۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین سوریه; احتمال آتش‌بس وجود دارد/ عربستان; بی‌نتیجه بود!/ آمریکا; سازنده بود/ روسیه; پیشنهادهای قابل توجهی ارائه شد
کد خبر: ۲۱۶۰۶۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۵ ساعت: ۱۰:۲۶ ↗ لینک کوتاه

پایان نشست لوزان

سوریه; احتمال آتش‌بس وجود دارد/ عربستان; بی‌نتیجه بود!/ آمریکا; سازنده بود/ روسیه; پیشنهادهای قابل توجهی ارائه شد

دولت سوریه بعد از پایان نشست لوزان از اجماع خوب طرف‌های شرکت کننده در این نشست، در خصوص احتمال توافق آتش‌بس در این کشور خبر داد.

سوریه; احتمال آتش‌بس وجود دارد/ عربستان; بی‌نتیجه بود!/ آمریکا; سازنده بود/ روسیه; پیشنهادهای قابل توجهی ارائه شد
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ، دولت سوریه بعد از پایان نشست لوزان از اجماع خوب طرف‌های شرکت کننده در این نشست، در خصوص احتمال توافق آتش‌بس در این کشور خبر داد.

شبکه خبری العربیه وابسته به عربستان سعودی گزارش داد که دولت سوریه بعد از پایان نشست لوزان گفته است، طرف‌های شرکت کننده در این نشست به اجماع خوبی در مورد احتمال اینکه به توافق آتش‌بس در سوریه منتهی شود، رسیده‌اند.

نشست لوزان شنبه (امروز) با مشارکت 9 کشور ایران، روسیه، آمریکا، مصر، ترکیه، قطر، اردن، عراق و عربستان به همراه استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه در مورد بررسی اوضاع سوریه در لوزان سوئیس شروع شد و بعد از 4 ساعت و نیم به پایان رسید.

وزرای خارجه این کشورها و هیأت‌های همراه آن‌ها در این نشست شرکت کرده‌اند.

وزارت خارجه ترکیه می‌گوید در این نشست موضوع آتش‌بس و راه‌های امداد رسانی به ساکنان شهر حلب و مناطق محاصره شده را مطرح و بررسی شده است.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارج روسیه نیز بعد از این نشست گفت که شرکت کنندگان پیشنهاد‌ها و طرح‌های جالب توجهی ارائه کرده‌اند.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا نیز گفت که مذاکرات «سازنده» بود و طرف‌های شرکت کننده بسیار صریح سخن گفتند.

 کری: تماس بعدی کشورهای حاضر در نشست لوزان دوشنبه خواهد بود

به گفته وزیر خارجه آمریکا تماس بعدی میان کشورهای شرکت‌کننده در نشست لوزان روز دوشنبه خواهد بود و طرفها درباره اقدامات آتی درباره سوریه گفتگو می کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد آمریکا، روسیه و برخی کشورهای منطقه در گفتگوهایی که در لوزان برگزار شد، به بررسی ایده های جدید در خصوص احیای آتش بس در سوریه پرداختند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت مقامات سطح پایین تر بار دیگر روز دوشنبه با یکدیگر تماس خواهند گرفت تا دستور کار جدیدی را شکل دهند. وی از افشای جزئیات بیشتر این ابتکار عمل ها خودداری کرد.

کری همچنین این نشست را یک جلسه «طرح افکار و ایده ها» توصیف کرد که با وجود تنش ها میان طرفین شرکت کننده، به خصومت منتهی نشد و همه شرکت کنندگان در خصوص وضعیت فوق العاده بحران سوریه توافق کردند.

وی در گفتگو با خبرنگاران در هتل لوزان گفت: «من این (نشست) را دقیقا همان گونه که می خواستیم، توصیف می کنم.» کری همچنین این گفتگوها را «بسیار صریح» توصیف کرد که همه طرفین به صورت همزمان بر سر میز مذاکره نشسته بودند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: «برخی لحظه های دشوار نیز پیش آمد که طی آن، قطعا تنش هایی وجود داشت. اما (رویکرد) همه سازنده بود».

جان کری همچنین گفت تماس بعدی میان کشورهای شرکت‌کننده در نشست لوزان روز دوشنبه خواهد بود و طرفها درباره اقدامات آتی درباره سوریه گفتگو می کنند.

ادعای عربستان

هیأت عربستانی شرکت کننده در نشست لوزان گفت که نتایج قابل ملاحظه‌ای در این نشست حاصل نشد.

وزارت خارجه ترکیه می‌گوید در این نشست موضوع آتش‌بس و راه‌های امداد رسانی به ساکنان شهر حلب و مناطق محاصره شده را مطرح و بررسی شده است.

منبع: صراط

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان