۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین برداشت زیتون از باغات استان قزوین آغاز شد
کد خبر: ۲۱۵۸۱۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۴ ساعت: ۹:۴۹ ↗ لینک کوتاه

معاون باغبانی جهاد کشاورزی قزوین:

برداشت زیتون از باغات استان قزوین آغاز شد

معاون مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین عنوان کرد: عملیات برداشت زیتون از باغات استان آغاز شده است و پیش بینی می‌شود در سال جاری ۱۴ هزار تن محصول زیتون از باغات استان برداشت شود.

برداشت زیتون از باغات استان قزوین آغاز شد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، مجید حدادیان معاون مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین عصر روز گذشته(سه شنبه) در جلسه این سازمان اظهار کرد: سطح زیر کشت باغات زیتون 8 هزار و850 هکتار است که از این میزان 6 هزار هکتار سطح بارور و 2 هزار و 850 هکتار غیر بارور است.
وی پیش بینی کرد در سال جاری 14 هزار تن محصول زیتون از باغات استان برداشت شود.  
حدادیان با بیان اینکه عمده باغات زیتون در منطقه طارم سفلی متمرکز است، اظهار کرد: در سال جاری با توجه به اینکه از لحاظ سال آوری، سال نیاور است و وضعیت باردهی در باغات سنتی خیلی پایین بوده است.
وی ادامه داد: در بخشی از باغات زیتون که در آن مدیریت صحیح باغ از لحاظ برنامه تغذیه مناسب، هرس اصولی، مدیریت کف باغ، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز و همچنین اجرای سیستم آبیاری نوین بخوبی انحام شده است دارای عملکرد بالایی بوده که می تواند در سطح کشور بعنوان نمونه معرفی شود.
این مسئول یادآور شد: میزان پیش بینی تولید در سال جاری 12 هزار تن است که بالغ بر 60 درصد آن بصورت برداشت کنسروی ( سبز) و مابقی از آبان ماه بصورت برداشت روغنی جهت استحصال روغن خواهد بود.
حدادیان گفت: ارقام موجود در منطقه با اولویت رقم زرد که دو منظوره بوده ( کنسروی روغنی ) و همچنین ارقام؛ ماری، شنگه و همچنین ارقام خارجی؛ مانزانیلا ، کنسروالیا و آربکین و کرونایکی را می‌توان اشاره کرد.
معاون مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به اقدامات انجام شده در زمینه برنامه‌های اصلاحی باغات زیتون اشاره کرد و گفت: عملیات هرس بازجوانسازی درختان مسن به تعداد 7500 اصله، هرس باردهی و کاهش تراکم شاخه 250 هکتار، عملیات پیوند جهت تغییر ارقام نامناسب به تعداد 15 هزار اصله و عملیات مدیریت کف باغ 500 هکتار از مهمترین برنامه‌های انجام شده در باغات زیتون است.
وی اذعان کرد: مبارزه با آفت مگس زیتون در سطح 2 هزار و 510 هکتار در کانون‌های آلوده به روش طعمه پاشی لکه ای با مصرف 4 هزار و 840 لیتر پروتئین هیدولیزات و 450 لیز سم از محل اعتبارات دولتی و همچنین توزیع 131 هزار و 200 کارت زد بصورت یارانه ای به زیتونکاران منطقه طارم سفلی را از دیگر اقدامات در باغات زیتون است.
حدادی بیان کرد: تشکیل کارگاه‌های آموزشی جهت کارشناسان و باغداران و همچنین چاپ بنر و پوستر آموزشی و نصب آن در روستاهای زیتون خیز نیز نقش مهمی در کنترل آفت مگس زیتون در باغات منطقه داشته است.
انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان