۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین بدعهدی آمریکایی در سکانس بانکی/ «هسته‎ای بهانه است»
کد خبر: ۲۱۶۱۱۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۶ ساعت: ۱۱:۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

بدعهدی آمریکایی در سکانس بانکی/ «هسته‎ای بهانه است»

کری در اظهاراتی، حمایت جمهوری اسلامی از حزب‎الله و دولت دمشق را سد راه تعاملات بانکی ایران با جهان خواند.

بدعهدی آمریکایی در سکانس بانکی/ «هسته‎ای بهانه است»
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،«جان کری» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه خود با نشریه آمریکایی "فارین افرز"، اظهاراتی را پیرامون مسئله برجام مطرح کرد. 

کری با سرپوش گذاشتن بر روند تاریخی و دنباله‌دار نقض عهدها و شیطنت‌های کاخ سفید علیه ایران، می‌گوید که واشنگتن علاوه بر اجرای کامل تعهدات خود در برجام، به فراتر از این مفاد عمل کرده است.  

*نقض عهد برجامی آمریکا در ادعاهای کری؛ فراتر از تعهدات عمل کردیم

نظام «فریب و سلطه» آمریکایی، محور تنش در منطقه و تعاملات بین‎الملل

بنا بر گزارش فارین افرز؛ کری در پاسخ به سوالی مبنی بر روند اجرایی شدن تعهدات واشنگتن در مفاد برجام، گفت: حتی ما از این تعهدات هم فراتر رفته‌ایم و تلاش کردیم تا مطمئن شویم بانک‌هایی که به علل گوناگون تمایلی برای کار کردن با ایران ندارند، با این کشور روابط  تجاری داشته و کار کنند. 

وزیرخارجه آمریکا در ادامه گفت: ما همه تحریم‌هایی را که رفع آن‌ها را پذیرفته بودیم، برداشته‌ایم؛ اما مشکلات دیگری نیز وجود دارد. ما باید به ایران در درک این مسئله کمک کنیم که چالش‌هایی داخلی‌ مرتبط با سیستم بانکداری‌، رویه‌های تجاری و شفافیت در این زمینه‌ها دارد.  
 


*سخنان کری، در راستای مانع تراشی در اجرای برجام است
«سید حسین نقوی حسینی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با بیان این‌که سخنان کری، دخالت آشکار در امور داخلی کشور ما محسوب می‌شود؛ اظهار داشت: شرایط مطرح شده از سوی کری، در متن برجام و پیوست‌های آن وجود ندارد؛ لذا این مسائل نوعی عهدشکنی و کارشکنی از سوی آمریکایی‌ها برای مانع تراشی در اجرای برجام به شمار می‎رود.

*جان کری به دنبال بهره برداری از فضای پسابرجام است
«علیرضا رحیمی» نماینده مردم تهران در مجلسبا اشاره به این‌که حمایت ایران از سوریه و یمن در راستای حمایت‌های انسانی است، گفت: مشروط کردن تعاملات بانکی ایران از سوی جان کری، تنها بر پایه بهره برداری از فضای پسابرجام صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اظهارات کری کاملا بی‌پشتوانه است، افزود: معتقدم این گونه اظهار نظرات از سوی وزیرخارجه آمریکا تنها با هدف تحت تأثیر قرار دادن فضای پسابرجام مطرح می‌شود، زیرا آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که ایران به هیچ وجه ناقض مقررات بین‌المللی نبوده است.


*اظهارات کری، بیانگر تداوم بدعهدی آمریکایی‎هاست
«جواد کریمی قدوسی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به این‌که اظهارات کری نشان از تداوم بدعهدی آمریکاست، تصریح کرد: با وجود اعلام اولیه مقامات کاخ‌سفید مبنی بر عدم رفع تحریم‌ها، اما در برجام دیدیم که آنان همه این تعهدات را پذیرفتند.

وی با بیان این‌که اظهارات کری، تکرار همان سخنان مقامات آمریکایی در حین مذاکرات و پس از آن است، افزود: رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان می‌بایست عکس العمل قابل توجهی به سخنان وزیر خارجه آمریکا نشان دهند. 


*سیاست «فریب و دروغ» آمریکا، عامل اصلی چالش در روابط است 

نظام «فریب و سلطه» آمریکایی، محور تنش در منطقه و تعاملات بین‎الملل

«جواد منصوری» کارشناس سیاست خارجی و سفیر سابق ایران در چینبا اشاره به این که چالش‌های امروز در روابط ایران و آمریکا در ادامه یک دوره 75 ساله گذشته است، اظهار داشت: وجود مشکلات عمیق در روابط ایران و ایالات متحده مختص امروز نیست و چنین نیست که ما امروز به ماهیت، عملکرد، اهداف و سیاست‌های دولت‌های مختلف کاخ‌سفید در قبال جمهوری اسلامی ایران پی برده باشیم. 

وی با بیان این‌که امروز همه طرفداران غربی برجام نیز غیرمستقیم یا صراحتا اعتراف می‌کنند، گفت: حتی مقامات آمریکایی نیز اذعان دارند که طرف ایرانی از مسئله برجام هیچ نفعی را نبرده است. 
منصوری ضمن تاکید بر غیرمنطقی و غیرقابل قبول بودن اظهارات کری، ادامه داد: وزیر انرژی آمریکا به‌ صراحت اعلام کرد که به‌دلیل مفید نبودن برجام برای مردم ایران، نگران آینده مسئله برجام و مذاکرات مرتبط است.

آمریکا از آوردن بهانه در اجرای برجام خودداری کند 

بدعهدی آمریکایی در سکانس بانکی/ «هسته‎ای بهانه است»

اما در ادامه «سیدعباس عراقچی» رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام و معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات کری، گفت: صحبت کری ادعایی کاملا غلط و اشتباه است.

وی با اشاره به اینکه غربی‌ها عدم ایجاد اخلال در روند برجام را پذیرفته‌اند، ادامه داد: کری و همه مقامات آمریکایی و اروپایی که ادعای مشابهی مبنی بر عمل به تعهداتشان را دارند، فراموش می‌کنند که تعهدات آنها در برجام فقط محدود به این نیست که قوانین تحریمی را لغو یا تعلیق و یا قوانین خود را اصلاح کنند.

عراقچی با تاکید بر اینکه طرف هایی اروپایی و آمریکایی باید فضا و شرایطی را ایجاد کنند که دسترسی ایران به بازارهای مالی و بانکی و به خصوص بازارهای تجاری و اقتصادی به سهولت فراهم شود، تصریح کرد: اگر در این راستا گامی بر می‌دارند در حقیقت در راستای اجرای تعهداتشان است و نمی‌توانند بگویند که ما فراتر از تعهدات خود عمل کرده‎ایم. 

وی با تاکید بر اینکه ادعاهای اخیر وزیر خارجه آمریکا غیرقابل پذیرش است، عنوان کرد: در طول مذاکرات برای آنها کاملا روشن کردیم که مسائل امنیتی، دفاعی و موشکی و اصول و سیاست‌های منطقه‎ای جمهوری اسلامی، قابل مذاکره نیست و ربطی هم به مذاکرات هسته ای ندارد، لذا این‌گونه ادعاها از دید ما فقط بهانه‎ای است تا آمریکایی‌ها از انجام تعهدات خودشان طبق برجام شانه خالی کنند.


*هسته‎ای بهانه است!

«فریب و سلطه» آمریکایی، محور بی‎اعتمادی‎ها/ اعتلای روزافزون حقیقت «هسته‎ای بهانه است»

رهبر معظم انقلاب اسلامی طی بیاناتشان در دیدار با دانش آموزان و دانشجویان (92/8/12) فرمودند: یک مسئله این است که دشمنى آمریکا با ملّت ایران و با جمهورى اسلامى اصلاً حول محور هسته‌اى نیست؛ این خطا است اگر خیال کنیم که دعواى آمریکا با ما سرِ قضیّه‌ى هسته‌اى است؛ نه، قضیّه‌ى هسته‌اى بهانه است.

«فریب و سلطه» آمریکایی، محور بی‎اعتمادی‎ها/ اعتلای روزافزون حقیقت «هسته‎ای بهانه است»

ایشان تصریح کردند: قبل از اینکه مسئله‌ى هسته‌اى مطرح باشد، همین دشمنى‌ها، همین مخالفتها از اوّل انقلاب بود؛ اگر یک روزى هم مسئله‌ى هسته‌اى حل شد - فرض کنید جمهورى اسلامى عقب‌نشینى کرد؛ همان‌که آنها میخواهند - خیال نکنید مسئله تمام خواهد شد؛ نه، ده بهانه‌ى دیگر را به‌تدریج پیش میکشند: چرا شما موشک دارید؟ چرا هواپیماى بدون سرنشین دارید؟ چرا با رژیم صهیونیستى بدید؟ چرا رژیم صهیونیستى را به رسمیّت نمى‌شناسید؟ چرا از مقاومت در منطقه‌ى به قول خودشان خاورمیانه حمایت میکنید؟ و چرا؟ و چرا؟ و چرا؟ 

حضرت آیت‎الله خامنه‎‌ای فرمودند: مسئله این نیست که اینها سرِ قضیّه‌ى هسته‌اى با جمهورى اسلامى اختلاف پیدا کرده باشند؛ نه، تحریم آمریکا از اوّل انقلاب شروع شد، روزبه‌روز هم بیشتر شده است، تا امروز که خب به نقطه‌ى بالایى رسیده است.

نظام «فریب و سلطه» آمریکایی، محور تنش در منطقه و تعاملات بین‎الملل

عدم پایبندی طرف‎های غربی و آمریکا به تعهدات برجامی خود، اعترافی است که بارها به ‎صراحت از زبان مقامات این کشورها بیان شده است. به‎علاوه حمایت آشکار واشنگتن از تروریسم و تلاش برای دامن زدن به بحران‌های منطقه‌ای، خود محور تمام ناآرامی‌ها و تنش‌ها در کشورهای غرب آسیا و به‌ویژه سوریه است. 

با وجود کارنامه سیاه مقامات واشنگتن پیرامون نقض‌عهد در تعهدات برجامی و اقدامات آتش‌افروزانه در منطقه، لفاظی‌های کری همواره مردود و بی‌اعتبار است. 


انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان