیار از اینکه نتوانسته بودند از این سفر و خاک مقدس بهره بیشتری ببرند، پشیمان بودند.

وی تصریح می‌کند: یکی از بهترین خاطراتم مربوط به حضور یکی از مدافعان حرم در اتوبوس ما بود که برای مدت یک ربع با بیانی ساده و بی پیرایه در مورد شهدای مدافع حرم صحبت کرد که بی نهایت در روحیه همه دانش‌آموزان تاثیر گذاشت و حال و هوای معنوی خاصی ایجاد کرد.

مهدی‌پور در پایان تاکید کرد: از مسئولان در خواست دارم که بودجه را هدر ندهند و با برنامه ریزی بهتر و مناسب، اقدام به برگزاری اروی راهیان نور کنند.
سیده فاطمه سجاد صادقی، دانش‌آموز دوره پیش دانشگاهی از دبیرستان علوم معارف صدرا می‌گوید: اردوی راهیان نور نهضت قشنگی است زیرا بسیاری از بچه‌های هم سن و سال من همواره این سوال و دغدغه را در ذهن دارند که شهدا در چه شرایطی و با چه اهدافی به میدان جنگ رفتند و جان خود را به خطر انداختند.

وی می‌افزاید: به نظر من روح شهدا در مناطق عملیاتی جنوب واقعا احساس می‌شود و همین امر نیز موجب تاثیرگذاری اردوی راهیان نور شده است زیرا بسیاری از دوستان من با رفتن به این اردو دچار تغییر شدند.

صالحی عنوان می‌کند: کسانی‌که تا قبل از سفر به مباحث حجاب، شهدا و مسائل مذهبی پایبند نبودند بعد از حضور به این واقعیت پی بردند و به شهدا و راهشان ایمان آوردند و اکنون حجابشان را رعایت کرده، نماز می‌خوانند و چادر به سر می‌کنند.

وی حضور مدافعان حرم در اردوی راهیان نور و شنیدن کلام رسا و بی‌پیرایه آنها را بهترین خاطره از سفر اردوی راهیان نور ذکر کرده و اضافه می‌کند: اردوی راهیان نور مثل سفر کربلا یا مشهد است که در وصف نمی‌گنجد تا زمانیکه نرفته‌ای حس مبهمی داری اما وقتی می‌روی جذب فضای حاکم می‌شوی، حس نزدیکی به شهدا را شاید نتوان به درستی بیان کرد فقط باید رفت، دید تا متوجه شد.
یکی دیگر از دانش‌آموزانی که باحضور در اردوی راهیان نور چادری شده بود می‌گوید: من چادری نبودم و در اردوی راهیان نور سال گذشته چادری شدم.

وی اضافه کرد: در شلمچه تحت تاثیر فضای معنوی حاکم تصمیم گرفتم که چادر را به عنوان پوشش اصلی خود انتخاب کنم در حالیکه پیش از آن آرایش کرده و لباس‌های کوتاه می‌پوشیدم اما با عنایت خدا مسیرم را تغییر دادم.

این دانش‌آموز خاطرنشان می‌کند: پیش از سفر تنها قصدم تفریح بود و با همین هدف به اردو رفتم اما پس از بازگشت چادری شدم، همه تصور می‌کردند که من تحت تاثیر جو حاکم چادری شدم و پس از یک هفته از پوشش جدیدم خسته می‌شوم اما الان در حدود دو سال است که چادر سر می‌کنم و خانواده‌ام نیز بسیار از این موضوع خوشحال هستند.
محدثه رفیعی یکی دیگر از دانش‌آموزان بیان می‌کند: اولین سالی که اروهای راهیان نور شرکت کردم سال دوم دبیرستان و به تشویق دبیر درس دفاعی بود که البته هدفم از رفتن، عکس گرفتن و جمع‌آوری مصاحبه برای ساخت وبلاگ بود که جایزه خوبی برای نفرات برتر تعیین کرده بودند.

وی می‌افزاید: آن سال به حدی درگیر سوژه‌های مختلف عکاسی بودم که به جرئت می‌توانم بگویم که هیچ چیز از سفر نفهمیدم، در مسابقه نیز رتبه‌ای کسب نکردم اما سال بعد، مجدد توفیق رفتن حاصل شد و به حدی حال و هوای اردوی راهیان نور مرا دگرگون کرد که حال نیت کرده‌ام هرسال به سرزمین نور بروم .

رفیعی می‌افزاید: به نظر من لازم است که هرسال دلهایمان را خانه تکانی کرده و با رفتن به راهیان نور نرم افزار ایمانمان را به روز رسانی کنیم به خصوص ما جوانان که در سنین حساسی از زندگی قرار داریم و اگر به سمت تله‌های تهاجم فرهنگی سوق پیدا کنیم، گریز از اونها بسیار دشوار است.

وی تصریح می‌کند: سفر راهیان نور را به همه پیشنهاد می‌کنم و امیدوارم شهدا نگاهشان را از هیچ یک از جوانان این مرز و بوم دور نکنند.
سالار قاسمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین درباره سفر اردوهای راهیان نور می‌گوید: اعزام اردوی راهیان نور در دهم مهر ماه 95 شامل کاروان دانش‌آموزان ناحیه یک قزوین با تعداد 360 نفر آغاز شد که تا پایان سال جاری نیز بر اساس جدول زمان‌بندی کلیه دانش‌آموزان به این اردوی فرهنگی-تربیتی اعزام خوهند شد.

قاسمی تاکید می‌کند: تلاشمان این است که دانش‌آموزان را در مناطق جنگی با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا کنیم و راهیان نور این فرصت را برای ما مهیا می کند.

حجت الاسلام علی انصاری، معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش استان قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین بیان می‌کند: با توجه به تلاش دشمنان در کم‌رنگ کردن ارزش‌های ایثار و شهادت به ویژه برای نسل جوان جامعه در شبکه‌های مجازی، باید ایثارگری‌ها و مجاهدت‌های شهدا و رزمندگان برای این این قشر از جامعه به خوبی تبیین شود.

به گفته وی حضور دانش‌آموزان در فضای معنوی اردوی راهیان نور و مشاهده مناطق جنگی از نزدیک فرصت ارزشمندی است تا باورهای آنها نسبت به ارزش‌های والای اسلام و مفاهیم ایثار و شهادت تقویت شود.

معصومه سیمیاری، فعال فرهنگی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین می‌گوید: دانش‌آموزان امروزی اطلاعات زیادی از دوران 8 سال دفاع مقدس ندارند و میزان آشنایی آنها محدود به مطالبی است که در کتاب‌های درسی آمده یا در اثر تماشای فیلم‌هایی که در مورد زندگی شهدای جنگ تحمیلی ساخته شده، حاصل شده است.

وی معتقد است که اردوی راهیان نور شرایطی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند که با قرار گرفتن در فضای جنگی و با توجه به روایتگری راویان راهیان نور، ضمن آشنایی با سبک زندگی شهدا، ارتباط معنوی بیشتری با آنها برقرار کنند.
سیمیاری تصریح می‌کند: با برگزاری این اردو فرصتی ایجاد می‌شود که دانش‌آموزان با فاصله گرفتن هرچند مدتی کوتاه از فضای شهری، آشنایی بیشتری با جانفشانی‌ها و فداکاری شهدا پیدا کنند.

وی عنوان می‌کند: یکی از مهم‌ترین دلایل تاثیرگذاری این اردوها دانش‌آموزانی هستند که با وجود اینکه پیش از حضور در فضای اردوی راهیان نور، پوشش و حجاب مناسبی نداشتند اما پس از بازگشت دچار تحول فکری و اعتقادی شدند.

این فعال فرهنگی در ادامه می‌گوید: برخی از دانش‌آموزان با شرکت در این حرکت فرهنگی و تأثیرپذیری از فرهنگ دفاع مقدس و الگوگیری از سیره زندگی شهدا، سبک زندگی خود را تغییر داده و در عمل به دستورات الهی مصمم‌تر می‌شوند.

به گفته این فعال فرهنگی، برای افزایش میزان تاثیرگذاری این اردوها باید فضای معنوی حاکم در برنامه‌ها را افزایش داد که در این راستا می‌توان از ظرفیت مداحان و راویان توانمند بهره گرفت که علاوه بر توضیحات مربوط به ویژگی‌های جغرافیایی عملیات‌های جنگی بیشتر به بیان خاطرات و مطالب شهدا بپردازند.
در شرایط کنونی و با توجه به تهاجم فرهنگی دشمن که با استفاده از ابزارهای روز همچون شبکه‌های اجتماعی و جاذبه‌های فراوان آن به راحتی هر خوراکی را در اختیار نسل جوان قرار می‌دهند لازم است تا مسئولان فرهنگی با بهره‌مندی از این پتانسیل عظیم فرهنگی همه تلاش خود را برای برگزاری هر چه بهتر این اردو به کار گیرند تا سدی محکم در مقابل نقشه‌های دشمنان باشد.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان